«در مدارس سراسر کشور، 18 هزار مشاور فعالیت می کنند»
به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی فیض روز یکشنبه در نشست هم اندیشی معصومه ابتکار با معاونان پرورشی و مشاورن آموزش و پرورش در مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی دانش آموزی توحید با بیان اینکه امور تربیتی و ارائه خدمات مشاوره‌ بخشی از فعالیت های آموزش و پرورش است، اظهار کرد: دانش آموزان در دوره متوسطه دوم، با بحران های بلوغ و آسیب های متعددی روبه روست که به دلیل کمبود نیروی مشاور نمی توان به این گروه سنی به نحوه شایسته خدمت رسانی کرد.
وی گفت: با توجه به اهمیت هدایت تحصیلی در دوره متوسطه اول، بیشتر مشاوران در این دوره متمرکز هستند.
فیض با اشاره به اینکه توجهی به حضور مشاوران در مدارس صورت نمی گیرد، افزود: در حوزه جذب و ساماندهی نیروی انسانی توجه بیشتر بر حضور معلمان در کلاس درس است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: در تهران به ازای هر 20 دانش ‌آموز، یک معلم وجود دارد و در برخی شهرها، این نسبت 9 به یک است.
وی با بیان اینکه 60هزار نیروی آموزش و پرورش به عنوان مامور در سازمان های دیگر فعالیت کرده و از آموزش و پرورش حقوق دریافت می کنند، اظهار کرد: 60هزار نیروی انسانی آموزش و پرورش هم کار متناسب با تخصص خود انجام نمی دهند و مشکلاتی از لحاظ نیروی انسانی در این نهاد ایجاد می شود.
فیض گفت: برای جبران کمبود مشاور در تلاشیم طرحی را برای جذب افراد با مدارک غیرمرتبط اما علاقه مند به مشاوره با برگزاری دوره های آموزشی، اجرا کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامه های این نهاد برای ارتقای توانمندی دانش آموزان افزود: در تلاش هستیم تا با 200 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و 1300 کانون فرهنگی تربیتی نقایص تربیتی مدرسه را جبران کنیم.

*کمبود 36هزار مشاور در مدارس سراسر کشور
مسعود شکوهی مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش نیز در این نشست با اشاره به فعالیت 18 هزار نیروی مشاور در مدارس سراسر کشور گفت: ما با کمبود 36هزار مشاور روبه رو هستیم.
وی با اشاره به فعالیت 32 مرکز اصلی مشاوره دانش آموزی در سراسر کشور افزود: تعدادی مراکز مشاوره خانواده هم با همکاری انجمن اولیا و مربیان فعالیت می کند.
شکوهی گفت: 720 هسته و مرکز مشاوره در آموزش و پرورش فعال هستند که شامل 250 مرکز مشاوره در سراسر کشور است و یک هزار و 700 نفر با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری در این مراکز فعال هستند.
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با توجه به اهمیت هدایت تحصیلی در دوره متوسطه اول از نظر ارائه خدمات مشاوره به دانش آموزان پوشش صد درصدی وجود دارد، اظهار کرد: برای ارائه خدمات مشاوره به تمامی مدارس نیازمند نیرویی بیش از 2 برابر تعداد موجود هستیم.
شکوهی با اشاره به اجرای طرح همیار مشاور در مدارس کشور گفت: این طرح با هدف جبران کمبود نیروی مشاور در مدارس و ارائه خدمات به دانش آموزان ارائه می شود که همیاران زیر نظر مشاور مدرسه فعالیت می کنند.

*فعالیت 825 نیروی مشاور در آموزش و پرورش تهران
عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به فعالیت 825 مشاور در شهر تهران اظهار کرد: نسبت مشاوران آقا به خانم در این شهر 20 به 80 بوده و آموزش و پرورش تهران با کمبود نیروی مشاور روبه روست.
وی گفت: 19 هسته مشاوره، 11 مرکز مشاوره و یک مرکز تخصصی مشاوره در شهر تهران فعالیت می کند که در این مراکز به طور متوسط 3 تا 17 نیرو از قبیل روانشناس و روانسنج مشغول به فعالیت هستند که 20 درصد آنها دانشجوی مقطع دکترا، 25 درصد دارای مدرک دکترا و 10 درصد کارشناس ارشد هستند.
کریمی با اشاره به اینکه سطح سلامت روان دانش آموزان از طریق آزمون ها احصا و به مدارس اطلاع داده می شود، افزود: مشاوره های فردی، گروهی و مدرسه ای برای توجه به مسائل روانشناسی در مراکز مشاوره مورد توجه قرار می گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران اظهار کرد: مهارت هایی همچون خودباوری، تفکر نقاد و کنترل استرس از مواردی است که در مراکز مشاوره توسط مشاوران به دانش آموزان آموزش داده می شود.
وی با اشاره به تدریس 6 ساعته مشاوران در تهران گفت: کتاب «تفکر و سبک زندگی» توسط مشاوران در مدارس تدریس می شود اما مشکل اصلی نداشتن هماهنگی در فعالیت ها و به مثابه جزیره ای عمل کردن در آموزش و پرورش است.
نشست هم اندیشی معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با هدف هم اندیشی و آشنایی با مشکلات مشاوره روز یکشنبه با حضور مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، مسعود شکوهی مدیرکل دفتر مشاوره و امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش، مهناز احمدی معاون امور زنان و خانواده وزیر آموزش و پرورش و عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تهران در مرکز مشاوره و خدمات روان شناختی دانش آموزی توحید برگزار شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.