به گزارش ایرنا؛ اعضای شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز(سه شنبه) در دویست و هفتمین جلسه پس استماع گزارش رییس ستاد مبارزه با کرونا در تهران، درباره فعالیت این ستاد، سوالات و نظرات خود را مطرح کردند.

فرصت سوزی ضعف مدیریت کشور
«شهربانو امانی» عضو کمیسیون حمل و نقل شورای تهران با بیان اینکه فرصت سوزی از ضعف های مدیریت کشور است، گفت: کرونا مدیریت کشور را به یک هماورد فراخوانده است.

 امانی با بیان اینکه تهران اکثریت جمعیت کشور را دارد و کانون قدرت است، اظهار داشت: این موضوع کار ستاد فرماندهی مبارزه با کرونا در تهران را سخت‌تر می‌کند.

 وی تاکید کرد که جان وطن در خطر است؛ چه کسی باید نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: تلاش شورا و تلاش مدیریت شهری تعطیلی مهمترین کانون های انتقال کرونا از جمله حمل و نقل عمومی بود اما ستاد با این موضوع مخالفت کرد.

عضو شورا افزود: در موضوع جانباختگان کرونا نیز بهشت زهرا در خط مقدم فعالیت قرار دارد و این نشان دهنده درگیری مستقیم مدیریت شهری با کرونا است.  

وی عنوان کرد از کسانی که در خط مقدم مبارزه قرار دارند و دیده نمی شوند، باید تشکر کرد.


چرا ستاد مبارزه با کرونا طرح‌های پیشنهادی را نمی پذیرد 

«زهرا نژاد بهرام» عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنانی با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با کرونا در تهران گفت: چرا قرنطینه خودخواسته در تهران رعایت نشد؟ و  چرا طرح پیشنهادی تعطیلی مترو که از سوی اعضای شورای شهر برای ستاد ارسال شد را نپذیرفتید؟

 نژادبهرام خطاب به علیرضا زالی رئیس ستاد مبارزه با کرونا در تهران گفت: مگر شما فرمانده ستاد کرونا در تهران نیستید، ما از شما به عنوان رئیس ستاد انتظار داریم سوالات ما را پاسخ دهید و تشریح کنید که چرا پیشنهادات پذیرفته نمی شود.

 عضو شورای تهران افزود: ما می گوییم مترو و اتوبوس را کم کنید اما می بینیم از روز شنبه ادارات باز و تجمع بیش تر می شود.

وی ادامه داد: از این موضوعات مشخص است که ستاد مبارزه با کرونا در تهران به تمهیدات مشخصی برای تهران نرسیده است و نتوانسته با ستاد ملی مبارزه با کرونا به جمع‌بندی برسد.

وی با طرح چند پرسش اظهار داشت: آیا وزارت بهداشت رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا است یا وزیر کشور؟

نژادبهرام ادامه داد اگر وزارت بهداشت رئیس ستاد مبارزه با کرونا باشد که اولویت سلامت مردم و نجات جان آنهاست.

 وی گفت: در شرایط کنونی اگر اولویت اقتصاد کشور است پس وزیر اقتصاد رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد.

نژاد بهرام همچنین افزود: اگر اولویت کشور در شرایط کنونی امنیت است وزیر کشور باید رئیس ستاد کرونا باشد.

اختیارات مدیریت شهری با خواسته های ستاد متناسب نیست 

«احمد مسجدجامعی» عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه حق حیات برای همه شهروندان است و رفع خطر از حیات برای سلامتی شهروندان مهم است، اظهار داشت: در قانون شهرداری هم آمده است که اگر جامعه در معرض خطر باشد مهمترین وظیفه شهرداری کمک و جلوگیری از شیوع بیماری است.

وی با بیان اینکه حجم خواسته ما از شهرداری متناسب با اختیارات شهرداری نیست، گفت: این موضوع به نبود مدیریت یکپارچه شهری برمی گردد.

وی ادامه داد: در شهر تهران مشاهده می کنیم معتادان متجاهر بدون هماهنگی با مدیریت شهری رها می شوند اما در زمان پاسخگویی باید مدیریت شهری پاسخگو باشد که این موضوع نیز نشان از نبود مدیریت یکپارچه شهری است.

 مسجدجامعی در ادامه سخنان خود گفت: اگر پزشکان در خط مقدم مقابله با کرونا هستند، مدیریت شهری نیز در خط مقدم خدمات رسانی است و جایگاه اجتماعی مقابله با کرونا کمتر از جایگاه پزشکی و بهداشتی آن نیست.
 
وی ادامه داد:  این در حالی است که نیک نامی که برای پزشکان وجود دارد برای خدمت گذاران نیست به ویژه برای کسانی که زباله های خطرناک را جابجا می‌کنند.

 مسجدجامعی با بیان اینکه باید همدلی با مدیریت شهری بیشتر شود اظهار داشت: باید تلاش کارگران و پرسنل شهرداری به ویژه کسانی که در حوزه خدمات شهری، پسماند و گورستان‌ها فعالیت می‌کنند بیشتر دیده شود و از اجر مادی و معنوی برخوردار شوند.

وجود چند صدایی در ستاد مدیریت کرونا 

«سید حسن رسولی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، هم گفت: صدای غیرواحدی از ستاد مدیریت بحران بیماری کرونا به گوش می رسد و مردم احساس بی پناهی می کنند و حس می کنند کسی بالای سرشان نیست.

وی اظهار داشت: آقای زالی! برخلاف آنچه فرمودید که انسجام و هماهنگی در ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونا قابل لمس است به نظر می رسد این ستاد دچار بحران بوده و این موضوع یکی از نقاط ضعف جدی اداره کشور در شرایط فعلی است.

رسولی ادامه داد: دلیل بحران این است که دو تن از مقامات ارشد کشور؛ یکی گفت از شنبه کار تمام است و به شرایط عادی باز می گردیم و دیگری هم، سردار بزرگواری است که گفت از پس فردا خلوت سازی می کنیم. 

وی تأکید کرد که مردم اثرات هیچ کدام از این دو تصمیم را ندیدند.

رسولی افزود:  شهرداری تهران از حیث مالی نفس های آخر را می کشد، با توجه به کاهش شدید منابع درآمدی اگر توزیع بخشی که مدنظر آقای روحانی و وزیر بهداشت در منابع مالی ادامه داشته باشد، با کمال تاسف در روزهای آینده مجبور هستیم به دلیل خالی بودن جیب این خدمات را ادامه ندهیم. 

عضو شورا تاکید کرد: خواهش می کنم در توزیع منابع حاکمیتی و فرابخشی، به شهرداری هم توجه داشته باشید.

 قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی در تهران اجرا نشد

«الهام فخاری» عضو شورای شهر تهران هم اظهار داشت: هنوز با شرایط اضطراری درگیر هستیم و به هیچ وجه از شیب افزایش کرونا عبور نکردیم. 

وی افزود: از این رو باید شورای پایتخت از ظرفیت رسانه ای ،سیاسی و اجتماعی خود برای پشتیبانی تصمیم‌های تخصصی و فنی مدیریت ستاد بیشتر استفاده کند.

عضو کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران افزود: ظرفیت کارشناسی ستاد مهم و ملاک است اما دیده ایم متاسفانه آنچه در ستاد تصویب و اعلام می شود در سایر  بخش های کشور  تعدیل می شود .

فخاری تاکید کرد که اکنون به وضعیتی در تهران رسیدیم که نه قرنطینه و نه فاصله گزاری اجتماعی اجرایی نشده است.

عضو شورای شهر خطاب به زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران گفت: شما بیش از همه می‌دانید اساسا فاصله گذاری اجتماعی مطلق در تهران اتفاق نیفتاد. 

فخاری گفت:  باید به ستاد کمک کرد که با مطرح کردن فاصله گذاری هوشمند و بی‌توجهی به ضرورت فاصله‌گذاری قطعی، فضا بدتر نشود. 

وی افزود: اگر قرار است مترو بر اساس نظر کارشناسان متوقف شود، مصوب و انجام شود.

فخاری با بیان اینکه هر یک نفر که کشته شود همه در برابر آن مسئولیم، گفت: بازگشت به کار به معنی چرخش و حرکت افراد فقط در شهر تهران نیست.
وی، تناقض بین نهادی را مشکلی اساسی دانست و گفت: همانطور که گذشته طی نامه ای خطاب به دکتر زالی نیز اعلام کردم از ظرفیت شورا استفاده شود تا این تناقض بین نهادی کمتر گردد.


تاکید بر تعطیلی ادارات به جای اصناف 
«علی اعطا»، عضو هیات رییسه و سخنگوی شورای شهر تهران هم با بیان اینکه به جای تاکید بر تعطیلی اصناف بهتر بود بر تعطیلی ادارات تاکید کنیم، گفت: شاید اگر برخی از ادارات دولتی تعطیل می شدند هیچ اتفاقی نمی افتاد اما وقتی اصناف تعطیل می شوند انواع و اقسام مشکلات اقتصادی به وجود می آید و دولت هم نمی تواند حمایت موثری انجام دهد.

وی عنوان کرد: این جای سوال است که چرا در مورد اصناف تا این اندازه سخت گیری می کنیم و پافشاری داریم تا ادارات باز بمانند.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: موضوع دیگر بحث سلسله مراتب در حوزه تصمیم گیری است،  قرار بر این بود که تصمیمات ستاد استانی با ضمانت اجرایی نظارت دادستانی اجرا شود و این به این معنی است که تصمیمات لازم اجرا است.

اعطا ادامه داد: اما این موضوع در ستاد ملی کرونا نادیده گرفته می شود و یکی از این موارد مربوط به تعطیلی حمل و نقل عمومی است.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به فاصله گذاری هوشمند گفت: وقتی بحث فاصله گذاری اجتماعی مطرح شد از قرنطینه یک قدم عقب نشینی کردیم حالا سوال این است که آیا فاصله گذاری هوشمند هم یک قدم عقب نشینی نسبت به فاصله گذاری اجتماعی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.