به گزارش ایرنا ، شهرستان ورامین با بیش از 80 هزار هکتار اراضی قابل کشت ، قطب مهم کشاورزی استان تهران و کشور است که به دلیل کمبود آب ، تنها 38 هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می رود.
کاهش میزان بارش نزولات جوی باعث افت شدید سطح آب های زیر زمینی در منطقه ورامین شده تا جایی که بسیاری از کشاورزان مجبور به افزایش عمق چاه های خود شده و برخی نیز به دلیل هزینه های بالای استحصال آب ، چاه را بدون استفاده رها کنند.
برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی باعث بروز پدیده فرونشست زمین در بسیاری از اراضی دشت ورامین شده ، پدیده ای که باعث شکست ها و شکاف های بسیار در زمین شده تا جایی که این شکاف ها تا نزدیکی راه آهن سراسری تهران – مشهد نیز کشیده شده است.
با وجود آن که قرار بود با احداث سد ماملو ، بخشی از حق آبه کشاورزان دشت ورامین از رودخانه جاجرود تأمین شود ولی عملا کل این آب به مصرف شرب تهران تخصیص پیدا کرد و از این نمد نیز کلاهی برای سر کشاورزان ورامین دوخته نشد.
کمبود آب در اراضی دشت ورامین نه تنها کشاورزی که محیط زیست شهرستان را نیز در معرض نابودی قرار داده به طوری که تالاب فصلی بندعلیخان که در گذشته به عنوان دژ مستحکم در برابر پیشرفت کویر در برابر ریزگردها قرار گرفته بود ، در معرض نابودی کامل قرار گرفته و مراتع اطراف آن نیز که چراگاه قشلاقی عشایر است ، از گیاه بی بهره شده است.
کشاورزان ورامین در فصل کشت پائیزه با کمبود آب مواجهند ، عشایر ورامین به دلیل کمبود آب ، علوفه ای در مراتع جنوب دشت برای تعلیف دام های خود ندارند و برای گذر از این بحران ، چشم به آسمان و دستان مدیران استانی و کشوری برای تأمین آب مورد نیاز خود دوخته اند.
فرماندار ورامین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت : دشت ورامین ، از اراضی حاصلخیز فراوانی برخوردار است که در اسناد اکثر این ارضی ، حق آبه رودخانه جاجرود ذکر شده ولی امروز کشاورزان شهرستان با کمبودشدید آب مواجه هستند.
محمدرضا یوسفی افزود: با اجرای فاز نخست انتقال پساب تصفیه شده تهران به شهرستان ورامین ، بخشی از نیازهای کشاورزی شهرستان برطرف شده ولی این اندک آب نمی تواند به تمامی نیازها پاسخ دهد.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین طرح های دولت در رفع مشکل آب رسانی به دشت ورامین ، اجرای فاز دوم انتقال پساب تصفیه شده تهران به دشت ورامین به طول 38 کیلومتر است که اقدامات اولیه آن انجام شده و با تخصیص اعتبارات مورد نیاز و عملیات ساخت لوله های انتقال ، این طرح مهم اجرایی می شود.
وی بیان کرد: با توجه به اهمیت تأمین آب در فصل کشت پائیزه ، جلسه ای با استاندار تهران برگزار شد که با دستور مقیمی استاندار تهران ، 10 میلیون متر مکعب آب از محل سد ماملو به دشت ورامین اختصاص یافت تا در زمان کاشت گندم ، جو و کلزا ، نیاز آب کشاورزی منطقه برطرف شود.
فرماندار ورامین با اشاره به اهمیت احیاء تالاب فصلی بندعلیخان و مراتع قشلاقی جنوب ورامین افزود : احیاء تالاب بندعلیخان از بروز فاجعه زیست محیطی و ورود ریزگردها به دشت ورامین و استان تهران جلوگیری می کند و این مهم جز با همت مسئولان استانی و کشوری میسر نمی شود.
وی گفت : با توجه به اهمیت موضوع احیاء تالاب بند علیخان ، مقرر شد تا از محل رودخانه شور و شیرین ، 30 درصد به شهرستان ری ، 40 درصد به کشاورزان ورامین و 30 درصد حقابه ، به تالاب بندعلیخان اختصاص پیدا کند تا ضمن آب گیری این تالاب ، مراتع جنوبی ورامین نیز برای چرا دام عشایر احیا شود.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: سید حسن میری انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7254 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.