به گزارش ایرنا، محمدرضا یوسفی روز دوشنبه در دیدار با عشایر و روستائیان بخش جوادآباد ورامین با اشاره با اشاره به موضوع کمبود آب در دشت ورامین اظهار کرد: شرایط اقلیمی ورامین، این منطقه را به یکی از مناطق خشک با میانگین بارندگی پائین تبدیل کرده و این امر باعث شده تا سطح آب های زیر زمینی نیز نسبت به سال های قبل بسیار پایین بیاید.
وی تصریح کرد: با اختصاص آب سدهای ماملو، لتیان و رودخانه جاجرود به آب شرب شهروندان تهران که سهم و حق کشاورزی شهرستان بوده؛ عملا ورودی آب به دشت ورامین از این محل به صفر رسیده و تنها بخشی از پساب تصفیه شده جنوب تهران ، به سمت اراضی کشاورزی ارسال می شود که این میزان جوابگوی نیاز منطقه نیست.
وی با اشاره به خطراتی که خشک شدن تالاب فصلی بندعلیخان به همراه دارد افزود: خشک شدن این تالاب و مراتع مجاور آن نه تنها زندگی عشایر را تحت الشعاع قرار می دهد بلکه باعث می شود تا سد عظیمی که در برابر ورود ریزگردها به استان تهران وجود دارد نیز از بین رفته و این استان نیز همچون خوزستان، با مشکل عظیم ریزگردها مواجه شود.
یوسفی تأکید کرد: مشکل مرتع جنوب ورامین و تالاب فصلی بندعلیخان به اطلاع رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان محیط زیست، رئیس سازمان امور عشایر و تمامی مسئولان زیربط رسیده، مشکلی که رفع آن به عزمی ملی نیاز دارد و اگر امروز چاره ای اندیشیده نشود، فردا برای جبران آن دیر است.
وی در خصوص اجرای شرکت تعاونی عشایر در منطقه رازق آباد ورامین گفت: رفع مشکلات زیست محیطی و منابع ملی اقدامی است که باید با همت خود مسئولان استانی رفع شود تا به واسطه اجرای این طرح ، مشکل اشتغال فرزندان عشایر برطرف شود.
کاهش ورودی آب رودخانه شور و شیرین به تالاب فصلی بندعلیخان و مراتع جنوب ورامین که محل کوچک قشلاقی عشایر ورامین است، حیات این منطقه را با خطر نابودی مواجه کرده و عشایر برای تعلیف دام های خود با مشکل مواجه شده اند.
یکصد خانواده عشایر با داشتن بیش از 40 هزار رأس دام سبک در شهرستان ورامین زندگی می کنند.
خبرنگار: سید حسن میری**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.