عزت الله خان محمدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: حکم تخلیه این واحدهای مسکونی سازمانی مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد از سوی مقام قضایی و رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال استان تهران صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه این حکم امروز اجرا شد اظهار کرد: تعداد واحدهای مسکونی این مجموعه 21 واحد بود که 6 واحد از آن در سال های گذشته تخلیه شد، اما 15 واحد همچنان در تصرف قرار داشت.
خان محمدی با بیان اینکه ساکنان این واحدهای سازمانی براین باور بودند که مالک بنا شده اند، افزود: گذر زمان و عدم اهتمام دستگاه های مسئول موجب ایجاد این حق برای ساکنان این واحدهای سازمانی شده بود.
وی خاطر نشان کرد: جای تامل دارد که در سالهای گذشته اقدام موثر و قاطعی برای تخلیه این واحدهای سازمانی انجام نشده است.
به گفته وی، از سال 93 موضوع تخلیه این واحدها در شورای حفظ حقوق بیت المال و شورای تامین شهرستان شمیرانات مطرح شده و مورد پیگیری قرار گرفت.
فرماندار شهرستان شمیرانات اظهار کرد: این واحد ها حدود چهار هکتار از مجموعه 110 هکتاری سعدآباد را دربرگرفته اند.
خان محمدی افزود: برای اسکان موقت ساکنان واحدهای تخلیه شده تمهیداتی اندیشیده شده تا در فصل سرما به مشکل برخورد نکنند.
به گفته فرماندار شهرستان شمیرانات، از اوایل انقلاب گروهی(کارمند سازمان میراث فرهنگی و سپاه) برای حفاظت از بنای تاریخی سعدآباد در خانه های سازمانی این مجموعه ساکن شدند، که با توجه به بازنشستگی این افراد، ادامه حضور آنها در این واحدهای سازمانی غیرقانونی است.
وی با اشاره به اینکه این افراد بیش از ۳۵ سال است در ۲۲ واحد مجاور کاخ سعدآباد زندگی می کنند گفت: معاونت حقوقی سپاه پاسداران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال اقدام قانونی برای تخلیه این واحدهای مسکونی و رفع تصرف آنها هستند.
مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد به مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی گفته می‌شود که در دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بنا شده‌است.
سعدآباد در دوره قاجار بنا شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بوده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه آقا امینی - انتشار: محسن فتاحی
تهران/7244/7247**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.