به گزارش ایرنا، اگرچه بسیاری از پزشکان و مسئولان بارها از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی آمار ابتلای افراد و مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا را اعلام کرده و از مردم خواسته اند با رعایت اصول بهداشتی با این ویروس مرگبار مقابله کنند اما بر اساس برخی نظرسنجی ها، همچنان ٦١ درصد از تهرانی ها این ویروس را جدی نگرفته اند.

با این حال، از آنجا که کرونا، ویروس اجتماعات است و هر چه ازدحام و تجمع مردم در یک نقطه بیشتر باشد، آنها را زودتر گرفتار می کند، گزارشها نشان می دهد شیوع آن در روستاها نسبت به شهرها و پایتخت به مراتب کمتر است.

این در حالی است که بطور طبیعی، روستائیان از امکانات بهداشتی و رفاهی کمتری نسبت به شهرنشینان برخوردارند.

با این وجود، برخی کارشناسان معتقدند: از هنگام شیوع ویروس کرونا، ساکنان روستاها در استان تهران بیش از ساکنان شهرها به توصیه های پزشکی در زمینه پرهیز از تجمع به عنوان راهکار اصلی مقابله با شیوع کرونا توجه دارند و حتی اصول بهداشتی را هم بیشتر رعایت می کنند. به همین دلیل، تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در روستاهای این استان گزارش نشده است.

این کارشناسان می گویند: بسیاری از روستائیان از ریش سفیدان محل و دهیاران نیز حرف شنوی و به آنها اعتماد دارند و همین امر، باعث شده است تا به توصیه های آنان در زمینه مقابله با ویروس کرونا توجه ویژه ای داشته باشند.

کرونا به دنبال میزبان است

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران امروز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ویروس کرونا به دنبال میزبان خوب است و همه ما موظف هستیم با استفاده از خدمات دولت الکترونیک برای دورکاری، رعایت اصول بهداشتی، شرکت نکردن در تجمعات، نرفتن به بیمارستان ها و ماندن در خانه اجازه ندهیم این ویروس مرگبار مهمان خانه های ما شود.

«معصومه پرندوار» افزود: خوشبختانه، روستاییان استان تهران تاکنون همکاری خوبی در زمینه اجرای توصیه های بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا داشته اند و ریش سفیدان، سران اقوام و طوایف و همچنین دهیاران و بخشداران نیز در توجیه و همکاری آنها نقش موثری ایفا کرده اند.

وی تصریح کرد: از مسئولان و ریش سفیدان برای شرکت در کارگروه ستاد مقابله با کرونا دعوت می شود و آنها با توجه به شرایط روستائیان، نظر خود را در خصوص مقابله با این ویروس اعلام می کنند و در نهایت در این زمینه تصمیم گیری می شود.

پرندوار با اشاره به اینکه برخی از شهروندان تهرانی در روستاهای استان تهران ویلا دارند و در روزهای تعطیل به آنجا می روند، گفت: ما از این افراد خواهش می کنیم برای مقابله با کرونا در خانه های خود در شهر بنشینند و به روستاها نروند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران گفت: از دهیاران، بخشداران و سران طایفه ها نیز خواسته ایم با توزیع پوستر و بروشورهایی در خصوص نحوه مقابله با ویروس کرونا نظیر نحوه شست و شوی دست ها، استریلیزه کردن مواد غذایی، استفاده از ماسک و محلول های ضدعفونی و دیگر اصول بهداشتی را به روستائیان آموزش دهند.

پرندوار تاکید کرد: به جز مغازه های عرضه کننده مواد غذایی و خوراکی، از دیگر صاحبان صنوف نظیر عرضه کنندگان کیف، کفش و پوشاک در روستاها خواسته ایم مغازه های خود را تعطیل کنند.

وی افزود: چهارشنبه و جمعه بازارها نیز که باعث تجمع روستاییان و حتی مراجعه افراد از دیگر روستاها و شهرها می شود، تعطیل شده است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران با بیان اینکه مقابله با ویروس کرونا عزم همگانی مردم را می طلبد، گفت: اگر مردم مسائل بهداشتی را رعایت کنند و در خانه بمانند، با گندزدایی کوچه و خیابان ها، اماکن و حمل نقل عمومی می توان شیوع این ویروس را کنترل کرد.

پرندوار افزود: برخی از روستاییان از توان و وسع مالی کمتری برخوردار هستند و امکانات بهداشتی و درمانی در حوزه روستاها نسبت به شهرها کمتر است. به همین دلیل، تعدادی ماسک و مواد ضدعفونی بین آنها توزیع شده است.

وی ادامه داد: بیش از  ٧٠٠ روستای استان تهران دارای ٥٠٠ دهیار  است ولی ٢٠٠ روستا دهیار ندارند اما با توجه به فضای باز روستاها و کمبود امکانات و نوع فرهنگ آنها، در صورت شیوع، کنترل ویروس کرونا در روستاها بسیار سخت خواهد بود.

پرندوار گفت: این روزها روستاها کاملا چهره شهر را به خود گرفته اند. دهیارها به اندازه یک شهردار کار می کنند و برای مقابله با این ویروس در خط مقدم هستند و پا به پای کادر درمان فعالیت می کنند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری تهران یادآور شد: تاکنون گزارشی رسمی از میزان ابتلای روستاییان استان تهران به ویروس کرونا به ما اعلام نشده است.

وی گفت: فرمی هم به فرمانداران و دهیاران ابلاغ شده است تا آنها به صورت روزانه اقدامات صورت گرفته نظیر میزان توزیع دستکش ، ماسک، محلول ضدعفونی، کمک به خانواده ها، گندزدایی اماکن عمومی و میزان تردد در روستاها را به استانداری تهران اعلام کنند.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون در ایران ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر به این ویروس مبتلا شده اند که از این تعداد، چهار هزار و ۹۹۶ نفر بهبود یافته و ۸۵۳ نفر نیز جان خود را از دست داده اند.

سهم استان تهران از کل مبتلایان به ویروس کرونا به  سه هزار و ۷۷۴ نفر می رسد که بالاترین رقم در کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.