محسن ولیئی روز چهار شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تلاش در جهت افزایش ضریب نفوذ صدقات به شیوه‌های مختلف و توجه به شیوه‌های نوین پرداخت باید در دستور کار نیروهای مشارکت‌های مردمی قرار گیرد .
مدیرکل کمیته امداد استان تهران با اشاره به اینکه افزایش کمک‌های مردمی به نیازمندان از طریق این نهاد نشانه اعتماد آنان به کمیته امداد است، اظهار کرد: باید با شفاف‌سازی عملکرد و اعلام گزارش در زمینه نحوه هزینه کرد به مردم اعتماد عمومی را افزایش دهیم و بسترهای لازم برای حضور و مشارکت بیش از پیش خیران جهت توانمندسازی هرچه بیشتر جامعه هدف این نهاد فراهم شود.
وی بر ضرورت تعامل این نهاد با سایر دستگاه های اجرایی برای حل مشکلات نیازمندان تاکید کرد و گفت: تعامل با دستگاه های اجرایی و استفاده از ظرفیت های آنها سرعت بیشتر در خدمت رسانی به نیازمندان را به همراه خواهد داشت.
وی تصریح کرد: توانمند سازی مددجویان یکی از رویکردهای مهم کمیته امداد بوده که باید تلاش کرد تا همه شرکت ها، مجتمع های اقتصادی و افرادی که تمکن مالی دارند نسبت به مسئولیت اجتماعی خود در قبال نیازمندان حساس تر شوند.
مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه در حال حاضر حدود 700 هزار صندوق فلزی صدقات در استان تهران جانمایی شده است، بیان کرد: از این تعداد حدود 43 هزار صندوق در معابر و میادین شهر تهران نصب شده است که از این تعداد 20 هزار صندوق به دلیل استقرار در مناطق آسیب خیز استان در دست تعمیر و ایمن سازی بوده است.
مدیرکل کمیته امداد استان تهران اظهار کرد: تاکنون 19 هزار صندوق از این تعداد ایمن سازی و مابقی تا پایان مردادماه امسال ایمن سازی می شود.
وی با اشاره به استقرار، جانمایی نامناسب و غیر اثربخش بودن برخی از صندوق های صدقات در سطح استان، گفت: این صندوق ها که در معابر شهری قرار دارند، مورد سو استفاده معتادان قرار گرفته و منجر به آسیب پذیری شده است که در همین جهت کمیته امداد در قالب گام های اجرایی و عملیاتی برنامه ساماندهی این صندوق ها را در دستور کار خود قرار داده است.
ولیئی با بیان اینکه ساماندهی این صندوق ها در 12 گام در حال بررسی و اجرا است، افزود: جمع آوری صندوق صدقات متعدد در یک مکان محدود، بررسی دفعات تخلیه صندوق ها، جمع آوری صندوق های نصب شده در محل های کم تردد، تنوع بخشیدن به صندوق ها، جانمایی در محل های پر درآمد، نصب در مسیر دید دوربین های مداربسته، تعیین تکلیف صندوق های زیان ده، تولید و تعمیرات صندوق ها با رویکرد تمرکز زدایی، ایمن سازی و رمز دار کردن قفل صندوق ها، افزایش میزان ایمنی صدقات و کاهش امکان سرقت و سرمایه گذاری تبلیغی وسیع از جمله گام های اصلی این برنامه عملیاتی ساماندهی محسوب می شود.
مدیرکل کمیته امداد استان تهران تصریح کرد: کاهش هزینه ها و نیروی انسانی، افزایش درآمد، جلوگیری از سو استفاده های احتمالی، افزایش اعتماد عمومی، ایجاد جذابیت در پذیرش صندوق صدقات، ایجاد مزیت رقابتی با موسسات خیریه، افزایش میزان امنیت وجوه در صندوق ها و ممانعت از سرقت، افزایش شیب دریافت صدقات الکترونیکی نسبت به فیزیکی، کاهش هزینه تخلیه صندوق صدقات از جمله مهم ترین مزیت های طرح عملیاتی ساماندهی صندوق صدقات است.
ولیئی به برنامه های دبیرخانه شورای زکات استان اشاره کرد و گفت: دبیر خانه شورای زکات استان تنها مرجع قانونی است که می تواند نسبت به جمع آوری زکات فطریه اقدام کند.
مدیرکل کمیته امداد استان تهران با تاکید بر استفاده این دبیر خانه از توان سایر سازمان های حمایتی و موسسات خیریه، تصریح کرد: صندوق های جمع آوری فطریه امسال با یک لوگوی مشخص تحت عنوان شورای زکات استان طراحی می شود.
وی همچنین به هدف گذاری برای تأمین بن نان از محل جمع آوری کفارات اشاره کرد و گفت: پیش بینی برای جمع آوری بیش از شش میلیارد تومان انجام شده است که در سال گذشته در قالب بسته های ماکارونی بین مددجویان تحت حمایت توزیع شد.
ولیئی افزود: تمامی دفاتر کمیته امداد، ‌مراکز نیکوکاری، مساجد، مصلی‌های برگزاری نماز عید فطر و واحدهای سیار با هماهنگی شورای زکات استان آمادگی جمع‌آوری زکات فطره و کفاره‌های روزه‌داران را دارد و همه صندوق‌ها به صورت متحد الشکل با آرم شورای زکات استان و به صورت پلمپ شده هستند.
مدیرکل کمیته امداد استان تهران یادآور شد: امسال با توجه به اینکه عید فطر در زمان تعطیلی مدارس است پاکت فطریه توزیع نمی شود و فقط مدیریت ها و اداراتی که با سازمانها و ادارات تفاهم نامه همکاری دارند نیز می توانند نسبت به توزیع پاکت فطریه اقدام کنند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: امین کمالی فر انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7247/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.