به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی پرویز آرامنش افزود: هر سال با فرارسیدن سیزدهم فروردین ماه به عنوان روز انس با طبیعت، مسافران نوروزی و هم استانی های گرامی برای سپری کردن این روز به طبیعت، دشت و صحرا و تفرجگاه های استان می روند تا از این موهبت های الهی بهره مند شوند.
وی بیان کرد: در این راستا حفاظت محیط زیست استان در روز 13 فروردین ماه اقدام به توزیع پلاستیک زباله در خروجی شهرهای استان و تفرج گاه ها می کند.
وی هدف از این اقدام را پاکسازی طبیعت و جلوگیری از رهاسازی زباله های ناشی از حضور مردم و گردشگران در روز طبیعت عنوان کرد و از مردم خواست با توجه به فصل گلدهی گیاهان، محل اسکان خود را در اماکنی انتخاب کنند که از پوشش گیاهی و جنگلی کمتری برخوردار باشد و از لگدمال کردن گیاهان و شکستن سرشاخه های درختان خودداری شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی تصریح کرد: در زمان حضور در طبیعت، تا حد امکان غذاهای آماده که نیازمند پخت مجدد نیست به همراه داشته باشند و در صورت نیاز به آتش، در حد امکان از زغال آماده استفاده کنند همچنین از شکستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگیری و خاکستر آتش نیز با آب و خاک خاموش شود.
وی گفت: افراد از روشن کردن آتش کنار درختان خودداری کنند که در این شرایط، بهترین کار همراه داشتن گاز پیک نیک است.
آرامنش افزود: گردشگران کیسه مخصوص جمع آوری زباله را همراه خود برده و در پایان روز زباله های تولیدی را به ایستگاه های مسقر تحویل دهند و زباله های خود را در جنگل، کنار چشمه های آب، دره ها و مناطق کوهستانی رها نکنند.
جلوگیری از شکار و صید حیات وحش و حمل نکردن هرگونه سلاح، تبر و اره از دیگر توصیه هایی است که مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اعلام و تاکید کرد: لازم است گردشگران به جای شکار حیوانات و چیدن گل ها و گیاهان، از آنها عکس بگیرند و سال ها از دیدن آن عکس لذت ببرند.
وی گفت: مسافران نوروزی به منظور بهره مند شدن از محیط زیستی زیبا، سالم و بانشاط، در پاسداشت طبیعت کوشا باشند و با رعایت توصیه های زیست محیطی و بهداشتی با مأموران و کارشناسان حفاظت محیط زیست همکاری کنند.
وی افزود: طبیعت گردان سیزده نوروز در صورت مواجهه با تخلف هایی همچون آلودگی محیط هوا، زباله و پسماندها، شکار حیات وحش و موضوع هایی از این دست می توانند با سامانه 1540 تماس بگیرند تا موضوع بسرعت توسط کارشناسان حفاظت محیط زیست استان مورد پیگیری و بررسی قرار گیرد.
3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.