بخش خاوران با مرکزیت شهر قیامدشت دارای ۱۱۳ کیلومتر مربع وسعت و ۵۱ هزار نفر جمعیت می باشد که در شمال شهرستان ری واقع شده است، در این بخش ۱۲ هزار واحد صنفی و صنعتی در قالب شهرک صنعتی خاوران و لکه های صنعتی مستقر هستند.

قیامدشت به عنوان مرکز بخش خاوران در ۱۵ کیلومتری جاده امام رضا(ع) واقع شده است که تا سال ۹۶ جزو منطقه ۱۵ شهرداری تهران محسوب می شد، امروزه که بیش از ۲ سال از عمر شهر شدن قیامدشت می گذرد شهرداری تهران با دخالت های مختلف در درون و حریم این شهر تازه تاسیس مشکلات فراونی برای مسئولان قیامدشت ایجاد می کند.

فرماندار ویژه شهرستان ری روز چهارشنبه در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش خاوارن  گفت: اقدامات غیر اصولی و غیر کارشناسی در مدیریت گذشته امروز مشکلات فراوانی را به بخش خاوران تحمیل کرده است که باید سریعا این مشکلات ساماندهی شوند.

حسین توکلی کجانی عنوان کرد: اقدامات غیر اصولی و غیر کارشناسی شهرداری تهران در گذشته موجب بروز مشکلات فراوان برای مدیریت شهری قیامدشت و بخشداری خاوران شده است که باید تمامی این موارد با کار کارشناسی و دقیق حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه براساس قانون و ابلاغیه استانداری تهران شهرداری تهران حق ورود به حریم قیامدشت را ندارد، تاکید کرد: شهرداری تهران باید در این گونه موارد از قانون تمکین نماید و از هرگونه فعالیت در این شهر خودداری نماید.

توکلی خاطر نشان کرد: فرمانداری شهرستان ری تمام توان خود را به کار خواهد بست تا دفاتر دستگاه های خدمات رسان مانند ثبت احوال، اسناد، مالیات، تامین اجتماعی، و سایر دستگاه در این بخش راه اندازی شود.

وی یادآور شد: همچنین باید نوسازی و بهسازی مصلی قیامدشت، ایجاد آرامستان، آب شرب مردم و سایر مشکلات در دستور کار قرار گیرد.

توکلی ادامه داد: مردم بخش خاوران باید بدانند فرمانداری شهرستان ری به دنبال حل مشکلاتی همچون راه، آب، روشنایی محور امام رضا (ع) و استقرار ادارات خدمات رسان است و با هماهنگی صورت گرفته با دستگاه های مربوطه تمامی این موارد پیگیری می شود.

عدم استقرار دستگاه‌های دولتی خدمات رسان از مهمترین مشکلات مردم خاوران است

بخشدار خاوران نیز در این نشست گفت: عدم استقرار دستگاه دولتی خدمات رسان و دوگانگی خدمات رسانی ادارات از مهمترین مشکلات مردم خاورن است که باید حل شود.

اسماعیل شعبان زاده با بیان اینکه مردم خاوران هم اکنون برای انجام کارهای اداری مجبور هستند به شهرری و یا به پاکدشت مراجعه کنند، افزود: عدم استقرار دستگاه های خدمات رسان مانند آموزش و پرورش، ثبت احوال، ثبت اسناد، تامین اجتماعی، امور مالیات و دارایی و ارزش افزوده، بنیاد شهید و سایر ادارات دولتی مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال والدین دانش آموزان باید برای انجام امور فرزندانشان به آموزش و پرورش ناحیه یک شهرستان ری مراجعه کنند و خانواده های معزم شهدا باید به پاکدشت مراجعه کنند که اینگونه امور برای مردم مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.

شعبان زاده در ادامه یکی از مشکلات مهم بخش خاوران را پدید آمدن سیلاب با بارش‌های ناگهانی باران در بالادست است عنوان کرد و افزود: هم اکنون به دلیل قرار گرفتن بخش خاوران در مسیر آب های سطحی ارتفاعات چهل قز، سنگتراشان، توتک و لپه زنگ شهر قیامدشت و محور امام رضا(ع) در زمان بارندگی در معرض خطر سیل و آبگرفتی معابر قرار دارند که باید این موضوع باید در سطح ملی بررسی شود.

وی یادآور شد: تمامی امکانات بخش خاوران هم اکنون برای لایروبی مسیل‌ها و رودخانه های فصلی این بخش بسیج شده است.

دخالت غیرقانونی شهرداری تهران در حریم شهر قیامدشت مشکلاتی را بوجود آورده است    

در ادامه جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش خاوران شهردار قیامدشت با بیان اینکه قیامدشت در گذشته بخش از مناطق شهرداری ۱۵ تهران بود ولی از شهریور سال ۹۷  قیامدشت شهر شده و نقشه حریم آن نیز به شهرداری تهران از طرف استانداری تهران ابلاغ شده است، گفت: هم اکنون دخالت غیرقانونی شهرداری تهران در حریم شهر قیامدشت مشکلات فراوانی را برای مردم بوجود آورده است.

حسین ترکاشوند عنوان کرد: بسیاری از پرونده های ساخت و سازهای قیامدشت هم اکنون در شهرداری منطقه ۱۵ تهران است، تحویل ندادن این پرونده های به شهرداری قیامدشت موجب مشکلات فراوان در امر صدور پروانه پایان کار و نارضایتی مردم به ویژه پنج هزار صنعتگر شهرک صنفی خاوران شده است.

 وی در ادامه با بیان اینکه قیامدشت به در گذشته به دلیل اینکه بخش از مناطق ۱۵ شهرداری تهران بوده آنگونه که باید توسعه نیافته است، افزود: هم اکنون شهر قیامدشت با کمبود فضای سبز، نبود پلیس راهور و از همه مهمتر نداشتن آرامستان دست و پنجه نرم می کند که باید این امور ساماندهی شوند.

ترکاشوند ابراز کرد: شهرداری قیامدشت از زمان تاسیس از محل درآمدهای شهرداری و ارزش افزوده توانسته خدمات شایسته ای به مردم ارائه دهد که باید این روند بهتر از گذشته ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تا هفته دولت امسال در حدود ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل طرح های عمرانی قیامدشت هزینه خواهد شد، افزود: هم اکنون شش طرح عمرانی ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه، سوله کارآفرینی، ساختمان شورای اسلامی، طرح احداث  بلوار فرهنگ، بوستان زیتون به مساحت ۴ هکتار و بلوار شهید باهنر جنوبی در دست احداث است.

شهردار قیامدشت خاطر نشان کرد: امسال ۸۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای انجام طرح های مختلف در قیامدشت اختصاص داده شده است که از این میزان ۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه عمرانی از جمله تکمیل ورزشگاه قیامدشت و احداث بوستان ۵۰ هکتاری اختصاص یافته است.

ترکاشوند در پایان دوربرگردان و ورودی شهر قیامدشت از محور امام رضا (ع)، عدم روشنایی محور امام رضا(ع)، آّبگرفتگی معابر و نبود آرامستان را از مهمترین مشکلات شهر قیامدشت عنوان کرد که باید در مدت زمان کوتاهی ساماندهی شود.

جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش خاوران امروز چهارشنبه با حضور حسین توکلی کجانی فرماندار ویژه شهرستان ری و مسئولان دستگاه های اجرایی شهرستان در بخش خاوران برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.