به گزارش خبرنگار ایرنا، علی زرافشان روز شنبه در دوره آموزشی تامین مدرس کشوری برنامه تعالی مدیریت مدرسه در باشگاه فرهنگیان تهران اظهار کرد: موضوع کیفیت و ارتقای آن از اساسی ترین موضوع های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
زرافشان با اشاره به راهکارهای عملیاتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در راستای کیفیت آموزشی گفت: در این سند، بسط عدالت در برخورداری از تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب مورد توجه قرار گرفته که این هدف با توجه به اقلیم و جنسیت ما را مکلف به کیفیت بخشی به برنامه های مدرسه، می کند.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش غایت تحول مدرسه است، افزود: مدرسه، جلوه ای از حیات طیبه قلمداد می شود و ما باید به سمت ارتقای کیفیت در فضای یاددهی و یادگیری پیش رفته و کیفیت در تمام عناصر و جنبه های مدرسه ایجاد شود.
وی، دسترسی به آموزش، توانمندسازی دانش آموزان محروم و ایجاد فرصت های آموزشی متناسب و با کیفیت را از دیگر موضوع های مطرح شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد.
زرافشان با بیان اینکه کیفیت بخشی به فعالیت های مدرسه نیازمند برنامه است، اظهار کرد: برنامه هر مدرسه مختص به آن بوده و برای مدرسه ای دیگر مناسب نیست و باید برنامه ای منعطف و متناسب با افتضائات هر مدرسه تدوین شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه سنجش کیفیت با سنجش عملکرد تحصیلی متفاوت است، گفت: در سنجش کیفیت همه عناصر نظام تعلیم و تربیت باید مورد بررسی قرار گیرد و یک شیوه و سازوکار قانونی تضمین کیفیت وجود داشته باشد که برنامه تعالی مدیریت یکی از این راهکارهاست.
وی با اشاره به نقدهای صورت گرفته درباره برنامه تعالی مدیریت مدرسه اظهار کرد: برخی گمان می کنند که این برنامه ای قطعی است که اینگونه نیست، برنامه تعالی مدیریت مدرسه در حال بررسی، تعالی و به روزآوری است تا ما بتوانیم به یک برنامه و ساز و کار متناسب با ویژگی های کشور و نظام تعلیم و تربیت دست پیدا کرده و روند فعالیت مدارس را بررسی کنیم.
زرافشان با بیان اینکه برنامه تعالی مدیریت، مدارس را شایسته رقابت و ارزیابی کیفیت کرده، گفت: جلساتی با سازمان استاندارد داشته و اعلام کردیم که مدارس ما در ارزیابی کیفیت شرکت داده شوند،سال گذشته 6 مدرسه جوایز کیفیت اهتمام را به خود اختصاص دادند.
عظیم محبی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش نیز در این دوره آموزشی با اشاره به جزییات طرح تعالی مدیریت مدرسه و نحوه اجرای آن در مدارس اظهار کرد: این برنامه سه محور استاندارد، برنامه ریزی و ارزیابی مورد توجه قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه بررسی وضع مدرسه بر اساس برون داد آن به تحلیل درست کمک می کند، گفت: مدرسه با کیفیت مدرسه ای است که دانش آموزان از آن راضی بوده و به آن دلبسته باشند.
محبی افزود: بخشی از این دلبستگی با افزایش مشارکت و میدان دادن به دانش آموزان، اولیای آنها و معلمان ایجاد می شود.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش، معیار یک مدیر خوب را توسعه مهارت های ارتباطی دانست و گفت: مدیری که نتواند ارتباط خوبی برقرار کند نمی تواند موفق باشد.
محبی اظهار کرد: امروزه رویکرد آموزش، تقاضامحور شده و بر اساس احساس نیازها باید آموزش ها داده شود.
ابراهیم رفیعی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این دوره آموزشی گفت: مدیریت فرایندمدار، نظام جامع کیفیت، تغییر نگرش مدیران بر اساس ارتقای مستمر کیفیت، مشتری مداری در آموزش و پرورش و خودارزیابی مستمر، در طرح تعالی مدیریت مدرسه مطرح شده است.
وی افزود: باید آموزش برنامه ریزی به سمت برنامه ریزی آموزشی تغییر کند که برگزاری دوره آموزشی تامین مدرس کشوری برنامه تعالی مدیریت مدرسه، این هدف را دنبال می کند.
رفیعی با اشاره به ایجاد تحول در مدارس اظهار کرد: مدیران اساس تحول مدارس هستند و تلاش در جهت ارتقا و تعالی آنان، تلاش در جهت تحول است.

*نماد شهرهوشمند مدرسه هوشمند است
جهانبخش سنجابی شیرازی معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران نیز در این دوره آموزشی با اشاره به اینکه نماد شهرهوشمند مدرسه هوشمند است، اظهار کرد: مشخصه های مدرسه هوشمند، تفکر سیستمی، رویکرد مشارکت محور، استاندارد محور و مدیریت یکپارچه است که باید پایداری زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی نیز داشته باشد.
وی با اشاره به استانداردهای لازم در نظام آموزش و پرورش گفت: کیفیت نظام آموزشی ما زمانی مطلوب است که عملکرد ارائه کنندگان خدمت با انتظار ذینفعان یکسان باشد.
سنجابی شیرازی افزود: طرح تعالی مدیریت مدرسه به سمت تضمین کیفیت پیش می رود و خودکنترلی و خودارزیابی باید توسط مدرسه انجام شود.
معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه تحول در نظام آموزش و پرورش از مدرسه آغاز شده، افزود: اگر نظام آموزشی متحول شود شاخص های کیفیت در جامعه افزایش پیدا می کند و لازمه تحول خلاقیت و نوآوری است.
آیین افتتاح چهارمین دوره آموزشی تامین مدرس کشوری برنامه تعالی مدیریت مدرسه به میزبانی شهر تهران روز شنبه با حضور علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، عظیم محبی مدیرکل دفتر آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش، ابراهیم رفیعی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران و جهانبخش سنجابی شیرازی معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران، جمعی از مدرسان آموزش این طرح و مسئولان آموزش و پرورش در باشگاه فرهنگیان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در راستای برنامه های آموزش و پرورش، برنامه تعالی مدیریت مدرسه با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با ارائه الگو برای ارتقای مدیریت مدارس و مبتنی بر رویکرد مدرسه محوری، برنامه محوری، مشارکت و خودارزیابی، شرایطی را برای تعیین اهداف و برنامه های عملیاتی مدرسه، شناسایی ظرفیت ها و توانایی های عوامل موثر در مدیریت مدرسه و دستیابی به این اهداف فراهم می کند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.