در حالی که به نظر می‌رسد رییسی، نامزد اصلی اصولگرایان است اما قالیباف رقیب دیگر او با سرو صدا وارد عرضه کاندیداتوری شد. مهرداد بذرپاش هم که در لیست جمنا بود، پس از اتمام ساعت پایانی به وزارت کشور آمد اما پس از قرار گرفتن در صندلی ثبت نام نهایتا انصراف داد. این درحالیست که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور هم به عنوان نامزد پوششی روحانی به میدان فاطمی آمد و برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
قالیباف به نفع رییسی به میدان آمد
اما شهردار تهران‌ که روزی در مناظرات انتخاباتی به حمله گاز انبری مشهور بود سال‌هاست که در کسوت مدیریت‌های مختلف کشوری و لشکری، سودای ریاست‌جمهوری کشور را در سر دارد و تا به حال دوبارهم برای رسیدن به آمال و آرزوهایش برای تکیه زدن بر قوه مجریه، خود و مردمش را آزموده که هر دوبار هم در این آزمون ناکام مانده است. قالیباف این بار نیز به وزارت کشور آمد تا رییسی را در مناظره‌ها در برابر روحانی تنها نگذارد و نهایتا به نفعش کناره‌گیری کند تا شاید اینگونه جای پای خود را در دولت احتمالی رییسی محکم کند و نباید غافل ماند که شهردار تهران شورای شهر را این بار هدف قرار داده تا موقعیت فعلی خود را تثبیت کند.قالیباف این بار هم در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او پیش از این گفته بود به نفع رییسی کناره‌گیری می‌کند اما از طرفی برپایی کمیپن حمایتی طرفدارانش برای دعوت به نامنویسی نشان می‌دهد که قالبیاف نیامده تا صحنه را در اردیبهشت‌ماه برای رییسی ترک کند. او در آخرین ماه‌های منتهی به نامنویسی ریاست‌جمهوری با افتتاح پروژه‌های عمرانی در شهر تهران واجرای نمایشی و پوپولیستی آنها نشان داد که نمی‌خواهد در این عرصه کم بیاورد و تمام تلاش خود را برای رسیدن به صندلی دلخواهش حتی در دوره‌های بعد می‌کند. عدم مقبولیت و محبوبیت او این بار نیز می‌تواند علتی باشد تا او به نفع رییسی انصراف دهد تا شاید در کابینه‌ احتمالی او جایی برای خود دست و پا کند.‌ البته حمایت برخی از چهره‌های هنری که طرفداران زیادی را در کمپین خود جای داده‌اند بخشی از اقداماتی است که به نظر می‌رسد زیر همان ابهامات حضور قالیباف شکل گرفته است. قالیباف شانس خود را برای ریاست‌جمهوری در سال‌های 84 و 92 امتحان کرد. او در انتخابات سال 92 با وجود اینکه حدود 6 میلیون رای داشت و در جایگاه دوم بعد از روحانی قرار گرفته بود اما تا رسیدن به جایگاه مدیریت در پاستور فاصله زیادی داشت.
با این وجود این احتمال وجود دارد که او همچنان به رای مردم امیدوار باشد و اگر قصد حضور در کابینه ‌احتمالی رییسی نداشته باشد، رقیب جدی برای تولیت آستان قدس رضوی ودیگر کاندیدا‌ اصولگرا خواهد بود.
هرچند باید تا آخرین روزهای منتهی به 29 اردیبهشت‌ماه برای تعیین تکلیف اصولگرایان منتظر ماند. حاجی بابایی، عضو دیگر فهرست جمنا هم صبح دیروز برای نام‌نویسی به وزارت کشور آمد و عنوان کرد که همه اعضای فهرست جمنا کاندیدای اصلی ریاست‌جمهوری هستند. رییس آموزش و پرورش دولت سابق علت حضور خود برای نام‌نویسی را ناکارآمدی و نادیده گرفتن مردم در مدیریت اجرایی دانست و نام دولت خود را دولت کارآمد و مردمی نامید. حاجی‌بابایی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرار است به نفع فردی جز آقای رییسی کناره‌گیری کنید‌ خاطرنشان کرد: جمنا در اطلاعیه خود بیان کرد که به پنج کاندیدا رسیده است و هر پنج کاندیدا، کاندیداهای اصلی هستند. هر کس که بتواند بعد از مناظره‌ها آرای اول را داشته باشد، قطعا باید بماند و مورد حمایت واقع شود.حسن بیادی، دبیر کل حزب جمعیت آبادگران و از اعضای سابق شورای شهر هم در این دوره ثبت‌نام کرد. او که از جمله طرفداران احمدی‌نژاد در دوران ریاست‌جمهوری بود گفت: عده‌ای پشت سر احمدی‌نژاد دری وری می‌گفتند اما پس از اینکه رای آورد در دولتش مسوولیت گرفتند اما من به دلیل یکسری نابسامانی‌ها از وی جدا شدم. از وی انتقاداتی دارم اما رفاقتم با او سر جای خود است. وی همچنین درباره نامزدهای جمنا تصریح کرد: پنج نفر را کنار هم گذاشتند و بعد به من گفتند نظرت چیست که من گفتم قالیباف از همه بهتر است. خوشبختانه پشت پرده جمنا هم که رو شد.
جهانگیری نامزد پوششی شد
اما در جبهه مقابل پس از شنیده شدن اخباری مبنی بر فشار اصلاح‌طلبان برای حضور جهانگیری در انتخابات، نهایتا او هم دیروز در آخرین لحظات به عنوان کاندیدای پوششی روحانی به میدان آمد و در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. این در حالی است که بارها اعضای کابینه روحانی اعلام کردند که کسی از دولتی‌ها در انتخابات ثبت‌نام نمی‌کند و روحانی منتخب همه اعضای دولت والبته جریان اصلاحات برای انتخابات است‌ اما برخی از بزرگان این جریان، اصرار بر حضور حداقل یک نفر به عنوان نامزد پوششی داشتند تا از روحانی در برابر اصولگرایان حداقل در مناظره‌ها حمایت کند چرا‌که شاید روحانی به تنهایی نتواند در برابر حریف‌های خود مقابله کند. گفته می‌شود که جهانگیری در این مورد با روحانی رایزنی داشته و پس از جلسه با روحانی تصمیم به حضور در انتخابات گرفته است. در جلسه دیروز صبح سه نفر از اصلاح‌طلبان نیز در این مورد با رییس‌جمهور رایزنی شده و به نظر می‌رسد این تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان و جریان اعتدالی است که وی در کنار روحانی کاندیدای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری شود. عدم رغبت کابینه‌ رییس‌جمهور برای ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری این گمانه را رقم می‌زند که وجود نامزد پوششی به تصمیم شخص رییس‌جمهور برمی‌گردد چرا‌که جریان اصلاح‌طلبان بارها بر این موضوع تاکید کردند و به بودن آن اصرار ورزیدند اما شاید رییس جمهور تا لحظه آخر با آمدن نامزد پوششی مخالف بوده اما برای روحانی چه کسی بهتر از اسحاق جهانگیری! اسحاق جهانگیری در تمام مدتی که از دولت حسن روحانی گذشته یکی از ستون‌های اجرایی کابینه بوده است و فرد مورد اعتماد رییس‌جمهور که اداره دولت در موارد زیادی به کمک او انجام می‌شود. جهانگیری روابط بسیار خوبی با ساختارهای قدرت نیز دارد‌. او یک تکنوکرات است و دقیقا می‌داند چگونه باید مهره‌های شطرنج را جابه‌جا کند. او در سال 92 هم بنا داشت نامزد انتخابات شود. روز آخر تا حوالی ظهر تصمیم او قطعی شده بود. زمزمه‌هایی احتمال نامزدی اکبر‌ هاشمی‌رفسنجانی در ساعات آخر اما او را به تردید انداخت. گویا عازم ساختمان ستاد انتخابات بوده که خبر حرکت‌هاشمی رفسنجانی برای نامزدی را شنید‌ و از ثبت‌نام منصرف شد، اما حضور قالیباف و تعدد مهره‌های اصولگرایان او را وا داشت تا برای حمایت قطعی از روحانی به میدان بیاید. او البته در یک مصاحبه درباره کاندیداتوری‌اش تاکید کرده بود «نامزدی‌ام جدی است و می‌آیم.» وی درباره اینکه این حرکت تعارضی با تصمیم جریان اصلاحات درباره دیگر نامزدهای انتخاباتی دارد یا نه هم گفته بود «در شرایطی ورود پیدا می‌کنم که مطمئن باشم یک ماموریتی از سوی جریان اصلاح‌طلبی به من واگذار شده است».
هاشمی به کمک روحانی آمد
یکی دیگر از چهره های نزدیک به دولت، محمد‌هاشمی بود که برای رقابت به میدان مبارزه امد. اگرچه چهره محمد‌ هاشمی هرگز به اندازه برادرش اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی در عرصه سیاسی بزرگ نبوده است اما برخی‌ها بر این باورند که حضور او برای کمک به دولت روحانی است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که آیا شما با اصلاح‌طلبان هم مشورت کرده‌اید، گفت: با برخی افراد در این زمینه صحبت کرده‌ام که نمی‌خواهم نامی از آنها ببرم. من هم مشورت داشته‌ام و هم به من تکلیف شده که در انتخابات حضور داشته باشم‌ زیرا صحنه‌های انتخابات بسیار حساس است و به من تکلیف شد که در صحنه حضور داشته باشم. ضرورت‌هایی وجود داشته که کاندیدا شوم از جمله توصیه‌های مرحوم ‌هاشمی. نظر ایشان این بود که با توجه به صحنه رقابت‌ها حتما لازم است بیشتر از یک نفر در صحنه حضور داشته باشد و بر این اساس وارد انتخابات شدم. حجت‌الاسلام محسن رهامی هم دیروز برای ثبت‌نام دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در وزارت کشور حاضر شد و برای این انتخابات نام‌نویسی کرد.
او اعلام کرد که پس از دیدار با مقام معظم رهبری برای ثبت‌نام اقدام کرده و به صورت مستقل در انتخابات حاضر خواهد شد.محمد‌مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت نهم از جمله کاندیداهایی بود که نام خود را در وزارت کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت کرد و در عین حال با گلایه از جمنا گفت: مرا در انتخابات جمنا شرکت نداده‌اند و یکی از گلایه‌هایم همین موضوع است. عوض حیدری‌ نماینده سابق مجلس، صادق خلیلیان‌ وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم و عبدالحسن مقتدایی‌ استاندار خوزستان در دولت اصلاحات هم برای نام‌نویسی ثبت‌نام کردند. البته سید‌احمد موسوی سفیر پیشین ایران در سوریه و حجت‌الاسلام سید‌علی گرامیان مشاور فرهنگی وزیر صنعت هم از قطار نام‌نویسی جا نماندند و خود را به میدان فاطمی رساندند تا اسم و رسم‌شان را ثبت کنند.
عباس پالیزدار‌، عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس هفتم از قوه‌قضاییه در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد. او در اردیبهشت سال 87 در دانشگاه بوعلی ادعاهایی را علیه برخی از مسوولان کشور مطرح کرد که به دلیل توهین و افترا به مسوولان به زندان محکوم شد.حالا باید کاندیداهای مطرح منتظر نظر شورای نگهبانی بمانند که از امروز کار خودش را برای تایید یا رد صلاحیت 1361 داوطلب‌ انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز کرد؛ تعدادی که نسبت به دوره‌های قبل خیلی بیشتر بوده‌؛ از جوان 18 ساله گرفته تا پیرمردهایی با بیش ا ز 90 سال سن، از زنان خانه‌دار گرفته تا مردان ورزشکار، نگهبان و ترانه‌سرا! و می‌توان گفت برای خیلی از افراد عادی روند ثبت‌نام انتخابات ریاست‌جمهوری حکم بازی سرگرم‌کننده‌ای را داشته تا صرفا نام و عکس خود را در رسانه‌ها ثبت کنند.
روزنامه جهان صنعت
1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.