به گزارش ایرنا، ارزشیابی کیفی توصیفی به عنوان جایگزین ارزشیابی سنتی پیشرفت تحصیلی از سال تحصیلی 82-81 به صورت آزمایشی و در ادامه به صورت پلکانی در تمام پایه های دوره ابتدایی معرفی و اجرا شد.
این شیوه ارزشیابی به جای به کارگیری مقیاس فاصله ای یا نمره ای(20-0) از مقیاس ترتیبی (بسیار خوب، خوب، قابل قبول، و نیازمند آموزش و تلاش بیشتر) برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان استفاده می کند.
اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی تاکنون انتقادهای بسیاری را از سوی پژوهشگران در پی داشته که آشنانبودن معلمان و مدیران با اهداف، ویژگی ها و ابزارهای این شیوه ارزشیابی، فراهم نشدن زیرساخت های لازم برای اجرای طرح، وقت گیر بودن کار ارزشیابی توصیفی به دلیل تنوع ابزارها، ابهام در آیین نامه ها و ضوابط اجرا از جمله این انتقادهاست.
نادر جهان آرای روز یکشنبه در پاسخ به انتقادهای مطرح شده درباره ارزشیابی کیفی توصیفی به خبرنگار ایرنا گفت: این انتقادها ناشی از نداشتن اطلاعات جامع و دقیق از این نوع ارزشیابی است.
وی اظهار کرد: ارزشیابی کیفی توصیفی نسبت به ارزشیابی کمی و عددی از اعتبار بالاتری برخوردار بوده و یک سنجش دقیق مشاهده ای است که فعالیت و عملکرد دانش آموز را باتوجه به برخی از محدودیت ها و موقعیت هر دانش آموز از لحاظ کلاس درس، توانمندی و شرایط تحصیلی او به صورت همه جانبه مورد ارزیابی قرار می دهد.
جهان آرای افزود: به عقیده من اگر برخی از افراد و رسانه های منتقد به ارزشیابی کیفی توصیفی، از ظرفیت خوب این ارزشیابی اطلاعات دقیق تری داشته باشند و مقایسه ای بین این شیوه ارزشیابی با شیوه ارزشیابی گذشته( کمی عددی) انجام دهند و به مزایای ارزشیابی کیفی توصیفی پی ببرند، نقدهایشان خیلی منطقی تر و به همراه پیشنهاد خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه تا حدودی در اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی مشکلاتی وجود دارد، اظهار کرد: اگر معلمان با توجه به دوره سنی دانش آموزان ابتدایی که پر جنب و جوش و خیلی فعال هستند، ضمن داشتن تخصص لازم، با حوصله بوده و دقت نظر بیشتری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان داشته و فعالیت های دانش آموزان را براساس ظرفیت و توانمندی های آنان به صورت همه جانبه انعکاس دهند و دانش آموز را به موقعیت مورد نظر هدایت کنند، این شیوه ارزشیابی مطلوب خواهد بود.
وی، ارزشیابی کمی عددی را در مقایسه با ارزشیابی کیفی توصیفی ناکارآمد دانست و گفت: ارزشیابی کمی عددی ضعف یا قوت دانش آموز را به صورت کامل و جامع بیان نمی کند اما ارزشیابی کیفی توصیفی( کلامی یا نوشتاری) ضمن بیان عملکرد دانش آموزان به صورت همه جانبه، به او اطلاع می دهد و می گوید که برای پیشرفت تحصیلی باید چه کار کند.
جهان آرای افزود: در گذشته اگر به عملکرد دانش آموز در فعالیت های عینی، ذهنی، نوشتاری، آزمونی و بازدیدی، یک عددی داده شود، این اعداد پویایی لازم یا انتقال واقعیت را به دانش آموز انعکاس نمی دهد و گاهی کسب نمره 20 بیان کننده رتبه همسان بین دانش آموزان و ایجاد غرور کاذب می شد در حالی که معمولا در هر شرایط ظرفیتی از عدم دسترسی و آگاهی به تمام منابع درسی وجود داشت.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در زمان اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی، توانمندی دانش آموز با توجه به شرایط او در همان زمان، نسبت به گذشته و آینده، انعکاس داده می شود و این شیوه ارزشیابی می تواند نزدیک ترین پاسخ به عملکرد دانش آموز در طول سال تحصیلی باشد.
وی خاطرنشان کرد: در اجرای شیوه ارزشیابی کیفی توصیفی شاید معلمان، دقت لازم را در انعکاس واقعی عملکرد دانش آموز که بتواند راهگشا باشد، وضعیت موجود و مطلوب را بیان کند و راهکار لازم را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب، نشان بدهد، نداشته باشند که در این زمان برخی می گویند که ارزشیابی کیفی توصیفی خوب عمل نمی کند.
جهان آرای گفت: ارزشیابی کیفی توصیفی می تواند فوق العاده در بهبود توانمندی ها و فعالیت های دانش آموزان، مفید واقع شود و دانش آموزان را پرانگیزه تر برای دستیابی به هدف هایشان کمک کند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه ساختار اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی با مطالعات و پژوهش های انجام شده بسیار قوی است، اظهار کرد: این شیوه ارزشیابی، 2 سال آزمایشی، یک سال پیش آزمایشی و 2 سال با تمدید اجرای آزمایشی در سطح مدارس ابتدایی انجام شد که در نهایت پس از بررسی های لازم به کل مدارس ابتدایی کشور تعمیم داده شد.
وی گفت: من به عنوان مدیر اجرایی موظف به اجرای ارزشیابی کیفی توصیفی هستم و وظیفه ذاتی معلمان حوزه ابتدایی است که ارزشیابی کیفی توصیفی و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی را در دوره ابتدایی اجرایی کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.