به گزارش ایرنا، هدایت الله جمالی پور روز دوشنبه در حاشیه مراسم غبارروبی و عطر افشانی قبور شهدای قیام 18 دی 1357 در بهشت زهرا(س) به خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه به رغم اهمیتی که قیام مردم شهرری در روند پیروزی انقلاب اسلامی داشت، این حرکت بزرگ مردمی در مجامع عمومی در سطح کشور و استان تهران مظلوم واقع شد و آن گونه که باید مورد توجه قرار نگرفت.
وی در خصوص اهمیت قیام 18 دی مردم شهرری گفت: قیام مردم شهرری از این جهت بسیار مهم بود که این شهر در میان 2 کانون مهم مبازره آن زمان یعنی شهرهای تهران و قم قرار داشت و قیام مردم این شهر مقدمه قیام مردم قم در روز 19 دی ماه شد.
جمالی پور یادآور شد: تمامی مسئولان شهرستان ری باید در جهت بزرگداشت قیام 18 دی مردم شهرری خود را مسئول بدانند تا به زودی این روز تاریخ ساز به عنوان نماد انقلابی گری مردم شهرری در مجامع عمومی شناخته شود.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از بزرگان مبارزه با رژیم پهلوی در شهرری حضور پیدا می کردند، عنوان داشت: شهرری یکی از پایگاه های مهم مبارزه با نظام طاغوت محسوب می شد که شهدای قیام 18 دی هم بیانگر این نقش مهم این شهر است.
جمالی پور در بخش دیگری از سخنان خود پیروزی انقلاب اسلامی را محصول حرکت، شکنجه و شهادت هزارن نفر از مردم ایران دانست و گفت: زنده نگاه داشتن راه و یاد شهدا می تواند نظام اسلامی را در مقابل انواع توطئه ها و جریان های ضد انقلاب بیمه کند و اگر این کار به خوبی انجام نشود شاهد تضعیف نظام خواهیم بود.
وی ادامه داد: هرگز نباید ارزش های نظام اسلامی و راه شهدا در اثر گذر زمان دست به فراموشی سپرده شود چرا که امروز دشمن به دنبال همین امر است تا بتواند نقشه های شوم خود را در کشور اجرا کند.
به گزارش ایرنا، مردم شهرری صبح روز 18 دی ماه سال 57 در صحن حضرت عبدالعظیم(ع) گرد هم آمدند و پس از مقداری شعار دادن به سمت مرکز شهر حرکت نمودند. پس از عبور از بازار و خیابان حرم در حالی که تمام اصناف، مغازه های خود را تعطیل کرده بودند و صفوف راهپیمایان هر لحظه فشرده تر و انبوه تر می شد، پس از رسیدن راهپیمایان به میدان مرکزی شهر از ادامه حرکت آن ها به سمت کلانتری توسط ماموران جلوگیری شد و مسیر حرکت به سمت خیابان 24 متری ادامه یافت.
هنوز نیمی از راهپیمایان در خیابان 24 متری بودند که تیراندازی عوامل رژیم شروع شد و عده ای از مردم زخمی و عده ای نیز شهید شدند.
قیام تاریخی 18 دی شهرری منجر به شهادت جمعی از مبارزان این شهر از جمله قاسم سبزعلی، عباس ملکی، اصغر طرق وردی و علی کوهی نژاد و جراحت جمعی دیگر از مبارزان شد.
3218/6003
خبرنگار: امیر جعفری - انتشار: روح اله صائب
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.