محمدعلی دشتی پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دراین طرح دانش آموزانی از پژوهش ها و طرح های تحقیقاتی خود در حد کارشناسی ارشد دفاع می کنند و طبیعتا اگر چنین افرادی وارد دانشگاه شوند، از لحاظ علمی بسیار متفاوت از افرادی خواهند بود که تازه وارد دانشگاه شده و قصد دارد تحصیلات خود را در حوزه مورد نظر آغاز کنند.
مدیر پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران اظهار کرد: قرار است تفاهم نامه ای میان وزارت آموزش و پرورش با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شود که ابلاغ دستورالعمل پژوهشی با بهره مندی از موضوع ها و مسایل ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به مدارس منتخب شهر تهران پیش از انعقاد تفاهم نامه به صورت عملی اجرایی می شود.
وی تصریح کرد: در راستای رویکرد جدید فعالیت های پژوهشی در انجمن های علمی دانش آموزی مدارس با 16ستاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه های مختلف از جمله فناوری های نرم و هویت ساز، حوزه هوا و فضا، سلول های بنیادی، حوزه آب، فرسایش خاک و محیط زیست، انرژی های نو، نانو، زیست فناوری، حوزه توسعه دریا مذاکراتی برای تولید پروژه های تحقیقاتی انجمن های علمی و ارائه موضوع های قابل فهم و متناسب برای پژوهش های دانش آموزی انجام شده است.
مدیر پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران اظهار کرد:در نهایت در سه حوزه دریا ، حوزه آب که شامل خشکسالی، فرسایش خاک و محیط زیست و سومین حوزه فناوری های نرم و هویت ساز (در حوزه علوم انسانی)، از سوی ستادهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مسایل و موضوع هایی به آموزش و پرورش تهران مطرح شد.
وی گفت: با توجه به موضوع های ارائه شده دستورالعمل پژوهشی تدوین و به صورت آزمایشی به مدارس منتخب ابلاغ شده است.
مدیر پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران بهره وری آب، کاهش مصرف آب و کاهش هدر رفت آب، جلوگیری از آلودگی هوا، کنترل آلودگی هوا، مرتفع کردن آلودگی هوا، انرژی های نو در ساختمان و دیگر اماکن و جلوگیری از اتلاف انرژی، کشاورزی در محیط شهری و زیباسازی فضای آپارتمان ها به کمک گیاهان، نرم افزارهای مرتبط IT و ابزار پایش و مونیتورینگ عوامل محیطی از جمله موضوع های پژوهشی در رابطه با حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست است.
دشتی پور فناوری های سونار و آکوستیک دریایی، طراحی بهینه شناورها برای کاهش مصرف سوخت، کارآفرینی در گردشگری دریایی (شامل خدمات و محصولات)، بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر در دریا، تولید رادارهای دریایی را از جمله موضوع های پژوهشی ابلاغ شده به مدارس منتخب در حوزه دریا عنوان کرد.
وی اظهار کرد: دانش آموزان دوره ابتدایی صرفا در حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست می توانند موضوع انتخاب کنند و انتخاب موضوع برای دوره های تحصیلی دیگر آزاد است.
مدیر پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران گفت: نتیجه این پژوهش ها می تواند در قالب مقاله علمی یا دست سازه ارائه شود.
دشتی پور افزود: ارائه سمینار در حضور داوران، به چالش کشیدن موضوع های مشابه توسط گروه های رقیب از دیگر مراحل فرایند پژوهش های انجمن های علمی مدارس است که از ارائه پژوهش های تکراری و کپی شده جلوگیری می کند.
مدیر پژوهش سراهای دانش آموزی شهر تهران گفت: تیم های منتخب انجمن های علمی دانش آموزی مدارس به منطقه راه خواهند یافت و گروه های برگزیده در منطقه در چهارمین جشنواره علمی پژوهشی پژوهش سراهای شهر تهران حضور خواهند داشت.
وی هدف از رویکردهای جدید علمی با بهره مندی از مسایل و موضوع های به روز را گرایش پژوهش سراها به سمت بخش صنعت و دانشگاه و موضو های مربوط به آن دانست و افزود: با چنین رویکردی دانش آموزان 6سال زودتر از ورود به دانشگاه با موضوع ها و مسایل علمی آشنا می شوند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.