سیروس نصیری روز سه شنبه در حاشیه افتتاح نمایشگاه دست بافته ها و تولیدات عشایر استان تهران که در بوستان گفتگو گشایش یافت، به خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر دراستان تهران افزون بر سه هزار خانوار عشایری زندگی می کنند.
وی ادامه داد: در سال گذشته این قشر زحمتکش توانستند 67 هزار تن محصولات زراعی، باغی، لبنی، پروتئینی، و صنایع دستی را تولید کنند.
مدیرکل امور عشایر استان تهران تصریح کرد: محصولات مهم صنایع دستی زنان عشایر استان تهران را می توان قالی، قالیچه، گبه، نمد دوزها،جاجیم، تابلو فرش، جوراب و دستکش را عنوان کرد.
نصیری همچنین از فعالیت 12 صندوق خرد زنان عشایر استان تهران اشاره کرد و گفت: در این صندوق های فعال، افزون بر 500زن سرپرست خانوار مشغول به تولیدات صنایع دستی هستند.
وی با بیان اینکه یکی از برنامه های حمایتی تولیدات صنایع دستی زنان سرپرست خانوار عشایری استان، اعطای وام های 4میلیون تومانی به این قشر است گفت: این وام های به صورت بلاعوض از طریق دولت و بانک کشاورزی به زنان سرپرست خانوار پرداخت می شود.

**محصولات صنایع دستی5 استان در بوستان گفتگو
محمد انشایی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در نمایشگاه صنایع دستی توانمندسازی جامعه عشایری، آثاری از استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، البرز، سمنان و تهران در معرض دید عموم قرار گرفته شده است.
وی با بیان اینکه در نمایشگاه مزبور 50غرفه برای عرضه کالاهای عشایری در نظر گرفته شده است افزود: نمایشگاه توانمندی اقتصادی ایران، بر اساس تاکیدات منویات رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و تولید- اشتغال در بوستان گفتگو دایر شده که در آن محصولاتی از جمله البسه محلی، چرم، حصیر بافی، گلیم، شیشه های سنتی، منبت و معرق و تابلو فرش عرضه و به فروش می رسد.
به گفته انشایی در حال حاضر افزون بر 14 هزار صنعتگر در یک هزار کارگاه استان تهران مشغول فعالیت هستند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران با اشاره به اینکه حضور هنرمندان سایر استانها در این نمایشگاه می تواندبه تنوع و جذب مخاطبان کمک شایانی کند خاطر نشان کرد: مخاطبان در این نمایشگاه می توانند از نزدیک شاهد رسوم و آیین های سایر اقوام کشور باشند.
انشایی گفت: از جلوه های مهم نمایشگاه برپا شدن پنج سیاه چادر عشایری در محوطه بوستان گفتگو بوده که با تولیدات بومی جامعه عشایری جاذبه خاصی را به این محل داده است.
وی به بازدیدکنندگان توصیه کرد؛ به دلیل وجود اجناس خارجی و بی کیفیت و غیر صنایع دستی( کار دستی) دربازار مصرفی داخلی، مردم بهتر است کالاهای خود را از نمایشگاههای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خریداری کنند.
نمایشگاه صنایع دستی، فرش و دست بافته های عشایر استان، از 2 تا پنجم خرداد در بوستان گفتگو برای بازدید رایگان عموم گشایش یافت.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: امین کمالی فر انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7247/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.