هفته معلم بهانه ای است تا در مورد اهمیت جایگاه نظام آموزشی و نقش معلمان در ساخت آینده و تربیت نسل های آتی پرداخته شود تا همگان ارزش و قدر این قشر بدانند.

هفته معلم فرصتی شد تا خبرنگار ایرنا با برخی از معلمان شهرری به گفت و گو پرداخته و دیدگاه آنان را در مورد نقش نظام آموزشی و تاثیر معلمان در آینده سازی کشور منعکس کند.

گلتاج ورمقانی مدیر مدرسه ابتدایی فروغ حضرت خدیجه (ع) شهرری با سابقه ۲۷ ساله در نظام آموزش و پرورش از عشق و علاقه اش به کار معلمی و در کنار دانش آموزان بودن می گوید.

وی ۱۲ سال است که در کنار دانش آموزان به کار آموزش و ۱۵ سال درکسوت مدیری خدمت کرده است.

او می گوید: معلمی عشق و علاقه‌ای وصف ناشدنی می‌خواهد تا بتوانی در کنار انسان‌هایی قرار بگیری که آینده سازان جامعه هستند.

ورمقانی می افزاید: معلمی رسالت انبیاء است و این قشر عهده دار تربیت نسلی هستند که در آینده در سمت مادری، پدری، مدیری و مشاغل گوناگون مسئولیت پذیر خواهند بود.

معلمان سنگ بنای تغییر جامعه هستند

مدیر مدرسه ابتدایی فروغ حضرت خدیجه (ع) شهرری  بر این باور است که به هر میزان توانایی، مسئولیت پذیری، اعتقاد و ایمان، انسان محور بودن و دانش معلم بیشتر باشد جامعه نیز به سوی موفقیت و توسعه روزافزون پیش خواهد رفت.

وی یادآور می شود: اگر اعتلای جامعه در سه محور انسانی، تجهیزاتی و اعتقاداتی باشد به جرات می توان گفت که ضلع اصلی و اول آن را معلم تشکیل می دهد.

ورمقانی می افزاید: در جوامعی که معلمان روشنفکر، معتقد و مسئولیت پذیر و همچنین مهربان و دلسوز هستند آن جامعه به رشد و پیشرفت علمی رسیده است.

این فرهنگی ادامه می دهد: عشق معلمی و کار هرگز مانع ایفای نقش اثرگذار در خانه و خانواده نشده و هر کدام جایگاه خود را در زندگی شخصی ام دارند.

عشق به معلمی او را از خدمت به مناطق محروم دور نکرد

رضا امیری مدیرمدرسه مادر کوثر ودبیرستان مقطع متوسطه اول شهید ایوبی ازعشق به معلمی و خدمت در مناطق محروم می گوید و اینکه حاضر نشده از دانش آموزان مناطق کم برخودار بخاطر عشق و علاقه و خدمت به آنها دور شود.

او که به خاطر خدمات ارزنده اش در نظام آموزشی به عنوان مدیر نمونه شهرستان های استان تهران معرفی شده است، می گوید: خدمت به فرزندان این مرز و بوم در مناطق کم برخودار به انسان لذتی و شادابی می بخشد.

وی ادامه می دهد: در کنار دانش اموزانی که از نعمت مال دنیا محروم و ضعیف هستند اما از نظر روحی، انسانی و معنویت جایگاه وارزش بالایی دارند به حدی عشق و شور داشت که هرگز حاضر نشدم از این مناطق فاصله بگیرم.

امیری که تجربه ۳۰ ساله نظام آموزشی را در کارنامه کاری خود دارد، می افزاید: اطاعت پذیری و حرف شنوی دانش آموزان از معملمان به مراتب بیشتر از خانواده و پدر و مادر بوده و این موضوع نشانگر جایگاه و نقش اثرگذاری معلمان در جامعه است.

وی که ۲۶ سال کاری اش را در کنار دانش آموزان و کلاس درس و چهار سال دیگر را در جایگاه مدیریت بوده خاطر نشان می کند: تعلیم و تربیت مظهر تغییر، رشد و تحول بنیادین و اساسی در جامعه است و هر میزان معلم در تغییر پذیری و تحول و تربیت دانش آموزان اهتمام ورزد به مراتب آمار جرم و جنایت نیز در آن جامعه کاهش می یابد.

این فرهنگی می گوید: نحوه تدریس و آموزش و تربیت از سوی معلمان موجب افزایش انسانیت و اخلاق مداری و ترویج هنجارهای ارزشی در جامعه می شود.

آموزش مهارت زندگی در اولویت کاری نظام آموزشی باشد

منصوره ملکوتی خواه معاون مدرسه ابتدایی ساجدین در یکی از روستاهای شهرری به خبرنگار ایرنا می گوید: اموزش مهارت های زندگی برای دانش آموزان به مراتب مهم تر از آموزش دروس است چرا که انها باید بتوانند در آینده حل مساله را برای رفع مشکلات زندگی شخصیشان بکار گیرند.

به باور این معلم، دختران و پسران دانش آموز امروز، مادران و پدران و آینده سازان کشور هستد و بر همین اساس باید برای رفع مشکلات شخصی و اجتماعی خود راهکارهای موثر و ارزشمند را از امروز بیاموزند.

ملکوتی خواه که ۲۲ سال سابقه کار در نظام آموزش و پرورش را داشته و هفت سال سابقه معاونت مدرسه و ۱۵ سال هم در کنار دانش اموزان را در کارنامه کاری خود دارد، خاطر نشان می کند: سرمایه گذاری نظام آموزشی بر روی مسائل اخلاقی و مهارت های زندگی در ساخت آینده ای بدون دردسر و دغدغه و روشن قش موثری دارد.

وی ادامه می دهد: معلمان مدافعان سنگر علم و دانش در مدارس هستند و به دانش آموزان در کنار آموزش مباحث درسی، نوع برخورد با مشکلات، حل مساله و مهارت زندگی اجتماعی و فردی را نیز باید بیاموزند.

روز ۱۲ اردیبهشت روز معلم نامگذاری شده است. پس از پیروزی انقلاب‌اسلامی و شهادت استاد مرتضی مطهری در روز ۱۲ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ توسط گروه فرقان، این روز به عنوان روز معلم نامگذاری شد.

۱۲ تا ۱۸ اردیبشهت ماه به عنوان هفته بزرگداشت مقام معلم نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.