به گزارش خبرنگار ایرنا، وقتی این روزها در نقاط مرکزی پایتخت به ویژه بازار و اماکن تجاری در خیابان ۱۵ خرداد قدم میزنی خلوتی بازار را نظاره گر هستی و کاسبان را می بینی در حالی که ماسک بر صورت خود دارند و مشغول روزنامه خواندن یا دیدن تلویزیون هستند.

شهروندان از ترس ویروس کرونا جرات قدم زدن در خیابان های شهر را ندارند و ترجیح می دهند با رعایت نکات بهداشتی برای خرید جزیی به خیابان ها بروند و به سرعت به منازل خود برگردند.

اسفندماه همه ساله بازار بساط گستران و فروش ماهی نوروزی و اجرای نمایش پرخاطره عمو نوروز در نقاط مختلف پایتخت چشم هر شهروندی را خیره می کرد و تداعی کننده این بود که نوروز در راه است.

نمایش گل های شب بو، میخک، رز، شمعدانی و انواع گلهای بنفش و صورتی، همچنین وجود ماهیان قرمز در تنگ های آب، مردم را به شوق نوروز می انداخت اما امسال در حالی که کمتر از پنج روز به آغاز سال جدید مانده است خیلی از تهرانی ها نای خرید کردن ندارند و کاسبان نیز  پشت دخل های خود به درآمد جزیی بسنده می کنند.

مردم شوق خرید ندارند

یکی از کاسبان ۲۰ ساله خیابان امام خمینی (ره) تهران به خبرنگار ایرنا گفت: مشتری هایی داشتم که سالهای قبل در شب عید چندین مرتبه با اعضای خانواده به مغازه ام می آمدند اما امسال از آنها هیچ خبری نیست و برخی مشتریان ثابت نیز بنای خرید شب عید ندارند.

وی که خود را حاج محسن معرفی کرد، ادامه داد: کاسبان به ویژه صنف پوشاک فروشان همیشه در بهمن ماه خرید خود را به صورت چک انجام می دهند و اجناس را تا قبل از شب عید به فروش می رسانند اما حالا  تمامی این پوشاک های خرید شده روی دستشان مانده است. 

این کاسب تهرانی خاطرنشان کرد: سلامتی از واجبات است و خواست خدا این گونه بوده و اصلا نیز ناشکری نمی کنیم چرا که خداوند تقدیر کرده است که امسال مردم نوروزی متفاوت داشته باشند.

وقتی که در خیابان های مرکزی پایتخت از ولیعصر گرفته تا میدان های امام خمینی (ره) و فردوسی می گذری، کاملا مشخص است مردم حال و حوصله خرید ندارند و همه برای درامان ماندن از ویروس کرونا سعی می کنند در اماکن شلوغ و پرازدحام حاضر نشوند.

عملکرد شهرداری تهران خوب بوده است

یکی دیگر از شهروندان تهرانی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: گرچه شهرداری تهران در روزهای اخیر در اماکن عمومی اقدام به ضدعفونی و گندزدایی کرده و مردم را در این زمینه آسوده خاطر کرده اما ترس از کرونا موجب شده است که مردم امسال قید خرید کردن شب عید را بزنند.

«سجاد داداشی» افزود: خلوتی خیابان های شهر نشان می دهد که مردم حضور کمتری در خیابان ها دارند و سعی می کنند برای در امان ماندن از این ویروس در خانه بمانند.

ایستگاه های مترو و اتوبوس پایتخت نیز همچون گذشته پرحرارت و شلوغ نیست. گرچه قطارهای مترو  و اتوبوس های تندرو بطور منظم مشغول خدمت رسانی هستند اما بیشتر این وسایل نقلیه عمومی با حجم کمتری از شهروندان در حال خدمت رسانی هستند.

مدیران عامل مترو و اتوبوسرانی تهران در مصاحبه هایی گفته اند که از اول اسفند به این سو که ویروس کرونا وارد کشور شده، حدود 60 درصد از میزان مسافران آنها کاسته شده و تعداد آنها هر روز کمتر می‌شود. 

فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه گفته است اگر وضعیت اینگونه پیش برود، بهتر است مدتی مترو را تعطیل کنیم. 

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم گفته چون مسافری نیست برخی از اتوبوس های خصوصی ترجیح داده اند کار نکنند. 

با وجود این شرایط ، وزارت کشور و استانداری می گویند مترو، اتوبوس و شبکه حمل و نقل عمومی همچنان فعالیت خواهند کرد و تعطیلی آنها در دستور کار قرار ندارد. 

از اول اسفند مدارس و دانشگاه ها هم تعطیل است اما بر خلاف سال های گذشته، ویروس کرونا کاری کرده است کسی به سفر نرود و آنها هم که رفته اند استقبال چندانی از سفرشان نشده است. 

بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز گذشته ۱۳ هزار و ۹۳۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد، ۷۲۴ نفر جان باخته و ۴ هزار و ۷۹۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

بهرحال این روزها با شیوع کرونا پایتخت خیلی زود به خواب بهاری رفته و مردم پایتخت ترجیح می دهند با حضور در منازل سال را به پایان برسانند تا سالی جدید و بی کرونا را آغاز کنند.

این کار البته توصیه پزشکان و مسوولان درمانی کشور نیز هست.

امسال، تعطیلات متفاوت، نوروز متفاوت و سال متفاوتی داریم اما این وضعیت نباید کاری کند از هم غافل شویم. حالا که امکان دید و بازدید حضوری نداریم، دنیای مجازی به کمک مان آمده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.