به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی شهرداری منطقه 13، هوشنگ جاوید در آیین افتتاح رسمی نخستین جشنواره نوروزخوانی اقوام منطقه 13 اظهار کرد:در این جشنواره گروه های نوروزخوانی از اقوام ترک، لر، کرد، خراسان، گیلان و مازندران در سطح محلات به اجرای برنامه خواهند پرداخت و با اهدای گل به شهروندان منطقه آمدن فصل بهار را بشارت می دهند.
جاوید با بیان اینکه گروه های نوروزخوان این جشنواره از گروه های برجسته و ممتاز موسیقی مناطق و نواحی ایران هستند، ابراز امیدواری کرد: با ارائه این نمونه از مژده بخشی ها در کار فرهنگسازی جامعه قدمی برداشته باشیم.
وی با اشاره به قدمت چند هزار ساله آیین نوروزخوانی در ایران گفت: بعد از ورود اسلام به ایران این گونه آوازها با مفاهیم مذهبی و روایات اسلامی آمیخته شدند.
جاوید افزود: عمو نوروز برآمده از باورهای هستی شناختی، ارزش شناختی و زیباشناختی ایرانی است.
وی اظهار کرد: هنر نوروزخوانی به گونه ای که نوروزخوانان مازندران، خراسان یا گیلان می خوانند، هنری است که پس از اسلام با توجه به باورها و ارزش های معنوی شکل گرفته است.
دبیر نخستین جشنواره نوروزخوانی اقوام منطقه 13 با انتقاد از اینکه نسبت به معرفی و شناخت حاجی فیروز و عمونوروزها کم کاری شده، گفت: در حال حاضر کودک ایرانی در سراسر کشور از طریق رسانه های فراگیر با بابانوئل آشنا هستند اما نمی داند عمونوروز چه شخصیتی است و این از کم کاری های فرهنگی است که نیاز به توجهی ویژه دارد.

*حاجی فیروز گدا نیست بلکه پیام آور بهار و شادی است
رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این آیین با طرح این مسأله که برخی می پرسند چرا حاجی فیروز گدایی می کند در حالی که بابانوئل در کشورهای دیگر در شب کریسمس هدیه می آورد؟ این سخن را نتیجه عدم شناخت با شخصیت و فرهنگ حاجی فیروز دانست.
محمدجواد حق شناس گفت: حاجی فیروز گدا نیست بلکه پیام آور نوروز، بهار، شادی، محبت، صلح و دوستی برای مردم است و چه خبری مهمتر از نوروز، بهار و نو شدن سال؟
وی افزود: مردم بابت خبر خوشی که حاجی فیروز می دهد به او انعام و پاداش می دهند.
حق شناس گفت: حاجی فیروز با لباس قرمز و شادی آفرینش، صورت خود را سیاه می کند که شما را خوشحال کند؛ در واقع رنگ زرد و رنج خود را با ذغال سیاه می کند که شما متوجه رنگ زردش نشوید اما شادی را با تغییر صدایش به جامعه آورده و به شهروندان هدیه می کند.
رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نوروز را مظهر بهار، اعتدال، پایان زمستان و آغاز رویش دانست و اظهار کرد: اگر از این منظر نگاه کنیم بزرگترین فلسفه را پشت سر نوروز و حاجی فیروزمان داریم و آیا باید او را با بابانوئل که می خواهد از دودکش وارد خانه شود و به شما هدیه بدهد مقایسه کرد!؟
حق شناس با بیان اینکه در خصوص فلسفه نوروز و حاجی فیروز می توان 10ها مقاله و کتاب نوشت، تأکید کرد: باید قدر داشته ها، تاریخ و اندوخته های بزرگ فرهنگی مان را بدانیم.
آیین افتتاح رسمی نخستین جشنواره نوروزخوانی اقوام منطقه 13 عصر چهارشنبه در فلکه دوم نیروی هوایی برگزار شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.