ذوالفقار حسینی روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: ادارات آب و فاضلاب، جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت شهرستان ری متولیان اصلی برخورد با متخلفان استفاده از آب های نامتعارف هستند که در این زمینه دادستانی شهرستان در امر شناسایی و برخورد با متخلفان این ادارات را همراهی می کند.
وی با بیان اینکه دادستانی با متخلفان آبیاری زمین های کشاورزی با آب های نامتعارف به شدت برخورد می کند اظهار داشت: دادستانی شهرستان ری علاوه بر امحاء محصولات کشاورزی متخلفان و تخریب مزارع آلوده به آب های نامتعارف برای کشاورزان متخلف پرونده کیفری صادر و با آنان به شدت برخورد می کند.
حسینی با اشاره به اینکه در شهرستان ری پیش از این فقط در قسمت کمی از بخش صالح آباد غربی زمین های کشاروزی بوده است که با آب های نامتعارف آبیاری شده اند بیان داشت: این زمین های کشاورزی به طور کامل تخریب و محصولاتشان نیز امحاء شده اند و اگر فرد یا افرادی از مراکز تولید و زمین های کشاورزی مشروب شده از آب های آلوده اطلاعی دارند می توانند به دادستانی شهرستان ری مراجعه نمایند تا با متخلفان برخورد جدی صورت گیرد
وی به برخورد شدید دادستانی شهرستان ری با برخی کشاورزان برنج کار بخش فیروز آباد و قلعه نو اشاره کرد: کشاروزان فیروز آباد و بخش هایی از قلعه نو از سالیان کذشته اقدام به کشت برنج می کردند که از سه سال پیش به دلیل استفاده از آب های الوده و همچنین کمبود منابع آبی این کار متوقف شده بود اما در سال جاری گزارشی از ادارت جهاد کشاورزی، شبکه بهداشت و گزارشات مردم نشان داد که عده ای نشاء برنج را به صورت خزانه به این مناطق آورده اند و می خواهند کشت برنج انجام دهند که قبل از کشت ادارات ذیربط موضوع را به دادستانی گزارش دادند و با متخلفان برخوردهای لازم به عمل آمد.
**هیچ گونه گزارش مبنی بر آبیاری محصولات سبزی و صیفی با آب های نامتعارف نداشته ایم
رئیس شبکه بهداشت شهرستان ری در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت: امسال هیچ گونه گزارش از ادارت مربوطه مانند محیط زیست، جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و گزارش های مردمی مبنی بر آبیاری محصولات سبزی و صیفی با آب های نامتعارف نداشته ایم.
فاطمه تاجیک با بیان اینکه در سه سال گذشته ادارات مختلف شهرستان ری با محوریت فرمانداری در جهت کنترل استفاده از آب های نامتعارف در زمین های کشاورزی اقدامات خوبی انجام داده اند اظهار داشت: بازرسان شبکه بهداشت شهرستان ری بنا به وظیفه بخش و ذاتی خود همواره در روستاهایی که در مجاورت عبور آب های نامتعارف هستند گشت زنی می کنند و با هرگونه تخلف برخورد و متخلفان را به مقامات قضایی معرفی می کنند.
وی به فرهنگ سازی صورت گرفته در خصوص مضرات استفاده از آب های نامتعارف در محصولات کشاورزی در میان اقشار مختلف مردم شهرستان ری اشاره کرد و خاطر نشان کرد: مردم ساکن در نواحی کشاورزی شهرستان ری در بسیار از موارد قبل از اینکه بازرسان ادارت این شهرستان از تخلفی با خبر باشند خودشان گزارش تخلفات را به دستگاه های ذیربط می رسانند که این موضوع در اکثر موارد باعث بازدارندگی می شود.
تاجیک در خصوص کشت برنج در روستای فیروزآباد و قلعه نو نیز گفت: کشاورزان بخش های قلعه نو و فیروزآباد از 15 سال گذشته تا سه سال پیش اقدام به کشت برنج می کردند که با اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه های اجرایی شهرستان این کشت متوقف شده است.
وی ادامه ادامه : برخی کشاورزان بخش فیروزآباد در سال جاری به دنبال کشت برنج در این روستا بودند که با گزارشات به موقع مردمی و حضور بازرسان نهادهای مختلف این کار در مرحله اولیه خزانه(انتقال نشاء برنج برای کشت در زمین های کشاورزی) متوقف شد.
تاجیک با بیان اینکه بند آبیاری بخش فیروزآباد برای محل های برنج کاری بسته شده است اظهار داشت: کشت برنج با آب های نامتعارف علاوه بر مضراتی که در بدن مصرف کنندگان این محصول خواهد گذاشت در زمان کشت نیز باعث تکثیر حشرات موذی، ایجاد بوی نامطبوع و نمناک شدن خانه ها در مناطق مورد کشت می شود که این امر باعث ناراحتی ساکنان روستاها و درپی آن گزارشات مردم می شود که این امر به بازرسان نهادهای نظارتی کمک شایانی می کند.
**مسئول آلوده شدن حق آب کشاورزان شهرستان ری شهرداری تهران است
رییس جهاد کشاورزی شهرستان ری در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت: آب رودخانه سرخه حصار که از ذوب شدن برف ارتفاعات و روان آب های باران تامین می شود حق آبه کشاورزان شهرستان ری است و مسئول آلوده شده حق آب کشاوزان شهرستان ری شهرداری تهران است.
ابوالفضل خلیل پور در جواب یکی از اعضای شورای شهر تهران که گفته است کشاورزان شهرستان ری از آب های آلوده و نامتعارف برای کشت محصولاتشان استفاده می کنند گفت: شهرداری تهران با عدم مدیریت در مهار فاضلاب ها و پس آب های آلوده این کلان شهر در بستر رودخانه سرخه حصار حق آبه کشاورزان شهرستان ری را آلوده و سپس کشاوزان این شهرستان را به استفاده از آب های نامتعارف محکوم می کند.
وی با بیان اینکه استفاده از آب های نامتعارف از لحاظ بهداشتی فقط در محصولات صیفی و سبزی مخاطره آمیز است خاطر نشان کرد: کشاورزان شهرستان ری از آب رودخانه سرخه حصار فقط در کشت گندوم و جو استفاده می کنند و به هیچ عنوان از آب در کشت محصولات صیفی و سبزی در سال جاری استفاده نشده است.
خلیل پور در خصوص کشت برنج در بخش قلعه نو و فیروز آباد بیان داشت: کشت برنج به دلیل نیاز فراوان به آب و نبود منابع کافی آب در شهرستان ری الگوی کشت این شهرستان نمی باشد و کشاورزانی که اقدام به این کار می کنند تخلف انجام می دهند.
وی خاطر نشان کرد: اداره جهاد کشاورزی شهرستان ری در پی گزارشات مردمی و بازرسی ها خود قبل از اینکه کشت برنج در فیروز آباد صورت گیرد نشاهای برنج را در حالت خزانه منهدم کرد.
3218 / 6139
خبرنگار: امیر جعفری سرگزه**انتشاردهنده: محمد بیدارمنش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.