این بخش از گردشگری در شهرها رونق و قابلیت اجرای بیشتری دارد. در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا نیز فضاهای شهری برای گردشگری شبانه مهیا و تجهیز شده‌اند. توجه به گردشگری شبانه در شهری مانند تهران که جاذبه‌های بسیاری داشته و البته در طول روز دارای ترافیک سنگین است، از نکات مهمی است که درصورت پرداخت بیشتر به آن می‌تواند تأثیر بسیاری در رفع شب‌مردگی از برخی محله‌های پایتخت و نیز رونق زندگی شبانه شهر داشته باشد.

از ترافیک همیشگی تا پیاده‌راه بازار
حدود 11سال قبل که خیابان 15خرداد غربی به روی خودروها بسته شد تا پیاده‌راهی در بافت تاریخی شهر و همجواری با کاخ گلستان، بازار تهران، کوچه‌ها و محله‌های قدیمی تهران شکل بگیرد، بسیاری نسبت به این امر اعتراض کردند. کسبه بازار از محدود‌شدن دسترسی برای انتقال کالا به مغازه‌هایشان و سخت‌شدن کاسبی گفتند و برخی نسبت به تأمین ایمنی و امنیت بازار هشدار دادند.
اما خیابان 15خرداد تبدیل به پیاده‌راهی شد که امروز با وجود ایستگاه متروی 15خرداد تبدیل به مهم‌ترین ورودی بازار شده است. با گشتی ساده در روزهای عادی می‌توان ده‌ها هزار شهروند تهرانی و البته گردشگران خارجی بسیاری را دید که روی نیمکت‌های خیابان 15خرداد نشسته‌اند، غذایی می‌خورند یا زیر سایه درختان قدم می‌زنند.
توسعه پیاده‌راه‌های اطراف بازار و جداره‌سازی‌های صورت‌گرفته در احیای نمای تاریخی مغازه‌ها در فازهای بعد موجب شد تا خیابان‌های ناصر خسرو، میدان ارگ و خیابان باب همایون نیز پس از سال‌ها هیاهوی خودروهای باری و چرخ‌های بازار، روی آرامش را به‌خود ببینند. اما فضای ایجاد‌شده غیر از روزها در ساعات شبانگاهی که محدوده بازار خالی از سکنه می‌شود، قابلیت اجرای برنامه‌های فرهنگی و تفریحی بسیاری با رویکرد توسعه گردشگری شبانه را دارد.
وجود کاخ گلستان نیز می‌تواند عاملی برای جذب بیشتر گردشگران باشد. با توجه به استقرار نیروی انتظامی در میدان 15خرداد، می‌توان پس از هماهنگی با مسئولان سازمان میراث فرهنگی بخشی از کاخ گلستان را برای بازدیدها و تورهای شبانه اختصاص داد. اجرای برنامه‌های متنوع با رویکرد تهران قدیم، برپایی غرفه‌های فرهنگی، نمایشگاه اقوام و حتی خیابان‌های غذا مانند آنچه اکنون در خیابان 30تیر برپا شده نیز می‌تواند از دیگر جاذبه‌ها برای ایجاد شب‌های زنده در محوطه بازار تهران باشد.

30 تیر زنده شد
ساعت حدود11شب است و برخلاف شب‌های دیگر ابتدای خیابان 30تیر شلوغ است. تعداد زیادی از شهروندان در حال ورود و خروج به این خیابان تاریخی هستند. در دو طرف خیابان هم خودروهای استیشن و چرخ‌های رنگی توقف کرده‌اند. خیابان 30تیر در ایام نوروز نخستین تجربه برپایی خیابان غذایی را داشت. این تجربه در شب‌های‌ ماه مبارک رمضان نیز تکرار شد و در طول شب‌های اخیر استقبال شهروندان از این خیابان بیشتر شده است.
برپایی خیابان‌های غذایی یکی از راه‌های توسعه گردشگری شبانه است. خیابان 30تیر که تا پیش از برگزاری این برنامه در ساعات شبانگاهی یکی از خلوت‌ترین خیابان‌های شهر بود، حالا شب‌های پرنور و رنگارنگی دارد. آصف، یکی از جوان‌هایی است که به همراه دوستانش در خیابان 30تیر قدم می‌زنند تا در نهایت یکی از غذاهای ارائه شده را انتخاب کنند. وی می‌گوید: نمونه چنین خیابانی را در یکی از سفرهای خارجی که داشتم، دیده‌ام. این خیابان‌ها زنده هستند و اوقات خوشی را برای یک جمع دورهمی رقم می‌زنند.

نمونه‌های مشابه
در یک دهه اخیر فضاهای خوبی در شهر ایجاد شده‌اند که با برنامه‌‌ریزی‌های درست و کارشناسی می‌توانند در تمام شب‌های سال میزبان گردشگران داخلی و حتی خارجی باشند. باغ موزه قصر، برج میلاد، بوستان‌های فرامنطقه‌ای چون بوستان آب و آتش، جوانمردان و روددره نهج‌البلاغه جزو فضاهای شهری هستند که البته برنامه‌های مختلفی در آنها اجرا شده و می‌شود اما می‌توان برای فضاهای شهری که با معضل شب‌مردگی روبه‌رو هستند نیز به فکر بود تا با استفاده از محیط‌ها و امکانات موجود، گردشگری شبانه را درآنها توسعه داد.

برپایی نمایشگاه بازار سفر در تهران
نهمین دوره نمایشگاه بازار سفر از تاریخ 14لغایت 16تیرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تخصصی شهرداری تهران واقع در بوستان گفتگو برگزار می‌شود. فرزاد هوشیار پارسیان، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اعلام این خبر اظهار داشت: این نمایشگاه توسط شهرداری تهران و به‌منظور آشنایی آژانس‌های هواپیمایی فعال در کشورهای همسایه با ظرفیت گردشگری کشور به‌ویژه تهران، ظرفیت هتل‌ها و نحوه طراحی تور متناسب با شرایط و زیرساخت‌های موجود برگزار می‌شود. به گفته وی، در این دوره از نمایشگاه مسئولان شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها و شرکت‌های مسافرتی از کشورهای ترکیه، روسیه، امارات و آذربایجان حضور خواهند داشت.
روزنامه همشهری
تهرام/7245/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.