به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدمهدی شجاعی عصر سه شنبه در آیین رونمایی از کتاب «آن است شیوه حکومت» ترجمه متن فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی اظهار کرد: با توجه به عملکردی که در شیوه حکومت داریم، احساس می کنم بسیاری از جوانان ما از دین فاصله گرفته و اشکالاتی را به حکومت دینی وارد کرده و به اصل شک می کنند، در سال های اخیر به خصوص، دین در این میان مظلوم واقع شده است.
شجاعی با اشاره به اینکه دین در کلام و فرمان حضرت علی(ع) و سیره معصومین(ع) به نحوی قابل درک و فهم برای مردم بوده و از آن تبعیت می کردند، افزود: درست زندگی کردن و سیره درست در روش زندگی ائمه بزرگترین تبلیغ برای دین بوده است.
نویسنده کتاب «کشتی پهلو گرفته» اظهار کرد: اگر ما مدعی دین باشیم و خلاف دین عمل کنیم، آنچه که جوان امروز می بیند، تبعا دچار شک می شود و انگیزه من از ترجمه نامه امام علی(ع) به مالک اشتر تبیین و ارائه یک میزان و ترازو برای مردم است که سره را از ناسره تشخیص دهند.
وی گفت: دستیابی به زبانی سلیس و روان در عین حفظ قالب ادبی و فاخربودن نامه امام علی(ع) به مالک اشتر از دیگر اهداف ترجمه آن بود.
شجاعی با اشاره به تقسیم اسلامی به 2وجه علوی و اموی افزود: در اسلام اموی، قدرت و حکومت اصل قرار می گیرد اما اسلام علوی متفاوت بوده و حضرت در راه عدالت خود را فدا می کند.
این نویسنده و مترجم ادامه داد: اسلام اموی ظواهری از اسلام را دارد و باید مراقبت کرد که ما با اسم اسلام علوی و با ظواهر دینی و شیعی دچار اسلام اموی نشویم که برای شرایط ما خطری جدی است.
وی با بیان اینکه نامه امام علی(ع) به مالک اشتر نگاه حکومت نسبت به مردم را مورد تاکید قرار می دهد، اظهار کرد: بر این اساس باید با مردم از هر جنس، عقیده و گرایش، دین و ایمان با محبت، مدارا، ملاطفت رفتار کرد و دست یابی به اخلاق الهی یکی از وجوه تمایز دین اسلام و دین نبوی نسبت به همه ادیان است.
احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نیز در این آیین خطابه و نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر را ادامه غدیر دانست و با اشاره به مضمون «به علی شناختم من به قسم خدا خدا را» گفت: براین اساس اگر امیرالمومنین(ع) نبود در توحید و نبوت دچار مشکل بودیم، ولایت که جای خود را دارد.
وی با اشاره به اینکه خطابه حضرت علی(ع) به مالک اشتر، برای حکمرانی به کشور مهم مصر در آن زمان با عقبه تمدن درخشان نگاشته شده، گفت: این خطابه تجلی مقام و حضور حضرت علی(ع) در عرصه قدرت و حکومت است که نگرانی او در خطابه به مالک اشتر این است که مردم از تلون مزاج حاکم چگونه در امان باشند.
مسجدجامعی افزود: حضرت علی(ع) در این خطابه ضمن تاکید بر مردم و چگونگی رفتار با آنها، قواعد مناسبات قدرت و مردم را تبیین می کند که مبنای حقوق بشر اسلامی است.
عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش با اشاره به اهمیت علم و عقل اظهار کرد: اکثر کتاب های حدیثی ما با عقل و علم آغاز می شود که این ویژگی مکتب اهل بیت(ع) است، در آثار ادبی نیز چنین رویکردی وجود دارد.
وی با بیان اینکه مسئله خرد و خردمندی منهای علم و فهم، باعث ایجاد مسئله و مشکل می شود، گفت: تاکید بر مردم در خطابه حضرت علی(ع) به مالک اشتر نشان دهنده خرد حکومت علوی است.
آیین رونمایی از کتاب «آن است شیوه حکومت» ترجمه متن فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر تازه ترین اثر سیدمهدی شجاعی روز سه شنبه با حضور سیدمهدی شجاعی، احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بهزاد تیمورپور رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی، علی درستکار و جمعی از مسئولان فرهنگی در هفتاد و ششمین نشست «زرین قلم» فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی برگزار شد.
در حاشیه رونمایی این اثر جشن تولد 58 سالگی سیدمهدی شجاعی برگزار شد.
کتاب «آن است شیوه حکومت» شامل متن فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر با ترجمه سیدمهدی شجاعی است که به صورت 2 زبانه عربی و فارسی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شده و دربرگیرنده مقدمه‌ای مفصل از این نویسنده است.
شجاعی در مقدمه خود بر این ترجمه به معرفی ویژگی‌های اسلام علوی و اسلام بدلی از منظر تعالیم رسول اکرم(ص) و امام علی(ع) پرداخته است.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده:موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.