به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی فیض روز دوشنبه در گردهمایی سالیانه معاونت پرورشی و فرهنگی شهر تهران در کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح اظهار کرد: اردوهای دانش آموزی جز لاینفک برنامه های پرورشی و فرهنگی و فرصتی تربیتی است که دانش آموزان باید از این فرصت استفاده کنند.
وی گفت: شایسته نیست که رخ دادن حادثه ای تلخ و ناگوار همچون واژگونی اتوبوس اردوی دانش آموزان هرمزگانی در 30 کیلومتری شهرستان داراب، مانع برگزاری اردوهای دانش آموزی باشد بلکه باید به جوانب ایمنی توجه کنیم و براساس دستور وزیر آموزش و پرورش تا ابلاغ شیوه نامه جدید حرکت اتوبوس اردوهای دانش آموزی در شب از ساعت 23 تا 5 صبح ممنوع است و شیوه نامه قبلی اردوهای دانش آموزی در حال حاضر محفوظ است.
فیض علت حادثه واژگونی اتوبوس اردوی دانش آموزان در 30 کیلومتری شهرستان داراب را خواب آلودگی راننده عنوان کرد و افزود: 2 مربی پرورشی خانم در این اتوبوس حضور داشتند و تنها مرد حاضر در اتوبوس، راننده بود که یکی از مربیان خواب آلودگی راننده را به صورت پیامک به خانواده اش اطلاع داده بود، مربی خانم نمی توانست به راننده مرد تذکر جدی بدهد و راننده در پاسخ به این مربی می گوید که در هنگام رسیدم به داراب نیروی کمکی به او ملحق می شود که در 30 کیلومتری داراب این حادثه رخ می دهد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در اتوبوسی که دانش آموزان دختر هستند، باید یک مرد دیگر هم حضور پیدا می کرد، گفت: این حادثه به ما درس داد که مربی باید خواب آلودگی رانندگی را جدی گرفته و به او تذکر می داد و موضوع را به سرپرست اردو اطلاع داده می شد.
فیض با بیان اینکه برخی علت حادثه اتوبوس اردوی دانش آموزان هرمزگانی را حرکت در شب عنوان کردند، اظهار کرد: علت حادثه واژگونی اتوبوس، حرکت در شب نیست و اکنون بیش از 90 درصد اتوبوس های جاده ای در شب حرکت می کنند.
وی با اشاره به اینکه بعد از حادثه اتوبوس اردوی دانش آموزان هرمزگانی، اتوبوسی در جاجرود دچار حادثه شد و 11 نفر کشته شدند، گفت: در مورد این حادثه زیاد سخن گفته نشد اما حادثه اتوبوس دانش آموزی سریالی شده و مدام مسئولان استان احضار می شوند که این احضارها باعث می شود که مسئولان جرات برگزاری اردوهای دانش آموزی را پیدا نکنند.
فیض با بیان اینکه چندی پیش یک خبرنگار از من پرسید که آیا تضمین می کنید هیچ حادثه ای برای دانش آموزان اعزامی به اردو رخ نمی دهد،گفت : نمی توان تضمین کنیم که حادثه در اردوهای دانش آموزی به صفر برسد، ما خدا نیستیم، ما وظیفه مان این است که ساز و کار اردوهای دانش آموزی و سیستم آی تی و در آیین نامه آن تجدید نظر کنیم، ما ریسک اردو را پذیرفتیم و براین اساس شیوه نامه آن را نوشتیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کمبود بودجه نباید دلیلی بر اجرایی نکردن برنامه های پرورشی و تربیتی در سطح مدارس باشد، اظهار کرد: وجود یک انسان تربیت یافته با خصوصیات اخلاقی شایسته می تواند عامل هدایت و تربیت در مدرسه باشد که این امر موکول و متوقف بر بودجه و هزینه نیست.
وی با بیان اینکه برخی خلاهای وجودی و کمبودهای خود در کار پرورشی و تربیتی را با کمبود بودجه توجیه می کنند، افزود: مربیان تربیتی در مدارس باید حضرت محمد(ص) و اخلاق شایسته را الگوی خود قرار دهند تا دانش آموزان به آنان تعلق روحی و عاطفی پیدا کنند و سخنان او را بپذیرند که این امر نیازی به بودجه ندارد.
فیض با اشاره به اینکه من به عنوان مسئول پیگیر مشکلات و کمبودها از جمله بودجه هستم، گفت: منتظر بودجه بودن ما را از منافع و فرصت های در دسترس دور می کند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه برگ برنده در دست مربیان تربیتی است، اظهار کرد: برچسب تربیتی مسئولیت دارد و نباید با بهانه های مختلف از تاثیرگذاری غافل شد و مدیران تربیتی خدمت بزرگی به جامعه اسلامی می کنند و در مسیر پرورش باید صبوری کرد و توقف نکرد.
وی با اشاره به جایگاه سازمان دانش آموزی گفت: از زمان مسئولیت در این سمت، تلاش کردم که بین معاونت پرورشی و سازمان دانش آموزی اتحاد برقرار کنم، سازمان دانش آموزی یک نهاد عمومی غیردولتی تحت نظارت معاونت پرورشی است این سازمان مجری طرح هایی است که ماهیت برون مدرسه ای دارد و احساس دوگانگی بین این سازمان و معاونت پرورشی نباید وجود داشته باشد.
فیض با اشاره به ایجاد ساختار جدید در آموزش و پرورش با عنوان «اندیشکده» در استان های کشور اظهار کرد: این اندیشکده ها بدون تعریف پست سازمانی جدید ایجاد می شوند که به عنوان یک اتاق فکر دائمی برای بررسی موضوع های تخصصی در حوزه آموزش و پرورش فعالیت خواهند کرد و ایده های آنها می تواند مورد استفاده سایر استان ها قرار گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: به عنوان مثال استان خورستان مسئول ایجاد اندیشکده اردوهای دانش آموزی راهیان نور بوده و یکی از استان های اهل سنت اندیشکده تقریب مذاهب دانش آموزی را ایجاد خواهد کرد.

*وظیفه مدیران تربیتی توانمندسازی خانواده ها است
عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این گردهمایی یکی از وظایف مدیران تربیتی را توانمندسازی خانواده ها دانست و گفت: با آموزش های به هنگام می توانیم به حوزه پرورشی مبتنی بر آموزه های دینی تازگی بخشیده و آنها را با رویکرد و روش جدید ارائه کنیم.
وی افزود: خوب شنیدن، ایجاد زمینه برای رشد و پرورش افراد دیگر و احیای اتاق های فکر از دیگر ویژگی های یک مدیر تربیتی موفق است که امیدواریم با کمک مدیران تربیتی بتوانیم تحولات مثبتی در حوزه پرورشی شهر تهران ایجاد کنیم.
کریمی با بیان اهمیت اردوهای دانش آموزی اظهار کرد: حوزه پرورشی با اردو و کنار هم زیستن دانش آموزان زنده است و ما بر ادامه اردوها با متمم هایی در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی تاکید داریم که اردوهای بیرون از استان بین ساعات 23تا 5 صبح ممنوع است.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به فعالیت 13 مرکز مشاوره در این شهر گفت: امسال در شهر تهران تلاش می کنیم که هیچ منطقه ای بدون مرکز مشاوره نباشد.
گردهمایی سالیانه معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورشی شهر تهران با هدف تبیین برنامه عملیاتی سال تحصیلی 97-96 روز دوشنبه با حضور مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مسئولان و معاونان پرورشی شهر تهران در کانون فرهنگی تربیتی شهید مفتح برگزار شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.