به گزارش خبرنگار ایرنا؛ زهرا صدراعظم نوری روز یکشنبه در سومین همایش ملی ایمنی و آتش نشانی که در هتل المپیک تهران برگزار شد افزود: سالانه در کشور 3 هزار نفر بر اثر آتش سوزی فوت می کنند و 30 هزار نفر در این حوادث در بیمارستان ها بستری می شوند.
وی اظهار کرد: همچنین سالانه 80 هزار نفر بر اثر گازگرفتگی مسموم می شوند و 800 نفر نیز در این حوادث از بین می روند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: این حجم خسارت های انسانی در حوادث مختلف هزینه های بسیار سنگینی برای کشور دارد و نیاز است حوزه ایمنی کشور را به علم روز تجهیز کنیم.
وی با بیان اینکه یکی از معضلات کشور و کلانشهر تهران وجود ساختمان های فرسوده و نا ایمن است تاکید کرد: در حال حاضر در مناطق 22 گانه شهر تهران سازمان آتش نشانی 7 هزار و 300 ساختمان فرسوده و ناایمن شناسایی کرده است.
نوری با بیان اینکه میزان ساختمان نا ایمن در شهر تهران خیلی بیشتر از این آمار است تاکید کرد: در بین این 7 هزار و 300 ساختمان فرسوده حدود 430 ساختمان از جمله مدارس، بیمارستان ها، و ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی پر خطر هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشارکت و آگاهی شهروندان در مواقع بحرانی اشاره کرد و افزود: در کنار تجهیزات و امکانات به روز سازمان آتش نشانی باید شهروندان به علم روز آگاه باشند تا در صورت مواقع بحرانی شهروندان با علم و دانش کافی با حوادث مختلف برخورد کنند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در سال 96 عوارض ناشی از ایمن سازی ساختمان های شهر تهران بصورت مستقیم به حساب سازمان آتش نشانی واریز شد که این سازمان توانست نسبت به افزایش امکانات خود اقدام کند.
** وجود ساختمان نا ایمن از معضلات شهر تهران است
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز در این همایش وجود ساختمان های بلند مرتبه نا ایمن و پرخطر را از چالش های مهم شهر تهران اعلام کرد.
مهدی داوری با اشاره به اهمیت ساختارفرماندهی حادثه نیز اظهار کرد: سازه‌های سبک و جدید امروزی شرایط متفاوتی نسبت به سازه‌های قدیمی دارند و تولید دود آنها نسبت به ساختمان‌های قدیمی سه برابر سمی‌تر است و در این شرایط باید ساختار فرماندهی حادثه را مورد توجه قرار بدهیم.
وی همچنین بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های علمی برای ایجاد ایمنی تاکید کرد و گفت: برای بالا بردن کیفیت و عملکرد نیاز است که تناسب میان علم و تجربه افزایش یابد.
داوری با بیان اینکه ارتقای ایمنی و کیفیت بخشیدن به عملکرد آن از مهمترین راهبردهای سازمان آتش نشانی است افزود: امروز همه قائل به این هستیم که صرف به روز رسانی تجهیزات و توسعه ایستگاه‌ها به خودی خود نمی‌تواند این مهم را محقق کند و برای بالا بردن کیفیت و عملکرد نیاز است که تناسب میان علم و تجربه افزایش پیدا کند و رابطه فکر و کار را بهتر کنیم.
وی خاطرنشان کرد: همه به این نتیجه رسیده‌ایم که حوادث خسارات و تاثیرات زیادی ایجاد می‌کند و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه به پیشگیری به معنای کاهش ریسک بپردازیم.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به رشد سریع تکنولوژی در جامعه افزود: با توجه به این موضوع و شرایط جدیدی که در زمینه ارزیابی ایمنی داریم باید توجه داشته باشیم که جامعه آتش نشانی نباید از این توسعه عقب بماند چرا که یک جامعه برای پیشرفت خود منتظر ایمنی نمی‌ماند و ما به عنوان متولیان ایمنی جامعه باید تلاش کنیم که شرایط خوب ایجاد شود و برابر حفظ جان شهروندان مسئول هستیم و برای موفقیت در این زمینه باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
وی با اشاره به ضرورت اجرای برنامه‌های آموزشی مستقیم و غیرمستقیم گفت: نباید تصور کنیم با صحبت در یک جلسه با شهروندان می‌توانیم آگاهی را افزایش دهیم و باید در زمینه ارائه آموزش‌ها از جامعه شناسان و روانشناسان استفاده کنیم و امروز نمی‌توان انتظار داشت که شهروندان پای جلسات آموزشی بنشینند و شاید این انتظار به جایی نباشد. بنابراین ما باید راهکارهایی را ببینیم تا بتوانیم با استفاده از آنها به شهروندان آموزش دهیم و این آموزش را نهادینه کنیم.
داوری با اشاره به اینکه امروزه در شهری مانند تهران حوادثی از جمله پلاسکو رخ می‌دهد، گفت: زمانی در شهر ساختمان‌های دو، سه طبقه داشتیم ولی امروز ساختمان‌های با بیش از 30 و 50 طبقه و زیرزمین‌های منفی 10 طبقه‌ای به عمق 30 متر زیرزمین داریم که شرایط خاصی را ایجاد کرده‌اند و اگر تکنیک‌های مخصوص به این حوادث را نداشته باشیم در عملکرد موفق نخواهیم بود.
وی با اشاره به اهمیت نظام سلامت و ایمنی گفت: سلامت و ایمنی آتش نشانان از مسائل بسیار مهمی است که باید مد نظر داشته باشیم. امیدواریم که شاهد حوادثی برای آتش نشانان نباشیم اما علاوه بر امیدواری باید با روش‌های استاندارد پیش برویم.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه اخیرا نسبت به مسائل ایمنی توجه شده و همایش‌هایی در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: برگزاری این همایش‌ها ما را امیدوار می‌کند که توجه مدیریت شهری به این مسائل جلب شده است و این مسئله می‌تواند نشانه‌ای باشد که در سال‌های آینده جامعه‌ای ایمن و بدون خطر داشته باشیم و امیدوار شویم که تهران و سایر شهرها می‌توانند جای بهتری برای زندگی باشند تا مردم احساس آرامش بیشتری داشته باشند. اگر آرامش نباشد در بخش‌های دیگر هم نمی‌توانیم توسعه پیدا کنیم
در این همایش همچنین پیام محمد علی نجفی شهردار تهران قرائت شد.
در این همایش 2 روز قرار است کارگاههای مختلف تخصصی در زمینه های پیشگیری و علوم مهندسی، سلامت جسمی و روانی آتش نشان وفرهنگ سازی برگزار شود.
در حاشیه این همایش نیز نمایشگاه تجهیزات ایمنی و آتش نشانی نیز در محل هتل المپیک برپا شد.
این نمایشگاه تا فردا (دوشنبه) پذیرای علاقمندان خواهد بود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/7243/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.