به گزارش ایرنا استاد احمد میرعابدینی استاد دانشکده علوم ارتباطات در نشست عصر تهران با اشاره به ابعاد مختلف زندگی دکتر معتمد نژاد گفت: تصویری که از ایشان می شناسم مربوط به فضای آزادی بیان است که ایشان به این فضا اعتقاد داشتند.
وی افزود: مطبوعات تهران در این سالها بالنده بودند و روزنامه نگاران تلاش می کنند در این شرایط کار خود را به بهترین نحو انجام دهند که شایسته قدردانی است.
وی فضای کنونی مطبوعات را شتاب دهنده توصیف کرد و گفت: این بالندگی به تلاش روزنامه نگاران از یک سو و تلاش اساتیدی از جمله معتمد نژاد از سوی دیگر ایجاد شد و باقی مانده است.
استاد دانشکده علوم ارتباطات با بیان اینکه تهران و مطبوعات تهران نسبت به شهرستانها دارای الگوی متفاوتی بود، عنوان کرد: همیشه تهران و مطبوعات آن شکل ویژه ای داشت و هنوز این الگو وجود دارد.
وی تاکید کرد: امروز در تهران نویسنده خوب کم نداریم و باید فضای آزادی برای آنان در نظر گرفته شود.
استاد دانشکده علوم ارتباطات با بیان اینکه شاهد تغییراتی در حوزه مطبوعات هستیم که آن را به تکنولوژی منتسب می کنیم، گفت: معتمد نژاد بر مهمترین مساله ای که تاکید داشت ضرورت وجود فضای آزادی بیان بوده است.
وی گفت: معتمد نژاد به فضای عمومی آزادی بیان اعتقاد داشت و امروز گزیر از فضای آزادی بیان با تمام محدودیت ها، غیر ممکن شده است .
میرعابدینی با بیان اینکه آنچه امروز در روزنامه نگاری به آن حسرت می خورم آن است که فضای عمومی، برای آزادی بیان باز شده اما حرفها مسئولانه بیان نمی شود، گفت: امروز روزنامه نگاران با ایجاد فضای مجازی در تنگنایی قرار گرفتند و توقع از آنان بالاتر است .
وی عنوان کرد: روزنامه نگاران انتظار دارند برای آنها فضایی ایجاد شود تا بتوانند توقع جامعه را برآورده کنند.
سید فرید قاسمی استاد علوم ارتباطات و سخنران دیگر نشست عصر تهران نیز تاکید کرد: بسیاری از جوانان شهرهای ایران سعی می کنند راه بزرگان رشته خود را ادامه دهند.
وی با بیان اینکه در مورد دکتر معتمد نژاد هم اینگونه است، گفت: شاهد این موضوع حضور 102 رسانه در خراسان است.
استاد علوم ارتباطات با بیان اینکه تهران و مطبوعات را می توان از سه منظر بررسی کرد، گفت: تهران در مطبوعات، تهران مطبوعاتی و مطبوعات تهران، سه منظر بررسی مطبوعات است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه روزنامه نگاری ایرانی در خیابان 15خرداد متولد شد، عنوان کرد: ساخت و ساز مداوم، تعریض ها و خیابان کشی های بی مورد موجب شده محل چاپ اولین نشریه ایران را نتوانیم تعیین کنیم.
وی با بیان اینکه مطبوعات تهران را رده بندی می کردم، اظهار کرد: در این رده بندی دریافتم تنها جایی که برای مطبوعات آن کاری انجام نشده شهر تهران است.
قاسمی با انتقاد از اینکه خانه مطبوعات تهران نیز شهر تهران را حذف کرده گفت: خانه مطبوعات تنها 14 شهر پیرامون تهران را شامل می شود.
وی با اشاره به بررسی مطبوعات تهران، افزود: در 90 سال گذشته 561 عنوان نشریه و 590 عنوان شب نامه را در تهران شناسایی کرده ام.
این استاد دانشگاه تفکیک نشریات دانشجویی از نشریات عمومی را زمان بر دانست و گفت: باید آمار دقیقی از مطبوعات تهران ارائه شود.
وی با اشاره به منظر تهران مطبوعاتی گفت: 22 منطقه تهران در نسبت با مطبوعات و روزنامه نگاری نسبت دارند.
قاسمی با بیان اینکه میدان ارک اولین دفتر رسمی روزنامه نگاری رسمی در تهران است، گفت: بازار چهارسوق محل اولین روزنامه نگاران تهران است و محله های قدیمی محدوده میدان ارک، برای ما نشانه های مطبوعاتی دارند.
وی یادآور شد: اگر بخواهید درباره زبان مردم تهران در دوران قاجار تحقیق کنید، بهترین منبع نشریات آن دوره هستند.
وی در ادامه با اشاره به سنخیت محلات تهران با روزنامه نگاری اظهار کرد: خیابان لاله زار، زادگاه آموزش روزنامه نگاری است.
سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز در این نشست طی سخنانی عنوان کرد: استاد کاظم معتمد نژاد فروتنی و انسانیت را آموزش می دادند.
هادی خانیکی استاد دانشگاه نیز در این نشست عنوان کرد: فروتنی و فرزانگی در دکتر معتمد نژاد و جوانمردی در حجت الاسلام دعایی را باید سرمایه مطبوعات دانست.
وی گفت: سرمایه های فرهنگی و سرمایه نمادین به ما هویت و تشخص می دهد.
وی با بیان اینکه اگر نام اساتید را می بریم به دلیل نیاز آنها نیست بلکه نیاز ما موجب شده ما از اساتید نام ببریم.
خانیکی تاکید کرد: استاد معتمد نژاد برای نسل حاضر و نسل آینده نقش مهمی ایفا کردند.
وی با بیان اینکه استاد معتمد نژاد دغدغه توسعه ایران را داشت گفت: او برای توسعه ایران و توسعه ارتباطات دغدغه داشت.
وی با بیان اینکه وضعیت تاریخی مطبوعات قبل و بعد از انقلاب چه نسبتی با توسعه ایران دارد، گفت: برای توسعه مطبوعات 6 شاخص، تیراژ، نوع نشریات، محل انتشار، دوره انتشار، گرایش نشریات و طول عمر آنها در نظر گرفته شد.
وی جوان مرگی از مهمترین عارضه مطبوعات دانست و گفت: آمار وزارت ارشاد حاکی از آن است که نیمی از مجوزهای صادر شده هنوز امکان انتشار پیدا نکردند .
استاد خانیکی در ادامه با بیان اینکه تصویر مطلوب مطبوعات در تهران می تواند به سایر شهرها تسری پیدا کند، عنوان کرد: خوشبختانه در شرایطی به سر می بریم که روزنامه نگاری اجتماعی جای خود را در تهران باز کرده است.
خانیکی گفت: به نظر من نوعی روزنامه نگاری کنشگر که فقط به اطلاع رسانی اکتفا نمی کند، در تهران در حال شکل گیری است.
وی گفت: روزنامه نگاری صلح، راه حل گرا، کودکان، جوانان، زنان و محلی نیز جای خود را باز کرده است.
وی گفت: سیاست گذاری توسعه هنوز توجه خود را تغییر نداده و سیاست های توسعه روزنامه نگاری محلی نارس است.
وی در ادامه افزود: نیازمند توزیع عادلانه مطبوعات بین تهران سایر شهرها هستیم.
احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران نیز در این نشست عنوان کرد: نشریات محلی در تهران در حقیقت جایی شده که عده ای حقوق بگیرند.
وی گفت: بسیاری از نشریات ملی مناسبات ملی را منتشر می کردند در حالیکه باید کاری محلی کنند و روایات ملی را در محله بیان کنند.
مسجد جامعی گفت: در حال حاضر شاهد شکل گیری نشریه های محلی هستیم که گویش محلی را نیز بیان و به طور زیر نویس توضیح آن را ارائه می کنند.
وی افزود: مطبوعات با تعدد و تنوع بسیار حدود 180 سال در کشور سابقه داشته است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در کنار ویژگی های استاد معتمد نژاد که عمر خود را در آموزش گذاشتند، باید گفت که اخلاق فردی معتمدنژاد منشا اثر اجتماعی نیز بود.
مسجد جامعی عنوان کرد: اگر استاد توفیق ویژه داشت، این بود که یک عمر روزنامه نگار بود و در کنار آن به سایر مدارج دست یافت.
هفتمین نشست برنامه عصر تهران به بزرگداشت استاد معتمد نژاد در سالن اجتماعات اداره ارشاد شهر تهران برگزار شد.
خبرنگار: معصومه آقا امینی**انتشار: محمد آجورلو
تهران/7244//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.