رضا قدیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه 2هزار و 208 نفر از متدکیان جمع آوری شده مرد و 539 نفر زن بودند، اظهار کرد: 307 نفر از متکدیان جمع آوری شده اتباع خارجی، عمدتا افغانستانی و پاکستانی بودند.
وی با اشاره به آمار متکدیان جمع آوری شده در سال 95 گفت: سال گذشته 6هزار و 70 متکدی از سطح شهر تهران جمع آوری شدند که از این تعداد 4هزار و 965 مرد و یک هزار و 105 نفر زن بودند.
قدیمی افزود: همچنین 293 نفرمتکدی جمع آوری شده اتباع بیگانه که 187 مرد و 106 زن عمدتا افغانستانی و پاکستانی بودند.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران گفت: به طور متوسط، روزانه 30گشت فوریت های اجتماعی به جذب متکدیان بالای 18 سال اقدام می کنند که به عنوان مثال روزی حدود 50 متکدی از سطح شهر جمع آوری شده و متکدیان مرد به سامانسرای اسلامشهر و متکدیان زن به سامانسرای لویزان منتقل می شوند.
وی با بیان اینکه نگهداری متکدیان نیازمند حکم قضایی است، افزود: براساس نظر و مدت زمان تعیین شده توسط قاضی متکدیان در سامانسراهای شهرداری تهران نگهداری می شوند که در غیراینصورت، موضوع نگهداری متکدیان جلب غیرقانونی پیدا می کند.
قدیمی با تاکید بر تشدید اقدامات در نحوه برخورد با متکدیان حرفه ای اظهار کرد: این متکدیان سابقه کار تکدی گری داشته و بارها دستگیر شده اند اما به دلیل نبود برخورد مناسب و شدت مجازات، تکدی گری برای آنان امری عادی شده و در مواجهه با گشت های فوریت های اجتماعی شهرداری تهران خیلی راحت از کنار آنها می گذرد و معتقدند که بعد از 2 روز آزاد شده و بار دیگر به تکدی گری خواهند پرداخت.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه طبق قانون جمع آوری، جذب، نگهداری و ساماندهی متکدیان زیر 18 سال برعهده سازمان بهزیستی است، افزود: در جمع آوری زنان متکدی، گاهی اوقات این زنان به همراه کودکان و نوزادان خود هستند که این کودکان و نوزاردان بالاجبار با مادران خود به مددسرای لویزان منتقل می شوند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از متکدیان زیر 18 سال به شکل حرفه ای در باندهای تکدی گری فعالیت می کنند، گفت: برخورد مناسبی نیز با این متکدیان صورت نمی گیرد و پس از جمع آوری به مراکز بهزیستی منتقل شده و به محض اینکه والدین آنها به این مراکز مراجعه کرده با دریافت تعهدی آزاد می شوند و بار دیگر به تکدی گری می پردازند.
قدیمی نبود تشدید مجازات از جمله مجازات زندان، برخوردهای سلبی و نبود قوانین در نحوه نگهداری، مجازات سرباندهای تکدی گری را از علل کاهش نیافتن آمار متکدیان به خصوص متکدیان زیر 18 سال در سطح شهر تهران دانست و افزود: شهروندان نباید به این افراد کمک های نقدی کنند و برای کمک به نیازمندان باید کمک های خود را در موسسه های خیریه، محلات و خانواده های خود ارائه کنند، به گونه ای که هر محله، 10 مددکار اجتماعی داشته باشد.
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران اظهارکرد: زمانی که شهروندان به متکدیان زیر 18 سال کمک می کنند، رئیس باندهای تکدی گری برای بکارگیری کودکان بیشتری، تشویق و ترغیب می شوند و برای برانگیختن ترحم شهروندان، وضعیت ظاهری کودکان متکدی بدتر و لباس های آنان روز به روز مندرس تر می شود تا از این راه کسب درآمد کنند.
وی خواستار شد که برای کاهش تعداد متکدیان زیر 18 سال در سطح شهر تهران، شهروندان در مواجهه با این متکدیان به جای کمک های نقدی به آنان میوه و نان و پنیر بدهند.
قدیمی با اشاره به اینکه قوه قضائیه در اجرای ماده 712 و 713 مجازات تکدی حرفه ای توجه بیشتری داشته باشد،اظهار کرد: شهرداری تهران برای برخورد با معظل تکدی گری تنهاست و همکاری مناسبی میان سازمان ها و نهادها نیست و سایر سازمان ها آن طوری که مورد انتظار است اقداماتشان موثر باشد، متاسفانه پای کار نیستند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهند:موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.