برف، بازهم مدیران شهری را غافلگیر کرد. بارش برف در تهران، از شب گذشته آغاز شده است. بعد از چند سال این نخستین باری است که تهران شاهد بارش سنگین برف زمستانی است. اداره کل هواشناسی تهران از روزهای قبل بارش برف سنگین را پیش بینی کرده و از روز پنجشنبه نیز با صدور اخطاریه هشدارهای لازم را داده است. با این حال آمادگی لازم برای مواجهه با یک روز برفی وجود نداشته که این مساله اعتراض شهروندان را در پی داشته است.
مناطق شمالی تهران بیشترین بارش برف را شاهد بوده است. از شب گذشته تردد در این بخش از شهر با اختلال روبه رو بوده به طوری که ترافیک سنگین و لغزندگی خیابان ها موجب شده است برخی شهروندان شب را تا صبح در خودروهای شخصی به صبح برسانند.

*مدیران شهری و درس مدیریت
یک استاد دانشگاه نیز با انتقاد از نحوه خدمات رسانی شهرداری گفته است: گویا مسئولان شهرداری هیچ انتظار نداشتند چنین برفی بیاید، هیچ تمهیدی برای مدیریت بارش برف شب تا صبح وجود نداشت، بارش برف در منطقه های مختلف شهری یکسان نبود؛ حتی اهالی برخی منطقه ها نرمیِ برف را زیر پای خود احساس نکردند؛ اما بی گمان، در محله های نزدیک کوه، انتظار این بود که شهرداری مراقب راه ‌ها و مسیرها باشد اما زهی خیال باطل.
الهام باقری اظهار کرد: سانحه های رانندگی، از شب آغاز شد، خودرو‌ها بر اثر سرخوردگی، و لغزندگیِ خیابان ها و کوچه های شهر، انگار در گردنه کویین جاده قزوین-رشت دهه‌ 70 گیر افتاده‌اند، در کوی فراز، بسیاری شهروندان شب را در درون ماشین به صبح رساندند، که نه شهرداری پاسخ‌گو بود، نه پلیس .
وی تصریح کرد: هیچ کمیته بحرانی نتوانست شادیِ مردم را با خرمی و آرامش به صبح برساند، معلوم نیست مسئولان شهری از شب شنبه تا صبح یکشنبه چه کردند. در خواب ناز بودند؟ یا آنان نیز در برفِ خیابان ها نه راه پس داشتند، نه راه پیش؛ در وضعیتی که هر لحظه امکان داشت و دارد بنزین ماشین شان تمام شود و در سرما بمانند و بماند گرسنگی و نیازهای دیگر طبیعی‌شان.
باقری افزود: این اتفاقات ‌همه در شهر تهران، پایتخت ایران رخ داده نه در یک روستای دور دست مرزی ، و تنها یک پرسش باقی می‌ماند: مدیران شهری آیا درس مدیریت خوانده‌اند؟

*خیابان های برفی لغزنده
سعدی یکی از شهروندان در این باره گفت: از شب گذشته همزمان با بارش برف در خیابان های کوی فراز و بام تهران ترافیک سنگینی بوجود آمد و در کوی فراز شب را تا صبح درون خودروها سرکردیم.
وی افزود: خودروها در خیابان های برفی گیر کرده اند و به دلیل لغزندگی خیابان ها به یکدیگر و اطراف برخورد کرده و خسارت دیده اند.
این شهروند تصریح کرد: شهرداری منطقه هیچ اقدامی انجام نداده و هر چه از دیشب تماس گرفته ایم، ترتیب اثر داده نشده است.
لیدا موسوی از شهروندان تهرانی و ساکن منطقه یک و محله اقدسیه (بلوار ارتش) نیز گفت: به دلیل ترافیک سنگین و مسدود بودن خیابان ها ناچار شدم شب را تا صبح در محل کار بگذرانم که این مساله مشکلات بسیاری برای من به همراه داشت.
یکی دیگر از شهروندان ساکن منطقه 17 محله آذری نیز گفت:هیچ تمهیدی برای مدیریت بارش برف شب تا صبح وجود نداشت و خیابان های فرعی این منطقه هیچکدام شن پاشی نشده است که باعث لغزندگی شدید این خیابان ها شده است و شاخه های درختان در حال شکستن است.
یکی دیگر از کارمندان که روزانه از اسلامشهر به محل کار خود در تهران می آید نیز اظهار کرد: امروز به دلیل ترافیک سنگین ناشی از بارش برف و شن پاشی نشدن جاده و نبود وسیله نقلیه امکان تردد به تهران نبوده و صدها نفر از افراد امکان تردد به تهران را نداشتند.

*در خانه ها بمانید
باوجود پیگیری خبرنگار ایرنا، مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهردار تهران از پاسخگویی و توضیح درباره نحوه عملکرد شهرداری تهران خودداری کرد.
محمدعلی نجفی شهردار تهران اما در گفت و گوی تلفنی با شبکه پنج سیما اما از شهروندان درخواست کرده است: به دلیل اینکه تعدادی از وسایل نقلیه عمومی و خصوصی شبکه حمل و نقل (آژانس ها، خودروهای شخصی و تاکسی ها) به دلیل بارش برف در شهر تردد نکرده و فعالیت نمی کنند، جز در موارد اضطراری از منزل خارج نشوند.
او گفته است: از روز گذشته نیروهای شهرداری، 163 سایت برف روبی و سه هزار و 500 مخزن شن در سطح پایتخت در آماده باش کامل قرار دارند و 2 هزار نیروی شهرداری به کمک یکهزار و 200 خودرو برف روب در حال برف روبی و باز کردن معابر هستند.
شهردار تهران با بیان اینکه از ساعات اولیه بارش برف اقدام برای برف روبی آغاز شد افزود: در حال حاضر از سمت غرب به سمت تهران به ویژه جاده تهران-کرج و بعضی بزرگراه ها مانند شهید همدانی، فتح، لشکری و آزادگان مشکل وجود دارد و از تهران به سمت غرب در بزرگراه های همت و حکیم تردد با مشکل مواجه است.
نجفی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر روی بسیاری از درخت ها برف سنگین نشسته و احتمال شکستگی درخت و شاخه ها وجود دارد از جوانان دعوت کرده برای برف تکانی از روی درختان به نیروهای شهرداری کمک کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: نادره وائلی زاده انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/ 9754 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.