فاطمه تاجیک تاجیک روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان شهرستان باید در مورد این موضوع که آیا وجود زمین های کشاورزی در میان مجتمع های مسکونی و لزوم تغییر کاربری آنان به نفع کشاورزان و شهرستان است یا نه تصمیمات منطقی و عام المنفعه بگیرند.
وی بیان داشت: زمین های کشاورزی از قدیم الایام در شهرستان ری وجود داشته اند که با گسترش بافت شهری این زمین ها از کشاورزی به مسکونی و صنعتی تغییر کاربری شده اند ولی در میان بافت شهری وجود زمین های کشاورزی با ابعاد کوچک و گاهی بزرگ مشکلاتی برای شهرنشینان، کشاورزان و بخصوص محصولات کشاورزی ایجاد کرده است.
تاجیک به مساله کمبود آب کشاورزان در بافت های شهری و امکان استفاده آنان از آب های آلوده جوی های شهری اشاره کرد و خاطر نشان کرد: برخی کشاورزان در ساعاتی که بازرسان اداره بهداشت حضور ندارند مانند نیمه های شب اقدام به استفاده از آب های نامتعارف جوی های آب شهری برای آبیاری محصولاتشان می کنند.
وی با بیان اینکه منابع آبی کشاورزان شهرستان ری از دیر باز قنات و چاه آب بوده است اظهار داشت: گسترش شهرنشینی و ایجاد مجتمع های مسکونی باعث حفر چاه های فاضلاب متعدد در کنار چاه آب کشاورزان شده و علاوه بر این بستر قنات های مورد استفاده کشاورزان شهرستان نیز به انواع پسماند ها صنعتی و فاضلاب های خانگی آلوده شده است.
تاجیک ادامه داد: محصول کشاورزانی که در زمین های محدود داخل بافت شهری در شهرستان ری کشت می کنند غالبا سبزی است که به صورت خام و تازه مصرف می شود و این می تواند باعث گسترش آلودگی در میان مردم شود.
وی در خصوص تاثیر مصرف سبزی های کشت شده در بافت شهری با آب های نامتعارف گفت: بیشترین تاثیر و نگرانی در خصوص بیماری های عفونی است چرا که آب آلوده به فاضلاب باکتری های بیماری زای بیش از حد مجاز تعیین شده دارد که می تواند باعث آلودگی روده ای و بیماری های اسهالی و خطرناک شود.
تاجیک با بیان اینکه بیماری های اسهالی در اقشار آسیب پذیر بخصوص سالمندان و کودکان بسیار نگران کننده و آسیب زا است و در برخی موارد می تواند منجر به مرگ بیمار شود یادآور شد: آلودگی سبزیجات در فصل خود یک خطر بالقوه به نام بیماری وبا را به همراه دارد که با دفع آب بیش از حد و الکترولیت ها می تواند مشکلاب بسیار جدی برای بیمار فراهم کند.
وی اضافه کرد: زمین کشاورزی در بافت شهری زمینه بسیار مناسبی برای رشد و تکثیر موش ها و سوسک ها را نیز فراهم می کند.
تاجیک با اشاره به اینکه برخورد با کشت و زرع در زمین های کشاورزی داخل بافت شهری بر عهده جهاد کشاورزی، آب و فاضلاب و اداره منابع آب است خاطر نشان کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان فقط می تواند با بازرسی های خود با آبیاری محصولات کشاوزی با آب های نامتعارف برخورد کند.
3218 / 6139
خبرنگار: امیر جعفری سرگزه**انتشاردهنده: محمد بیدارمنش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.