محمدحسین تاجیک روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : سن غلات ، یکی از مهمترین آفاتی است که اگر به درستی با آن مبارزه نشود می تواند خسارات جبران ناپذیری را وارد کند تا جایی که حتی محصول ارزش برداشت نداشته باشد.
وی اظهار کرد: در سال های زراعی گذشته ، گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در مراکز دولتی خریداری می شد و محصول تا دو درصد سن زدگی ، قابلیت معامله را داشت ولی با توجه به این که خرید گندم امسال در بورس صورت می گیرد ، گندم های سن زده تحویل گرفته نمی شود و این می تواند زنگ خطری جدی برای کشاورزان منطقه باشد.
تاجیک گفت : با توجه به تراکم سن در مزارع غلات ، کشاورزان باید هر چه سریعتر نسبت به مبارزه با این آفت اقدام کنند چرا که هر روز تأخیر در این امر خسارت را به صورت تصاعدی افزایش می دهد.
وی تأکید کرد: مبارزه با سن غلات باید به صورت یکپارچه صورت گیرد چرا که سرعت تکثیر این آفت چنان زیاد است که در صورت عدم مبارزه حتی یک مزرعه چند هکتاری می تواند کل عملیات سم پاشی در کل منطقه را با شکست مواجه کند.
مدیرجهاد کشاورزی ورامین بیان کرد: هم اکنون 30 گروه از بخش خصوصی به صورت دو شیفت در مناطق مختلف شهرستان مستقر شده و عملیات مبارزه با سن غلات را انجام می دهند.
وی با اشاره به کمبود آب در منطقه ورامین گفت : کاهش میزان بارش نزولات جوی در هفته های اخیر باعث شده تا مزارع غلات شهرستان که در این زمان نیاز مبرم به آب دارند ، با مشکل جدی مواجه شوند و این در حالی است ورودی پساب تصفیه شده جنوب تهران به دشت ورامین نیز به دلیل تعطیلات نوروز کاهش یافته است.
تاجیک بیان کرد: با هماهنگی های به عمل آمده با مسئولان استان تهران و به منظور کاهش تنش آبی ، 4 متر مکعب آب از سد ماملو به دشت ورامین وارد می شود تا مزارع غلات شهرستان با مشکل کمتری مواجه شوند.
ورامین بیش از 80 هزار هکتار اراضی زراعی قابل کشت دارد که به دلیل کمبود منابع آبی تنها 38 هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی می رود.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.