به گزارش روز سه شنبه ایرنا از روابط عمومی خانه شهریاران جوان، الهام فخاری در دومین نشست بین المللی جوانان و صلح شهری با موضوع بررسی تجربیات جهانی، فرصت ها، چالش ها و راهکارها در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اظهار کرد: در شرایط فعلی جوانان، بیرون مانده ها از همه امور در قالب سازمان ها به شمار می آیند که باید فکری به حال آنان کرد.
رئیس شورای اسلامی استان تهران با اشاره به بهره مندی از جوانان در عرصه های مختلف گفت: در سازمان ها و ارگان ها از جمله شورای شهر و شهرداری مدعی اشتغال 30 درصدی جوانان هستیم، در حالی که این سهم به میانسالان اختصاص پیدا می کند و امیدواریم با پیگیری های صورت گرفته این مهم در آینده ای نزدیک تحقق یابد.
فخاری با بیان اینکه در برهه ای هستیم که نیاز بازآفرینی در عرصه جوانان به شدت احساس می شود، خاطر نشان کرد: بخش پویا و فعال شهر جوانی است که می تواند توانمند و خلاقانه کار کند و به عقیده من خانه شهریاران جوان ظرفیتی ارزشمند در حوزه جوانان به شمار می آید که می تواند بخش پویای شهر را در زمینه های مختلف فعال تر کند.
وی با اشاره به اینکه نیاز به اقدام مشترک در بین سازمان ها و نهاد ها و نیز سمن ها در حوزه های مختلف به خصوص جوانان بدون به خطر انداختن اصل امنیت شهری به شدت احساس می شود، تصریح کرد: در کمیته و کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، آماده پذیرش ایده های عملیاتی در زمینه های مختلف از جمله جوانان هستیم.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از مسایل ما در سطح ملی، این است که صلح را به منزله یک وضعیت تلقی می کنیم و این در حالی است که صلح فرآیندی به تاریخ زیست انسان در زمین است و فرآیندی دیدن آن به ما در پیشبرد این هدف و دستاوردهای آن کمک شایانی می کند.
فخاری با اشاره به اینکه صلح را باید به مصابح یک نگرش ببینیم افزود: نگرش آگاهی نیست بلکه آگاهی نیز می طلبد و برای وضعیت صلح باید به مفاهیم چند جانبه بپردازیم.
وی با اشاره به وجود از هم گسیختگی در تهران اظهار کرد: تهران بسیار سرمایه دار بوده و با مشکلات بسیاری نیز روبه رو است، من معتقدم که درمان اسکیزوفرنی شهری را باید در تهران پیگیری کنیم به گونه ای که شهر را باید به صورت لایه ها و بخش ها دیده و برای مشکلات راهکارهای عملی و واقعی در نظر بگیریم.
فخاری با بیان اینکه در مورد سمن ها و موضوعاتی همچون مذاکره، تعامل و مدیریت درونی و بین بخشی باید برنامه ریزی و هدف گذاری صورت گیرد، گفت: خوشبختانه در شورای اسلامی استان تهران ترکیب جوان تری نسبت به ادوار گذشته حضور دارند که افزایش ارتباط و نیز ایجاد کارگروه ها و ارتباط بیشتر با سمن ها را می طلبد.

*مدیریت شهری، بهترین بستر برای حضور جوانان
محمد ابویی مدیرعامل خانه شهریاران جوان نیز در این نشست حوزه مدیریت شهری را بهترین بستر برای فعالیت جوانان دانست و گفت: اولین رسالت خانه شهریاران جوان شناسایی و تربیت مدیران جوان برای ساخت شهری هوشمند و خلاق است.
وی افزود: شناسایی و استعدادیابی جوانان در عرصه های اجتماعی از ارکان اصلی خانه شهریاران جوان است.
مدیرعامل خانه شهریاران جوان گفت: ایجاد فضای پویا برای جوانان و تعریف جایگاه جوان در جامعه از مسائل قابل توجه است که نیازمند برنامه ریزی و اجرای طرح های مناسب است.
ابویی ضمن بررسی نیازهای اولیه و انتظارات جوانان اظهار کرد: مسئله مهم جوانان در خصوص مطالبه گری، نداشتن توانمندی کافی و آموزش درست است.
وی گفت: گام اصلی نهادهای جوانان ایجاد صلح شهری برای مسئولیت پذیری و ایجاد دغدغه است.

*نظر جوانان برای مدیران فرصت است
محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه نظر جوانان برای مدیران فرصت است تصریح کرد: هیچ دوره‌ای در ایران به پر مغز بودن جوانان فعلی نمی‌رسد و در حال حاضر کشور از جوانان تحصیلکرده و توانمند بهره می‌برد.
وی با اشاره به نقش جوانان در هشت سال دفاع مقدس افزود: به جز دفاع مقدس در 300 سال گذشته جنگ‌های کشور همه با شکست مواجه شده است و در جنگ تحمیلی با رشادت‌های جوانان پیروز شدیم و هیچ بخشی از ایران جدا نشد، همچنین تجربه حضور جوانان در دوران سازندگی و فرهنگی را داشته‌ایم.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: نهاد شهریاران جوان بستری برای حضور جوانان برای تصمیم‌سازی پیش از تصمیم‌گیری است و این نهاد می‌تواند با تشکیل اتاق فکر برای جوانان به مدیریت شهری کمک کند.
صلاحی با اشاره به تراکم بالای جمعیت در تهران این موضوع را عامل شکل‌گیری خشونت بین شهروندان برشمرد و افزود: با معکوس کردن کوچ جمعیت در درازمدت می‌توانیم مشکلات شهر تهران را کاهش دهیم.
وی، فرهنگ‌سازی را بهترین، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه برای کاهش آسیب‌های شهر تهران دانست و گفت: با حضور جوانان می‌توانیم کارگروه‌هایی داشته باشیم و جوانان با طرح مطالباتشان می‌توانند آسیب‌‌های شهری را کاهش دهند.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: این مطالبه‌گری باید در توان نهادهای مسئول باشد و از دولت، شهرداری و شورای شهر از هر کدام باید در حد توانشان درخواست داشت و در نهایت می‌توان زیست شهری را بهتر کرد.
سیامک مقدم رئیس دفتر برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد( UNHabitat) نیز در این نشست گفت: این نهاد تاکنون برنامه ای در حوزه جوانان انجام نداده اما با توجه به فعالیت های خانه شهریاران جوان که متولی طرح جوانان و صلح شهری است، همکاری ویژه ای خواهد داشت.
وی افزود: بررسی تجارب و الگوهای صلح شهری در کشورهای مختلف نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
آتنا ناصری نایب رئیس خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه، نیز در این نشست تشکیل کارگروه ها و جلسات بیشتر را لازمه اجرایی شدن طرح جوانان و صلح شهری دانست و گفت: استفاده از دانش و ابزار جدید راهی برای پیشگیری از مشکلات است.
دومین نشست بین المللی جوانان و صلح شهری با موضوع بررسی تجربیات جهانی، فرصت ها، چالش ها و راهکارها با حضور محمد ابویی مدیرعامل خانه شهریاران جوان، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، الهام فخاری عضو شورای شهر تهران و رئیس شورای اسلامی استان تهران، سیامک مقدم رئیس دفتر اسکان بشر سازمان ملل متحد، سارای لوباتو نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، شیدا مهنام مدیر گروه علوم اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو، رجایی نماینده وزارت امور خارجه، علی رضایی رئیس دبیرخانه OICyouthcaital در شیراز و جمعی از سمن های فعال در حوزه جوانان کشور از جمله مرکز گفتمان صلح برای همه، دبیرخانه سازمان شهرداران صلح، موسسه حامیان رشد و بالندگی در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تنظیم کننده: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.