به گزارش روز سه‌شنبه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای قرآن با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی موقت مساجد و جلسات قرآن، ۳۰ کرسی تلاوت قرآن کریم را در فضای مجازی برگزار می‌کند.

کرسی‌های تلاوت با تلاوت یک قاری بزرگسال و یک قاری نوجوان و ارائه درس‌های کوتاهی از سبک زندگی قرآنی به همراه مسابقات مفاهیم قرآن در فضای مجازی برگزار می‌شود.

در این برنامه قاریانی از جمله احمد ابوالقاسمی، مهدی عادلی، محمدرضا پورزرگری، امین پویا، سعید پرویزی، حمیدرضا احمدی وفا، حسین سعیدیان و .... به تلاوت قرآن خواهند پرداخت.

این برنامه در ماه مبارک رمضان در بخش‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی از جمله صفحه اینستاگرام فرهنگسرای قرآن farhangsara.quran، آپارات و سایر گروه های واتساپی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

ویژه برنامه «ضیافت برخط» فرهنگسرای رسانه

این ویژه برنامه‌ در قالب پنج مجموعه تصویری که از تولیدات فرهنگسرای ‌رسانه است به صورت روزانه و منظم و بر اساس زمان‌بندی مشخص، در صفحات رسمی فرهنگسرا در فضای مجازی منتشر می‌شود.

مجموعه‌ ۳۰ قسمتی «حکمت آسمانی» با خوانش فرازهایی از نهج‌البلاغه، «به سوی آسمان» مجموعه گفتارهای پروفسور باقر ساروخانی پدر جامعه‌شناسی ارتباطات در ۱۸ قسمت درباره مسائل روز جامعه، «سینما آسمان» نمایش یک سکانس از محصولات فاخر سینمای ایران در ۳۰ قسمت یک دقیقه‌ای، معرفی یک محصول فرهنگی به مناسبت ماه مبارک رمضان و اشاره به یک موضوع معرفتی از جمله این برنامه‌هاست.

همچنین خوانش ترجمه‌ای متفاوت از ادعیه روزانه ماه مبارک رمضان در برنامه «آسمان سحر» و «روی خط آسمان» خوشنویسی ‌هر روز یک حدیث به خطِ رضا روحی از مدرسان خوشنویسی فرهنگسرا از دیگر بخش‌های برنامه «ضیافت برخط» است.

علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از برنامه‌های «ضیافت برخط» می‌توانند صفحه اینستاگرام فرهنگسرای رسانه به نشانی @farhangsararesaneh را دنبال کنند، همچنین این مجموعه برنامه در کانال آپارات فرهنگسرا به نشانی resanehfarhangsara بارگذاری می‌شود.

برنامه‌های فرهنگسرای خانواده

فرهنگسرای خانواده به مناسبت ماه مبارک رمضان ویژه برنامه‌هایی را با عنوان «شهر خدا، شهر همدلی» در بستر فضای مجازی برگزار می‌کند، گسترش فرهنگ حلم، صبر، بردباری، آرامش و مهربانی، ترویج مراجعه و بهره برداری از متون مرجع دینی در زندگی روزمره(قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و ...از اهداف این برنامه‌هاست.

تطمئن القلوب( بهره‌گیری از ضرب المثل‌های زبان فارسی که از قرآن کریم الهام گرفته شده است)، لحظه‌های ملکوتی(قرائت، تفسیر قرآن، سخنرانی توسط حجت الاسلام امین نصیری)، قدر جانان(تولید و انتشار عزاداری شب‌های قدر)، سفره رمضان(آموزش آشپزی ویژه ماه مبارک رمضان)، روزه داری و سلامت(تولید اینفوگرافی در فضای مجازی با موضوع طب سنتی و تغذیه سالم روزه داران)، ماه طهور(تولید محتوا و ضبط برنامه‌های ماه مبارک رمضان همراه با اجرای مسابقه توسط کانون مذهبی)، شب‌های رمضان (انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)، سخنان حضرت علی(ع)، فرازی از نهج‌البلاغه به صورت پادکست در فضای مجازی) از جمله برنامه‌های این فرهنگسراست.

همچنین طب و رمضان(انتشار نکاتی در خصوص تغذیه صحیح)، ره توشه رمضان(بررسی انگیزه‌های مذهبی، شناخت مذهبی و رفتار مذهبی و نقش دین در مراحل مختلف زندگی انسان، تاثیرات روانی روزه گرفتن در زندگی انسان)، آب و آیینه(تولید و انتشار بخش‌هایی از سخنرانی حجت الاسلام برمایی با موضوع خانواده) و شهادت به وقت رمضان(انتشار خاطرات، سبک زندگی، قصه شهادت، تصاویر و سخنان برگزیده شهدا) از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای خانواده است.

شهروندان برای بهره‌مندی از برنامه‌های فرهنگسرای خانواده می‌توانند به صفحه اینستاگرام فرهنگسرای خانواده به نشانی @FARHANGSARA_KHANEVADE مراجعه کنند.

برنامه‌های فرهنگسرای سرو

ویژه برنامه‌های این فرهنگسرا امسال با پیام «شهر خدا، شهر همدلی» از ششم اردیبهشت تا سوم خرداد با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا ‌در فضای مجازی برگزار می‌شود.

«راه بهشت» جلسات قرائت و تفسیر قرآن، آموزش احکام و احادیث قرآنی، مناجات‌خوانی، تهیه و انتشار پادکست‌های «حریم ریحانه» برای آشنایی و شناخت مبانی فکری حجاب، «نجوا» ویژه قرائت ادعیه و مناجات ماه مبارک رمضان، «پرده خوانی مجازی» با موضوع خوانش پرده‌ها و آئین‌های حماسی و «قصه‌های زیبای رمضان» با موضوع تدبر در قصص قرآنی از برنامه‌های فرهنگسرای سرو است.

مسابقه اینترنتی «قدر قرآن» با موضوع ترتیل خوانی سوره مبارکه قدر و «شب‌های انس» در قالب ۳۰ پرسش چهار گزینه‌ای در طی ۳۰ شب ماه مبارک رمضان در فضای مجازی برگزار می‌شود.

همچنین «پیام رمضان» با موضوع عبادت در خانواده و «توصیه‌های طب سنتی در ماه رمضان» با هدف ارائه نکات تغذیه سالم، سفره‌های با موضوع عکس و فیلم از بهترین سفره‌های افطاری ویژه‌برنامه‌های دیگری است که به صورت کلیپ‌های چند دقیقه‌ای در کانال‌های مجازی مرتبط با فرهنگسرا بارگذاری خواهند شد.

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام فرهنگسرای سرو @farhangsara_sarv و https://www.aparat.com/farhangsarasarv به کلیپ‌ها و پادکست‌های منتشر شده دسترسی پیدا کنند و یا برای کسب  اطلاعات بیشتر با شماره ۸۸۸۸۱۸۷۹ تماس بگیرند.

برنامه‌های فرهنگسرای آفتاب

فرهنگسرای آفتاب نیز همچون سایر مراکز فرهنگی هنری ویژه برنامه‌هایی را با عنوان «شهر خدا، شهر همدلی» با شعار محوری «به سوی آسمان» در فضای مجازی برگزار می‌کند.

گسترش فضایل اخلاقی، فرهنگ حلم، صبر، آرامش و مهربانی با خدا، خود، دیگران، اجتماع و خانواده، ارتقای اعتصام و همبستگی اجتماعی براساس هویت و سبک زندگی دینی، ایجاد فضای شادابی و نشاط معنوی از اهداف این برنامه‌هاست.

مسابقه‌های کتابخوانی، خوشنویسی و نقاشی مجازی، عکاسی از سفره افطاری ویژه روزه اولی‌ها، برپایی نمایشگاه‌های مجازی در نگارخانه آفتاب، ساخت موشن گرافیک با عنوان «محفل کریمان» و... از جمله برنامه‌های فرهنگسرای آفتاب است.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی http://aftab.farhangsara.ir و اینستاگرام فرهنگسرا  aftabfarhangsara مراجعه کنند.

برنامه‌های فرهنگسرای فردوس

این فرهنگسرا نیز به مناسبت ماه مبارک رمضان برنامه‌هایی را با عنوان «شهر خدا شهر همدلی» برگزار می‌کند که پویش مجازی «کتابخوانان کوچک» در چهار محور با من بخوان (کتابخوانی نویسندگان و افراد شاخص)، من و کتاب (عکس یادگاری با کتاب)، کتابخوانی کودکان و نوجوانان و کتاب گراف (با معرفی کتابهای مفید و جریان ساز) با موضوع رمضان و روزه‌داری از جمله این برنامه‌هاست.

«ساده‌ پربرکت» در قالب مسابقه عکس و فیلم از سفره‌های ساده افطاری همراه با خوانش جمعی ادعیه روزهای ماه مبارک رمضان توسط اعضای خانواده، «نگارخانه در خانه» معرفی آثار برتر مناسبتی در رشته‌های مختلف هنری از جمله طراحی، نقاشی، خوشنویسی، نقاشیخط، تصویرسازی، عکاسی، «روزنه نور»، «پیامهای آسمانی» و «در آستان دوست» با موضوع قرائت قرآن، ادعیه و عبادت از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای فردوس است.

همچنین پویش «نقل شیرین» در قالب ارسال فایل تصویری و یا صوتی کتاب و شعرخوانی با محوریت ترویج اخلاق و رفتار شهروندی، «سیب سلامتی» و «مثلت تندرستی» با موضوع تغذیه در ماه مبارک رمضان، «شگفتی‌های آسمان» با موضوع دنیای نجوم و هوا و فضا، «آیین زندگی» مشاره مجازی در راستای تحکیم نهاد خانواده، «قصه‌های شاهنامه»، «پلی به آسمان» بازنشر خاطره‌گویی همسران شهدا از آموزه‌های اخلاقی و رفتار شهدا، انتشار پیام‌های ترویجی بر اساس فضائل ماه مبارک رمضان در قالب پوستر، اینفوگراف و ...از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای فردوس است که به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان برای بهرهمندی از برنامه‌های فرهنگسرای فردوس می‌توانند به وب سایت http://ferdos.farhangsara.ir/ ، صفحه اینستاگرام به نشانی @ferdos.farhangsaraa و کانال آپارات فرهنگسرای فردوس و صفحه اینستاگرام فرهنگسرای ‌معرفت به نشانی @marefat.farhangsara مراجعه کنند.

مسابقه کتابخوانی «کتاب ماه»

این مسابقه کتابخوانی به مناسبت ماه مبارک رمضان با همکاری اپلیکیشن کتابخوان طاقچه از کتاب‌های «برای مهمانی خدا آماده شویم»، «قدرت عادت»، «فرزندان ایرانیم»، «دیلماج» و «سه دقیقه در قیامت» برگزار می‌شود، علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و چگونگی شرکت در این مسابقه می‌توانند به نشانی http://dtlib.ir/ مراجعه کنند.

مسابقه کتابخوانی «ماه طهور»
این مسابقه کتابخوانی با مشارکت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدظله العالی) وابسته به انتشارات انقلاب اسلامی بر اساس کتاب «تفسیر سوره مجادله» برگزار می‌شود.

این کتاب متن ویراسته‌ جلسات تفسیر سوره‌ مجادله است که در دوران مسئولیت ریاست جمهوری معظّمٌ‌له در جمع پاسداران و اعضای دفتر ریاست جمهوری در هفت نوبت از هفدهم اردیبهشت تا یازدهم تیرماه ۱۳۶۱ برگزار شده و تمامی ۲۲ آیه این سوره مورد بحث قرار گرفته است.

سوره مجادله از آیات مدنی است که به مسائل بعد از تشکیل حکومت اسلامی مانند مسئله‏ منافقین و مسئله‌ نفاق، مسئله‏ عدالت اجتماعی، مسئله حکومت، مسئله جهاد در جبهه‏‌های جنگ و ده‌‏ها مسئله از این قبیل پرداخته است.

علاقه‌مندان برای شرکت در این مسابقه، دریافت فایل کتاب تفسیر سوره‌ مجادله و دریافت پرسشنامه می‌توانند به نشانی http://dtlib.ir/ مراجعه کنند.

مهلت شرکت در مسابقه از ۶ اردیبهشت تا ۵ خرداد است و شرکت‌کنندگان باید پاسخ خود را به صورت یک عدد ۱۰ رقمی به شماره ۲۰۰۰۱۸۳۷۴۵ پیامک کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.