ارتفاعات شمالی تهران شاهد بارش برفی سبک بودند و قرار است طبق پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در روزهای آتی هم این برودت دوباره تجربه شود. اما دیگر چند سالی است که صبح بعد از یک شب سرد، اورژانس تهران خبری از فوت و یخ‌زدگی تعدادی کارتن‌خواب در کوچه و معابر پایتخت نمی‌د‌هد. مددسراها و سامان‌سراهای تهران تنها جمعه‌شب بیش از 3هزار و 200کارتن‌خواب را که از سطح شهر جمع‌آوری کرده و در خود جای دادند. مراکز و ‌گشت‌های خدمات اجتماعی نیز برای اسکان کارتن‌خواب‌ها در شب‌های آینده و زمستان پیش رو همچنان در آماده‌باش به‌سرمی‌برند.

خبری از یخ‌زدگی نبود

به گزارش همشهری،‌از سال گذشته تماس‌های مردمی با سامانه 137نیز افزایش یافته و همین احساس مسئولیت شهروندان برای معرفی کارتن‌خواب‌ها به گشت‌های شهرداری، ‌سال گذشته طی 2روز پایان هفته در اوایل آذرماه بسیار سرد، جان 1779نفر را نجات داد. جمعه گذشته مرکز خاوران واقع در منطقه15 که بزرگ‌ترین مددسرای تهران است، هزار کارتن‌خواب را تا صبح شنبه اسکان داد. در میان 3200کارتن‌خواب مستقر در این مراکز، 150نفر زن بودند که به‌سامان‌سرای لویزان و مددسرای چیتگر ویژه بانوان منتقل شدند.

اعتیاد 90درصدی کارتن‌خواب‌ها

تعدادی از کارتن‌خواب‌ها به‌سامان‌سراها منتقل می‌شوند. اسکان در سامان‌سرا برخلاف مددسرا که شبانه فعالیت می‌کند، شبانه‌روزی است. حسن غلامی، قائم‌مقام معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی در این‌باره به همشهری گفت: قریب به 90درصد افراد اسکان‌یافته در مددسراهای شهرداری اعتیاد دارند که این میزان در سامان‌سراها به 60تا 65درصد می‌رسد. سامان‌سراها متکدیان پایتخت را نیز در خود جای می‌دهند،

به همین دلیل میزان اعتیاد در این مراکز با کاهش مواجه می‌شود. افراد اسکان‌یافته در مراکز بهبود اقامتی هم 100درصد معتاد به مواد‌مخدر هستند. از سوی دیگر، تهران هم‌اکنون 15مددسرا دارد که ظرفیت تختی آنها 1300نفر است اما به گفته غلامی این ظرفیت در شب‌های سرد سال تا 2600نفر هم افزایش یافته و کاملا دو برابر می‌شود. سامان‌سراها و مراکز بهبود اقامتی نیز به‌ترتیب 400و 650نفر ظرفیت دارند.

به‌زودی 2مددسرای جدید افتتاح می‌شود

تا چند روز آینده قرار است با افتتاح 2مددسرای جدید تعداد مددسراهای پایتخت به 17مورد افزایش یابد. حسن غلامی، قائم‌مقام معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان خدمات اجتماعی با اعلام این خبر به همشهری گفت: منطقه2 با ظرفیت 100نفر و منطقه20 با ظرفیت 50نفر به مجموع ظرفیت‌های مددسراها خواهند افزود که هردو نیز ویژه مردان خواهند بود.

سال گذشته مددسراهای موقت نیز دائمی شده و در مجموع 15مددسرا در فصل دوم سال خدمات‌رسانی کردند. مددسرای چیتگر یا همان مددسرای منطقه22 هم اوایل سال گذشته ویژه بانوان فعالیت خود را آغاز کرد و در مجموع شرایط برای اسکان کارتن‌خواب‌های بیشتر فراهم شد.

به جز اینها گرمخانه‌های سیار نیز پاییز گذشته فعالیت خود را در کلونی کارتن‌خواب‌ها و معتادان آغاز کردند تا جان آن دسته از کارتن‌خواب‌هایی را که به‌دلیل همراه داشتن مواد‌مخدر مایل به حضوردر مددسراها نبودند، محفوظ نگه دارد. 50 اتوبوس گرم با ظرفیت 700نفر هر شب تعداد زیادی از معتادان کارتن‌خواب را در خود اسکان دادند.

البته رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری گفته مناطق برای فعالیت گرمخانه‌های سیار در سال‌جاری نیز آمادگی دارند و در حالت آماده‌باش حضور دارند اما به‌دلیل جذب 4هزار معتاد کارتن‌خواب در هفته‌های اخیر، به‌احتمال بسیار زیاد در سال‌جاری نیازی به فعالیت گرمخانه‌های سیار وجود ندارد. این معتادان به کمپ‌های فشافویه، سعیدآباد و خاورشهر منتقل شدند.
روزنامه همشهری
تهرام/1735
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.