به گزارش خبرنگار ایرنا، در این مسابقات ورزشکارانی از استان های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی در قالب 15 تیم شهرستانی در مجتمع ورزشی شهید ثمری ملارد با یکدیگر رقابت کردند.
محمود محمودی شاه نشین نماینده مردم شهرستان های شهریار، ملارد و قدس درمجلس شورای اسلامی در آیین افتتاحیه این مسابقات با بیان اینکه رشته ورزشی چوخه از ورزش های سنتی و بومی کشور است، اظهار کرد: این ورزش ضمن بالابردن توان و قدرت بدنی ورزشکار بیشتر بعد معنوی را در ورزشکاران مورد توجه قرار داده است.
وی این ورزش را بیانگر اهمیت معنوی ورزش سنتی در اقوام ایرانی دانست و گفت: ورزشکاران در این رشته با خلوص و اعتقادات دینی، بالابردن ایمان و تقوی و سپس قدرت بدنی را مورد توجه قرار می دهند.
محمودی شاه نشین افزود: در رشته ورزشی چوخه، برد و باخت مهم نیست، مهم دوستی و برادری است.
نماینده مردم شهرستانهای شهریار، ملارد و قدس بیان کرد: خوشبختانه شهرستان ملارد با توجه به همکاری همه دستگاه ها امروز در کشور در احیای ورزش های سنتی پیشقدم شده و ورزش چوخه امروز پس از استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی معرف این رشته ورزشی است.
بهمن خطیبی فرماندار ملارد نیز در این آیین هدف از برگزاری مسابقات چوخه در شهرستان ملارد را ایجاد روحیه نشاط در میان جوانان و فعال کردن رشته های ورزشی سنتی در این شهرستان عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در کنار ایجاد سلامت فکری و جسمی باید مسائل معنوی نیز مورد توجه قرار گیرد افزود: افتتاحیه ورزش سنتی چوخه با عنوان گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعین حرم برگزار شده است.
علیرضا صیفوری رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ملارد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مسابقات کشوری چوخه همه ساله در اسفندماه در شهرستان ملارد برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: در این دوره مسابقات استان های تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی به مدت دو روز در قالب 15 تیم شهرستانی با شرکت 80 ورزشکار در وزن های مختلف برگزار می شود.
به گزارش ایرنا، چوخه از ورزش های پر طرفدار و نام آشناست که در اکثر فرهنگ های لغت «چوخه» به معنای تن پوش پشمی تلقی می شود.
این رشته ورزشی در گذشته های دور در بین ایلات مختلف کرد و سایر اقوام ساکن استان های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی به ویژه در مناطق قوچان، اسفراین، بجنورد، مشهد، شیروان، نیشابور، سبزوار، چناران، درگز، کلات نادری، مانه و سملقان، جوین، جغتای و تربت جان و تایباد و سایر مناطق رایج و متداول بوده است.
چوخه پایگاه رفیعی در ورزش پهلوانی و قهرمانی داشته و قدمت طولانی دارد، در این ورزش چوخه کاران از لباس مخصوص استفاده می کنند که عبارت است از شلوارهای محلی بلند که پاچه های آن را در آغاز مبارزه تا بالای زانو و بیخ ران بالا می زنند و بالاپوش مخصوص به نام «چوخه» که قدری بلندتر از کت بوده دارای آستین کوتاه و جنس آن از پشم و نخ است، می پوشند.
ورزشکاران این رشته از 12 فنون رایج از جمله جفت یقه، قل پیچ لنگ، قل پیچ دست،یان باش،چاروند، راه گرن، باش لنگ، سیارون، سر وته، شال چپه، راسته پیچ، چوک دان در مقابل حریف خود بهره می گیرند.
در این مسابقات معمولا از سازهای محلی کمانجی شامل دهل و سورنا استفاده و با ریتم خاصی نواخته می شود.
خبرنگار: محمدعلی مرادی-انتشاردهنده: معصومه آقاامینی
تهرام/7409/7245//7244
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.