اصغر سپه‌وند روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح توسعه مراتع جنوبی دشت ورامین و منطقه سیاه‌کوه با هدف حفظ وضعیت پوشش گیاهی و افزایش گیاهان بومی سازگار به محیط اجرا شده و طی آن ۸۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت گیاه درمنه قرار گرفته و به مدت ۲ سال قُرق شده و از ورود دام در آن جلوگیری می‌شود.
وی افزود: در این سطح از مراتع، با ایجاد بیش از ۸۰ هزار هلالی ، نزولات جوی در سطح زمین جمع آوری شده و در آن بذر گیاه درمنه، که یکی از علوفه مهم در تغذیه دام سبک محسوب می‌شود کاشته می‌شود که این امر به باعث پوشش غنی این سطح وسیع از مراتع جنوبی شده است.
وی تصریح کرد: مراتع ورامین، جزو مراتع فقیر به شمار می روند که به دلیل قرار گرفتن شهرستان در امتداد کویر، به افزایش پوشش گیاهی نیاز دارند.
سپه‌وند افزود: امسال با صدور پروانه چرا برای ۳۳ هزار واحد دامی، عشایر دشت ورامین به منظور کوچ قشلاقی، وارد مراتع جنوبی این شهرستان شدند.
مراتع جنوبی دشت ورامین با مساحت ۱۹۶ هزار هکتار بین سه استان تهران، قم و سمنان واقع شده که بهره بردار این مراتع عشایر دشت ورامین می باشند.  
علاوه بر کوچ بهاره، عشایر دشت ورامین در پاییز و زمستان نیز درمراتع جنوبی حضور پیدا کرده و دام های سبک آنان با علوفه طبیعی تغذیه می کند.
ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.