به گزارش ایرنا، «محمود ترفع» روز دوشنبه در نشست خبری که بصورت مجاری برگزار شد درباره تاخیر در اجرای طرح فاصله گذاری در سازمان اتوبوسرانی گفت: به هیچ عنوان تاخیری وجود نداشته و به محض ابلاغ این مقررات همه موارد اجرا شد و صندلی‌ها و کف اتوبوس‌های تندرو همگی علامت گذاری شدند، حتی ایستگاه‌های خطوط تندرو از شنبه هفته جاری عمدتا علامت گذاری شدند و  ناوگان کمکی را برای تحقق این امر به کار گرفتیم.

وی تاکید کرد:  از روز شنبه هفته آینده با توجه به این که وضعیت به حالت عادی و قبل از اسفند ماه برمی‌گردد هر چقدر علامت گذاری‌ها هم انجام شود رعایت آنها با توجه به تعداد ناوگان و تراکم مسافر شاید امکان پذیر نباشد.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی در خصوص استفاده از اتوبوس‌های بین شهری در داخل شهر نیز گفت: ناوگان اتوبوس‌های بین شهری و بهره گیری از آنها در داخل شهر پیشنهادی بود که از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری‌ها و همچنین وزارت راه مطرح شد اما استفاده از این اتوبوس‌ها در خطوط عادی کار سختی است.

به گفته وی، یکی از مشکلات موجود نصب دستگاه‌های کارت خوان برای این اتوبوس‌ها است که امکان نصب این دستگاه‌ها بر روی این اتوبوس‌ها فراهم نیست و برای دریافت کرایه نقدی نیز با توجه به تشدید اپیدمی ممنوعیت  داریم.

ترفع ادامه داد: بهره گیری از این اتوبوس‌ها برای خطوط تندرو نیز با توجه به این که کرایه در ایستگاه‌ها دریافت می‌شود تقسیم این پول میان آنها کار پیچیده‌ای است ضمن این که اتوبوس‌های بین شهری راست در هستند در حالی که خطوط بی آرتی براساس چپ دست طراحی شده است، گذشته از این موارد از روز شنبه سفرهای بین شهری از سر گرفته می‌شود و این اتوبوس ها باید در محل کار خود حاضر شوند.

وی در خصوص تامین ۵۰۰ دستگاه اتوبوس جدید برای ناوگان اتوبوسرانی تهران نیز تصریح کرد: ۱۰ سال است که خواهش و تمنا از  دولت داریم که اتوبوس‌های تهران فرسوده است و ۳ هزار دستگاه اتوبوس در این شهر کمبود  داریم به این ترتیب برای شرایط غیر کرونایی حدود ۹ هزار دستگاه اتوبوس در تهران نیاز داریم.

ترفع خاطرنشان کرد: هنگامی که رئیس جمهور موضوع کمک برای خرید اتوبوس‌های جدید را مطرح کردند بلافاصله این موضوع را پیگیری کردم اما  باید به این نکته توجه داشته باشیم که کارخانه‌های تولید اتوبوس در داخل و خارج کشور تنها براساس سفارش مشتری تولید خود را انجام می‌دهند لذا اینکه ۵۰۰ اتوبوس آماده وجود داشته باشد که ما خریداری کنیم تنها براساس انعقاد قرارداد و برای ماه‌های آتی امکان پذیر است.

وی در خصوص رزرو صندلی‌های اتوبوس نیز گفت: شرکتی استارتاپی نرم افزاری برای اجرای این طرح تهیه کرده  و خودش تعدادی وسایل نقلیه نیز خریداری کرده  اما کار این شرکت به فعالیت اتوبوسرانی مربوط نیست  و ما هیچ ناوگانی در اختیار آنها قرار ندادیم.

به گفته مدیرعامل اتوبوسرانی شهر تهران، در این ایام تماسی با ما داشتند که برای تحقق فاصله اجتماعی در خطوط پر مسافر به ما کمک کنند قطعا شهرداری تهران از این شرکت و تمامی شرکت‌های که بتواند کمک کنند برای همکاری استقبال می‌کند.

وی در خصوص آمار جابجایی مسافر در خطوط اتوبوسرانی در شرایط کنونی نیز گفت: در مواقع عادی بین یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تا دو میلیون نفر جابجایی در خطوط اتوبوسرانی داشتیم اما در  حال حاضر این تعداد به کمتر از ۳۰۰ هزار نفر رسیده اما بخش عمده‌ای از اتوبوس‌های خود را به کار گرفتیم که این موارد حاکی از تحقق فاصله گذاری اجتماعی به صورت خودکار است اما تراکم در خطوط تندرو زیاد است.

۷۰ درصد تاکسی های پایتخت به سیستم پرداخت الکترونیکی مجهز شدند

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه ۷۰ درصد تاکسی‌ها مجهز به سیستم پرداخت الکترونیکی هستند، گفت: ادامه اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها با چالش مواجه است.

«علیرضا قنادان» در این نشست خبری با بیان اینکه بحث شناسایی، پایش و کنترل ناوگان تاکسیرانی در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: بر همین اساس با ارسال فرم‌های آنلاین از طریق پیامک، نسبت به شناسایی رانندگان مشکوک به کرونا اقدام کردیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ابتلای قطعی ۳۰۲ راننده به کرونا تأیید شده گفت: البته ۸۰ درصد مبتلایان در اسفندماه به این بیماری مبتلا شدند و تعداد افراد مبتلا در فروردین‌ماه بسیار کم است و شاهد سیر نزولی ابتلا هستیم.

قنادان با بیان اینکه از روز گذشته با همکاری فروشگاه شهروند بسته حمایتی برای رانندگان بیمار که مبتلا به کرونا شده‌اند، ارسال می‌شود، گفت: ما یک بسته غذایی دو هفته‌ای برای رانندگان مبتلا به کرونا ارسال می‌کنیم تا آن‌ها در این مدت در خانه بمانند و مجبور نشوند برای کسب درآمد و گذران معیشت به خیابان بیایند.

وی با بیان اینکه در این سبد اقلامی همچون برنج، ماکارونی، حبوبات و همچنین اقلام بهداشتی شامل مواد ضدعفونی کننده، ماسک و... وجود دارد، گفت: این کمک از سوی شهرداری تهران است و ارتباطی با کمکی که دولت اعلام کرده است که می‌خواهد به رانندگان تاکسی در قالب یک وام یک میلیونی بدهد، ندارد.

مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه پنجم فروردین‌ماه لیست تمامی رانندگان تاکسی به وزارت رفاه تحویل داده شد تا این افراد وام دریافت کنند، خاطرنشان کرد:‌ متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه ضدعفونی کردن ناوگان تاکسی همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: روز گذشته ۱۰ هزار ماسک و ۱۰ هزار جفت دستکش و همچنین ۲۰۰۰ لیتر مواد ضدعفونی کننده از پشتیبانی شهرداری تحویل گرفتیم و میان تاکسیرانان توزیع خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با بیان اینکه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها از نیمه اسفندماه اجرایی شده و ما از رانندگان درخواست کردیم که در صندلی عقب تنها دو نفر بنشینند، گفت: این طرح از نیمه اسفندماه در خطوط تاکسیرانی اجرایی شده اما از ۱۵ فروردین‌ماه اجرای این طرح الزامی است و به صورت مداوم گزارشات مردمی و گزارش ناظران خطوط را پایش می‌کنیم تا این طرح به نحو احسن اجرایی شود، اما دقت داشته باشید که تداوم این طرح نیازمند دریافت خدمات است.

وی افزود: من در شورای عالی ترافیک نیز اعلام کردم که ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها با چالش‌های جدی مواجه است چرا که در وهله اول کرایه خطوط بر مبنای چهار سرنشین تعیین شده و ما نمی‌توانیم از جیب تاکسیران هزینه سلامت را بدهیم به خصوص در شرایط فعلی که رانندگان نیز از شیوع کرونا بسیار متضرر شدند که یا باید دولت مابه‌التفاوت کرایه نفر چهارم را پرداخت کند و یا باید کرایه نفر چهارم بین سه نفر دیگر تقسیم شود. البته این طرح با شرایط فعلی تا آخر فروردین‌ماه اجرایی می‌شود اما بعد از آن باید فکری کرد.

قنادان با بیان اینکه اگر قرار باشد از هفته آینده رفت و آمدها به روال عادی برگردد، خطوط فعلی ظرفیت اجرای طرح فاصله‌گذاری را ندارد، گفت: اگر قرار باشد با همین ظرفیت، طرح فاصله‌گذاری اجرایی شود قطعا شاهد تجمع مسافران در پیک سفر در پایانه‌ها و خطوط خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را با اعمال زور و فشار عملیاتی کرد، گفت: باید برای معیشت رانندگان تاکسی فکری کرد و می‌بینیم که شهرداری تهران توانسته یک پک حمایتی برای رانندگان مبتلا ارائه دهد اما هنوز وعده دولت برای پرداخت اعتبار یک میلیونی عملیاتی نشده است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تاکنون ۷۱هزار و ۶۸۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۱۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۴۴۷۴ نفر رسیده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.