به گزارش ایرنا، کریم ذوالفقاری شامگاه چهارشنبه در مراسم معرفی و تجلیل از تولید کنندگان و بهره برداران برتربخشکشاورزی در سطح استانی و ملی در شهرری اظهار کرد: دولت حتی در این وضعیت بد اقتصادی برای تجهیز هر هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری 100 میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می کند.
وی عنوان کرد: تا اکنون ٣٥ درصد از اراضی کشاورزی استان تهران به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده اند.
وی ادامه داد: کشاورزان و تولید کنندگان در سال زارعی گذشته تنها از بانک کشاورزی 160 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند که این حکایت از توسعه و گسترش این صنعت در کشور حکایت می کند.
ذوالفقاری در بخش دیگر سخنان خود وضعیت کشاورزی استان تهران را در مقایسه با سایر استان های کشور بسیار مطلوب ارزیابی کرد و ابراز داشت: این وضیعت به جهت تعامل سازنده بین بخش خصوصی و بخش دولتی در این استان ایجاد شده است.
وی به نحوه انتخاب کشاورزان نمونه استان تهران اشاره کرد و افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی استان تهران در ١٣ رشته مختلف ابتدا ١٩٩ کشاورز را انتخاب کردند که در نهایت از میان این افراد ٤٥ نفر در سطح استان تهران به عنوان کشاورزان نمونه معرفی و 9 نفر هم به مرحله کشوری معرفی شدند.
ذوالفقاری بیان کرد: در گذشته معیار انتخاب کشاورز نمونه شاخص های کمی بود، بدین صورت که هر کشاورزی درهرهکتار تولید بیشتر می کرد؛ نمونه انتخاب می شد اما امسال شاخص هایی مانند رعایت مسائل زیست محیطی، رعایت استاندارهای کلی تولید، میزان استفاده از کود و سم و آبیاری بهینه از مهمترین شاخص های انتخاب کشاورزان نمونه استان تهران و کشور شده است.
وی با بیان اینکه دستیابی کشاورزان نمونه به برخی اعداد در تولید نشان از توانایی آنها در تولید بهینه دارد، گفت: اگر تمامی کشاورزان از روش های کشاورزان نمونه در تولید خود استفاده کنند به زودی تحول بزرگی در صنعت کشاورزی ایجاد خواهد شد.
ذوالفقاری با بیان اینکه دولت توانایی خرید تمام تولیدات کشاورزان را ندارد، افزود: کشاورزان باید برای تولیدات خود از طریق زنجیره های تولید بازار مصرف و صادرات را دنبال کنند.
وی ایجاد گلخانه را یکی از راه های تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال عنوان کرد و افزود: هر هکتار زمین در تولید سنتی نیم نفر را مشغول به کار می کند ولی هر گلخانه پنج نفر را به طور مستقیم مشغول به کار می کند که باید دستگاه های دولتی مشکلات ایجاد گلخانه توسط کشاورزان را حل کند.
ذوالفقاری ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی را یکی بهترین روش های ایجاد ارزش افزوده عنوان کرد و یادآور شد: سرمایه گذاری در حوزه ایجاد سردخانه، واحد های فرآوری، مواد غذایی مانند مربا، شهد، شربت و تولید رنگ های طبیعی و کنسانتره می تواند ارزش افزوده بالایی در این حوزه ایجاد کند.
مراسم معرفی و تجلیل از تولید کنندگان و بهره برداران برتر در سطح استانی و ملی بخش کشاورزی شامگاه چهارشنبه با حضور کشاورز معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، امامی امین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری تهران، قمی نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی، جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری، معاونین، مدیران و کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و 45 نفر از کشاروزان نمونه استان تهران در اداره جهاد کشاروزی شهرستان ری برگزار شد.
در این مراسم تعدادی از نمایندگان کشاورزان به بیان برخی مشکلات و نارسایی ها در این حوزه پرداختند و در پایان این مراسم کشاورزان نمونه استانی و کشوری با اهدای لوح تجلیل شدند.
3218/6003
خبرنگار: امیر جعفری سرگزه ** انتشار: روح الله صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.