«علی اعطا» روز سه شنبه همزمان با نهم اردیبهشت ماه و روز ملی شوراها، با حضور در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد؛ درباره لایحه «بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا» گفت: اصلاحات در مصوبات پیشین شورا از جمله جوایز خوش حسابی، تخفیفات و مهلت هایی که برای پرداخت عوارض داده شده و نیز اصلاح نحوه اخذ مطالبات حوزه شهر سازی از جمله مواردی است که در این لایحه پیش بینی شده است.

وی عنوان کرد که شهرداری در بخش دیگری از این لایحه نسبت به اخذ اختیاراتی اقدام کرده است.

اعطا گفت: این اختیارات در حوزه معماری و شهرسازی است که از جمله آنها درخواست مجوز از طریق کمیسیون های داخلی و شورای معماری مناطق و تصویب مواردی در کمیسیون ماده ۵ است.

وی افزود: لایحه بسته محرک اقتصادی در شرایط بحرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا به کمیسیون ها ارجاع شد و دو کمیسیون برنامه و بودجه و شهر سازی و معماری موظف به بررسی آن شدند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه روز یکشنبه پس از برگزاری صحن علنی جلسه ای حدودا سه ساعته با حضور اعضای کمیسیون مشترک تشکیل شد، عنوان کرد: در این جلسه کمی بیش از نیمی از این لایحه ١٧ ماده ای مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادات کمیسیون به تصویب رسید.  

اعطا ادامه داد: امروز دومین جلسه بررسی این لایحه برگزار خواهد شد و شاید نیاز به برگزاری جلسات دیگری هم باشد، در نهایت گزارش کمیسیون مشترک یکشنبه به صحن می رود و به رای گذاشته می شود.

وی افزود:  این موارد در کمیسیون مشترک مطرح شد و بحث ها و اختلاف نظر بود که در نهایت در صحن شورای شهر مورد بررسی قرار می گیرد.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه همچنین موضوعاتی درباره مصوبه برج باغ ها و پرونده هایی که از دوره پیشین وجود داشت در این لایحه مطرح شده است، گفت: در این پرونده ها نسبت به پرداخت عوارض اقدام شده بود البته از قبل مصوبه ای تحت عنوان استفساریه مطرح بوده و مجددا در این لایحه درخواست بررسی در شورا عنوان شده است.

به گفته اعطا، در بخش دیگری از این لایحه به حمایت های اجتماعی در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مومنانه تاکید شده که شهرداری تهران در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی پیشنهاد کرده به اقشار محروم و کم برخوردار کمک شود.

سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینکه موارد مطرح شده به معنای تصویب نیست، گفت: امکان دارد مواردی در صحن اصلاح شود.

افزایش اختیارات شهرداری در حوزه ساخت و ساز منوط به تصویب شوراست

سخنگوی شورای شهر تهران درباره اینکه لایحه پیشنهادی شهرداری ممکن است موجب افزایش ساخت و ساز شود، گفت: لایحه در حال حاضر در کمیسیون‌های مربوطه در حال بررسی است و تا زمانی که در صحن شورا تصمیم گرفته نشود نتیجه مشخص نیست.

وی افزود: احتمالا یکشنبه هفته آینده این مسأله در صحن شورای شهر تعیین تکلیف می‌شود.

اعطا گفت: در بخش ضوابط شهرسازی، شهرداری به دنبال برخی اختیارات بوده است از جمله تنظیم خط آسمان به طوری شهرداری در برخی از محلات بتواند مجوز به سازندگان ارائه کند تا مشابه سایر ساختمان‌های مرتفع قدیمی کوچه یا محله ساختمان‌هایشان ارتفاع داشته باشند.

وی ادامه داد: پیش از این شورای شهر مخالف این مسأله بوده است.

به گفته اعطا، مرجع تصمیم‌گیر کمیسیون ماده ۵ است و شهرداری از شورت خواسته که طی لایحه‌ای این مجوز داده شود.

اعطا گفت: در شرایطی که به دلیل کرونا ساخت و سازها در پایتخت کاهش یافته شهرداری درخواست داشته که فضایی برای مشوق‌ها فراهم شود تا از این طریق شهرداری بتواند درآمدی حاصل کند و امور جاری شهر روی زمین نماند.

وی عنوان کرد که برخی از اعضای شورا با این درخواست شهرداری مخالف بوده و برخی موافق آن هستند ولی نتیجه هنوز تا مشخص شدن تکلیف در صحن شورا مشخص نیست.


شورا مرجع تصمیم‌گیری طرح ترافیک نیست 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره تعیین و تکلیف اعمال محدودیت طرح ترافیک گفت: در بحث های مرتبط با این موضوع،   اعمال هرگونه اقدامات جدید ترافیکی با تصویب شورای ترافیک تهران انجام می‌شود.

وی افزود: شورای شهر تهران در این زمینه تنها درباره میزان اخذ عوارض تصمیم گیرنده است.

اعطا ادامه داد: شورای ترافیک تهران با شش عضو  (سه عضو از شهرداری دو عضو از دولت و یک عضو از پلیس) به ریاست شهردار تهران تشکیل می شود، گاهی ممکن است پیشنهاداتی از سوی این سه نهاد مطرح شود اما شورا مرجع تصمیم گیری طرح ترافیک نیست.

بسته پیشنهادی ترافیکی باید زودتر تصویب شود 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران درباره بسته پیشنهادی که از سوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر به ستاد ملی کرونا ارسال شد، گفت: یکی از موضوعات آن اجباری شدن ماسک در حمل و نقل عمومی بود.

وی افزود: درخواست ما در شورای شهر این است که درباره این بسته پیشنهادی سریعتر تصمیم گیری شود.

اعطا ادامه داد که یکی از پیشنهادات کمیته ۸ نفره نظارت بر اقدامات شهرداری در بحث کرونا، شناور سازی ساعات کار ادارات است.

به گزارش ایرنا؛ نشست خبری مجازی سخنگوی شورای شهر و نایب رییس شورای تهران، بر اساس روال روز سه شنبه ها برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.