به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این نشست استاد محمدعلی مجاهدی، بیت الله جعفری، ناصر فیض، محمدرضا سهرابی نژاد، مهدی جهاندار، غلامرضا طریقی، محمدمهدی سیار، احمد بابایی، امید مهدی نژاد، عباس احمدی، سارا جلوداریان، میلاد عرفان پور، افسانه غیاثوند، صابر قدیمی، محمد برزگر، فاطمه طارمی و محمدرضا وحیدزاده حضور خواهند یافت.
محمد صمیمی اجرای نشست «این سه رنگ سرفراز» را برعهده خواهد داشت.
این نشست ادبی سه‌شنبه 19 دی‌ماه ساعت 18 در فرهنگسرای انقلاب اسلامی واقع در بزرگراه شهید نواب صفوی، تقاطع پل کمیل، ابتدای کمیل شرقی برگزار می‌شود.

*نقد و بررسی نظریه غرب زدگی جلال آل احمد در باغ کتاب تهران
نخستین سلسه نشست های بررسی اندیشه و شخصیت جلال آل احمد 20 دی ساعت 16 در باغ کتاب تهران برگزار می شود.
در این نشست داوود هرمیداس باوند، فریدون مجلسی، حسین ایمانی جاجرمی، حسین دانایی، مجتبی گلستانی و محمدرضا کائینی به نقد و بررسی نظریه غرب زدگی جلال آل احمد می پردازند.
باغ کتاب تهران در بزرگراه شهید حقانی (غرب به شرق)، بلوار کتابخانه ملی واقع شده است.

*نقد و بررسی رمان «مارون» در شهر کتاب
نشست هفتگی شهر کتاب روز سه‌شنبه 19 دی ساعت 16:30 به نقد و بررسی رمان «مارون» اثر بلقیس سلیمانی اختصاص دارد.
این نشست با حضور امیرعلی نجومیان، محمدرضا موحدی و بلقیس سلیمانی برگزار می شود.
رمان «مارون» داستان گره خوردن زندگی خانواده‌ای روستایی و کل روستا با حوادث انقلاب است، این اثر در ادامه‌ مسیر داستان‌نویسی نویسنده، از جهان‌های تک‌افتاده می‌گوید که ناگهان سرنوشت‌شان تغییر می‌کند و جست‌وجوی مدامی که پیشانی‌نوشت برخی از این آدم‌هاست.
مرکز فرهنگی شهر کتاب در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه سوم واقع شده است.

*سنایی، پشتوانه‌ قصیده‌های نو در ادب فارسی
دوازدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ سنایی مرکز فرهنگی شهر کتاب به موضوع «سنایی، پشتوانه‌ قصیده‌های نو در ادب فارسی» اختصاص دارد که روز چهارشنبه 20 دی ساعت 16:30 با سخنرانی عبدالرضا مدرس‌زاده برگزار می شود.
حکیم سنایی‌غزنوی، شاعر نامدار قرن ششم، به مدد بینش و حکمت شاعرانه خویش بیشترین بهره‌برداری را از تحولات سیاسی و اجتماعی قرن ششم به نفع فکر و اندیشه ایرانی برده است.
سنایی که از مقطع پیش از تحولات سیاسی و اجتماعی قصیده‌سرایی را با موضوعات درباری و مدحی آغاز کرده بود، ادامه این روند را جایز ندانست و توفیق یافت قصیده‌ درباری و نخ نما شده را با رویکردی جدید و هنرمندانه در خدمت آرمان‌های متعالی خویش قرار دهد.
حذف تشبیب از قصیده و توجه به قافیه‌های تازه و دور از دسترس شاعران گذشته و پاسخ‌گویی هوشمندانه به شعرهای آنان، بخشی از کارکرد سنایی در قصیده‌سرایی‌های نو به شمار می‌رود.

*نقد «بی کتابی» در فرهنگسرای گلستان
رمان «بی کتابی» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان با حضور نویسنده، محمد حنیف و محمدرضا گودرزی(منتقدین) در پنجاه و نهمین نشست ترنم قلم فرهنگسرای گلستان نقد و بررسی می شود.
این رمان در گونه رمان های تاریخی می گنجد و ماجرای کتابداری به نام «لسان الدوله» را در زمان مظفرالدین شاه قاجار روایت می کند و به این نکته می پردازد که ایرانی ها در طول تاریخ به کتاب و نسخه های خطی اهمیت می داده اند.
این رمان در 260 صفحه و از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است.
علاقه مندان برای حضور در نشست نقد و بررسی رمان «بی کتابی» می توانند روز سه شنبه 19 دی ماه ساعت17 به فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان مراجعه کنند.

*گپ و گفت با پروین پناهی در کتابخانه 15 خرداد
کتابخانه 15 خرداد منطقه 18 تهران، با هدف گسترش فرهنگ مطالعه و آشنایی بیشتر اعضای کتابخانه به خصوص کودکان و نوجوانان با شاعران و نویسندگان گروه سنی خود، ویژه برنامه «نقش قلم» را برگزار می کند.
ویژه برنامه نقش قلم چهارشنبه 20 دی ماه ساعت 10 میزبان پروین پناهی نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان است، پناهی در این نشست درباره خود و آثارش سخن می گوید و به پرسش های مخاطبان درباره ادبیات پاسخ می دهد.
این شاعر و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان 26 دی ماه 64 در تهران متولد شد، وی کارشناس زبان و ادبیات فارسی، کارشناس ارشد ادبیات تطبیقی، عضو انجمن نویسندگان کودکان و نوجوان، عضو هیئت داوران در سه دوره جشنواره مجازی کتابخوانی، عضو هیئت داوران در 2 دوره جشنواره تولید کتاب های صوتی کودکان و نوجوانان، مدرس و داور 2 دوره از جشنواره مادران قصه گوی شهر تهران و صاحب چندین اثر در زمینه ادبیات کودکان است.
علاقه مندان برای حضور در ویژه برنامه نقش قلم می توانند به سرای محله حسینی فردوس به نشانی خیابان فردوس، خیابان شهیدان اسماعیلی مراجعه کنند.

*چهارمین محفل طنز و مطایبه «شکرستان» در خانه فرهنگ آیه
چهارمین محفل طنز و مطایبه «شکرستان» سه شنبه 19 دی ماه ساعت 16:30 در خانه فرهنگ آیه شهرک اکباتان برگزار می‌شود.
محفل ادبی «شکرستان» با هدف ایجاد روحیه نشاط و شادابی میان شهروندان، اعتلای شعر طنز، فراهم آوردن فرصتی برای ارائه سروده‌های طنزآمیز شاعران جوان، شناسایی، جذب و پرورش ادبی و خلاقیت جوانان هنرمند در مسیر ارتقای دانش و ایجاد شور و هیجان و فراهم کردن یک روز به یاد ماندنی و شاد برای شهروندان به ویژه ساکنان شهرک اکباتان و محله بیمه برگزار می‌شود.
کارشناس مجری این محفل، شروین سلیمانی از شاعران طنزپرداز است، شعرخوانی طنزپردازان مطرح از جمله رضا احسان پور و پخش نت خند شامل کلیپ و عکس‌های طنزآمیز، برگزاری مسابقه ادبی طبع آزمایی، معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز از دیگر بخش‌های این محفل طنز است.
خانه فرهنگ آیه در شهرک اکباتان، خیابان اصلی(فاز یک)، روبه روی ورزشگاه راه آهن واقع شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تنظیم کننده: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.