به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران پیمان شفیعی با اعلام این مطلب افزود: گیاه باریجه یکی از گیاهان مهم داروئی و صنعتی است که صمغ حاصل از آن جزو فرآورده های فرعی مرتعی محسوب می شود که جنبه صادراتی نیز دارد.
وی اظهار کرد: عمده رویشگاه های این گیاه در استان های خراسان، فارس، تهران، سمنان و زنجان می باشد که در استان تهران با توجه به شرایط اقلیمی مناسب آن شاهد رویش این گیاه در شهرستان های فیروزکوه، دماوند و شمیرانات هستیم.
شفیعی، گیاهان دارویی – صنعتی را جزء منابع ارزشمند برشمرد و خاطرنشان کرد: کشت، توسعه و بهره برداری صحیح این گیاهان علاوه بر نقش موثر در سلامت جامعه و ایجاد اشتغال، در رشد صادرات غیرنفتی نیز نقش بسزائی را ایفا می کند.
رئیس اداره امور مراتع استان تهران بهره برداری از گیاه باریجه را یکی از مصداق های اجرای طرح های مرتعداری چندمنظوره (تلفیقی) در مراتع استان تهران دانست و خاطر نشان کرد: بر اساس سیاست های اجرایی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تهیه و اجرای طرح های مرتعداری چندمنظوره که بعنوان بهترین راهکار در خصوص بهره برداری اصولی و بهینه از مراتع و استمرار و تداوم در تولید تلقی می شود از سالهای گذشته در مراتع استان تهران در حال اجرا است.
وی یادآور شد: از آنجائی که اکوسیستم رویشگاهی این گیاه خاص و حساس است، به منظور بهره برداری پایه دار و همچنین حفظ، حمایت و احیای پایه های آن لازم است بهره برداری و برداشت از صمغ این گیاه مرتعی تحت نظارت و در قالب طرح های مطالعاتی اجرایی انجام پذیرد تا ضمن جلوگیری از انقراض این گیاه ارزشمند بتوان از رویش سالانه آن بهره برداری مستمر کرد.
رئیس اداره امور مراتع استان تهران تصریح کرد: با توجه به ارزیابی های بعمل آمده پیش بینی می شود در سال جاری بیش از 20 هزار کیلوگرم صمغ باریجه از مراتع استان تهران برداشت شود که این اقدام گام مهمی در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در بخش منابع طبیعی به شمار می آید.
خبرنگار: سید جواد آل داود - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7243//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.