سلامت عزیزی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای حفاظت و صیانت از منابع آب زیرزمینی ماموارن امور آب و گشت و بازرسی با همکاری نهادهای قضایی و انتظامی نسبت به انسداد چاههای غیر مجاز و دارای اضافه برداشت اقدام می کنند.
او گفت: با این عملیات از برداشت غیرمجاز سالانه بیش از 38 /0 میلیون مترمکعب از آبخوان دشت اردبیل جلوگیری شد.
او اظهار کرد: از ابتدای اجرای عملیات انسداد چاههای غیرمجاز در سال جاری تعداد 31 حلقه چاه غیر مجاز شامل 20 حلقه چاه کشاورزی و 11 حلقه چاه صنعتی مسدود و 17 حلقه چاه مجاز دارای اضافه برداشت تقلیل منصوبات داده شد.
در سال های اخیر اضافه برداشت آبهای زیر زمینی باعث ضرر و زیان به سفره های آب در استان اردبیل شده است.
597 چاه در استان اردبیل در معرض اضافه برداشت هستند که برای جلوگیری از آن تقلیل منصوبات ، نصب کنتورهای هوشمند فهام برای چاههای برقی و کنتورهای حجمی هوشمند برای چاههای دیزلی برنامه ریزی شده که در صورت تحقق این برنامه ها یک هزار و 683 چاه کشاورزی در این زمینه ساماندهی خواهد شد.
برای چاههای آب آشامیدنی از طریق آب و فاضلاب و برای چاه های صنعتی هم از طریق صاحبان صنعت ، کنتورهای هوشمند با هدف جلوگیری از اضافه برداشت نصب می شود.
دولت با انسداد چاههای غیر مجاز در کشور و نصب کنتورهای هوشمند قصد جبران کسری مخازن سفره های زیر زمینی در 20 سال آینده را دارد تا از این طریق وضعیت دشت ها و سفره های زیرزمینی به حد نرمال برسد.
هم اکنون کسری مخزن دشت اردبیل 626 میلیون متر مکعب است و سالانه 14 میلیون متر مکعب هم به این مقدار اضافه می شود.
هشت برابر آب سد یامچی از منابع آبهای زیر زمینی در اردبیل مصرف می شود که باعث شده توازن تولید و مصرف به هم بخورد اما قرار است در 20 سال آینده این وضعیت بهبود یافته تا 626 میلیون متر مکعب کسری مخزن در آبهای زیر زمینی جایگزین شود.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.