مهدی حجت با اعلام این خبر به همشهری از اتخاذ و ابلاغ بخشنامه‌های دیگری برای افزایش اعتماد در روند واگذاری پروانه‌های ساختمانی گفت تا شهروندان بدانند که هر بلوک ساختمانی از چه قوانین مشخصی پیروی می‌کند و بی‌اعتمادی از این عرصه رخت بربندد.

*قانونی که شفاف نبود
قرار بود طرح جامع و تفصیلی، شهر را ضابطه‌مند کند. قرار بود تهران از سال 85که طرح جامع به تصویب رسید و از سال 91که طرح تفصیلی به مناطق ابلاغ شد، سازوکار بهتری برای تداوم روند ساخت‌وساز داشته باشد. قرار بود نتیجه همه این سیاست‌ها و مقررات و قوانین یک شهر دوست‌داشتنی‌تر باشد؛
شهری که مشکلات کمتری داشته و دست‌کم روند ساخت‌وساز در آن روشن‌تر باشد اما از سال 91که طرح تفصیلی به مناطق ابلاغ شد، روند شفاف‌سازی‌ پروانه ساختمانی نیز به‌تدریج به فراموشی سپرده شد. این در حالی است که شهردار تهران هم‌اکنون با 2بخشنامه، 2 گام جدی برای شفافیت و مبارزه با فساد برداشته است.
نخستین بخشنامه ممنوعیت صدور هولوگرام در مجموعه شهرداری تهران بود و دومین گام نیز ابلاغیه جدید خطاب به شورای معماری مناطق است تا این شوراها که وظیفه نظارت بر اجرای صحیح طرح تفصیلی را بر عهده دارند به مسیر درست خود بازگردند.

*تلاش برای حفظ سرمایه شهر
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در گفت‌وگو با همشهری، «اعتماد شهروندان» را سرمایه بزرگ تهران و نهاد شهرداری دانست و گفت: نخستین سرمایه شهرداری کسب اعتماد مردم است. برای اینکه این اعتماد حفظ شود، باید به‌نحوی سازماندهی کنیم که اگر عدم‌اعتمادی وجود دارد تضعیف شده و به اعتماد کامل‌تری تبدیل شود. از نظر حجت هم بخشنامه هولوگرام و بخشنامه تدقیق صدور پروانه ساختمانی، نوعی شفاف‌سازی‌ در جهت سلامت شهرداری است.
وی روش دستیابی به شفافیت بیشتر و در نهایت افزایش سلامت در مراودات اداری را اینگونه برشمرد که «تمام روابط در مناطق ثبت و ضبط شود و همه آنها برای شهروندان قابل رویت باشد. در حقیقت اینگونه است که هرچه توافق از تاریخ اول شهریورماه96 بین شهرداری و مردم اتفاق افتاده و به‌صورت غیرسیستماتیک بوده همه را در یک جدول پیشنهادی ارائه کنیم تا با بیلانی از تمام رفتاری که ظرف 6‌ماه گذشته اتفاق افتاده، روند فعالیت‌ها را بررسی کرده تا بتوانیم همه اتفاقات شکل گرفته را تحلیل کنیم.» محمدمهدی حجت که سابقه حضور کوتاه‌مدت در شورای چهارم شهر را داشته و از معماران و شهرسازان مطرح کشور ‌است، گفت: «رابطه‌ای که مردم با شهرداری دارند، رابطه بسیار پیچیده‌ای است.
تمامی بخش‌های این رابطه هم نوع کاربری زمین، متراژ و بسیاری دیگر از مسائل اینچنینی است که مربوط به صدور پروانه ساختمانی می‌شود. این پیچیدگی‌ها، مشکلات بسیاری در روند ساخت و سازها به‌وجود می‌آورد. این روابط آنقدر گسترده و پیچیده است که به نوعی می‌تواند یک پروژه تلقی شود.» به گفته وی تا پیش از این «برای اینکه مشکلات مردم حل شود، برخی مجوزها به شهرداری مناطق داده شده بود تا شهرداری مناطق آنها را رفع کند اما به‌تدریج حیطه اختیارات شهرداری در طول سال‌های گذشته افزایش یافت و از حد متعارف و معمول گذشت. افزایش اختیارات شهرداری مناطق نیز به‌تدریج باعث بروز برخی تخلفات شد. »

*مطالبه برای شفافیت
معاون شهردار تهران ایجاد شفافیت در حوزه ساخت‌وساز را یک تقاضا و مطالبه اجتماعی می‌داند. حجت در این‌باره گفت: «شفافیت یک تقاضای اجتماعی است؛ یک تقاضای اجتماعی که آمادگی و همراهی مردم را نیز در بر خواهد داشت. ما با تکیه بر این بخشنامه‌ها و افزایش شفافیت در بخش صدور مجوزها می‌توانیم این تضمین را به مردم و شهروندان بدهیم که جهت‌گیری شهروندان درست بوده و هم‌اکنون نیز شهرداری تهران برای پاسخ به این مطالبه دست به شفافیت تمامی فرایندهای کاری زده که تا پیش از این چندان روشن نبود.»
حجت در بخش دیگری از سخنانش با همشهری اظهار داشت: «در واقع ایجاد شفافیت بخشی جدایی ناپذیر از تفکر مدیران ارشد شهری است و دلیل این امر هم تقاضایی است که در میان مردم وجود دارد.»

*پایان سوءاستفاده‌کنندگان در شهرداری
حرکت به سمت سلامت در صدور پروانه‌های ساختمانی محدود نخواهد شد. محمدمهدی حجت در این‌باره تأکید کرد: «گام اول برای شفافیت بخشنامه هولوگرام بود که چندی پیش شهردار تهران صادر کرد. در گام دوم نیز بخشنامه حاضر است که تمامی فرایند صدور پروانه ساختمانی را شفاف‌سازی بیشتری خواهد کرد.
باید این نکته را هم یادآوری کنیم که این گام‌ها در آینده ادامه خواهد داشت و بخشنامه‌های دیگری نیز در آینده صادر خواهد شد.» معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران یادآور شد: «واقعیت این است که تعداد بیشتری از شهروندان خواستار استقرار سلامت در روند اداری هستند. ما نمی‌خواهیم افرادی که می‌خواهند سوءاستفاده کنند، همچنان به فعالیت خود در شهرداری ادامه دهند.»
*روزنامه همشهری
تهرام/1109
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.