به گزارش ایرنا، این روزها در رسانه ها و فضای مجازی به جای معرفی برنامه های نوروزی، تبریک سال نو، تشویق مردم برای خرید عید و ترویج فرهنگ صله رحم و دید و بازدیدها، پرشده از اخبار و گزارش هایی درخصوص بیماری کووید ۱۹ یا همان کرونا؛

طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۲۰۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۳۹۳۸ نفر افزایش یافت که خوشبختانه تا کنون ۴۵۹۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند اما متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۳ نفر از مبتلایان جدید کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۷۲۴ مورد رسید.

کارشناسان بهداشت و درمان نگران افزایش و گسترش این ویروس در بین مردم هستند و همه تیم های جهادی، خدماتی، امدادی و بهداشتی این روزها تلاش خود را برای کنترل و نابودی آن بکار بستند که البته این مهم به تنهایی محقق نخواهد شد مگر این که مردم نیز برای جلوگیری از شیوع آن همکاری کنند.

بماند عده ای هنوز بر این باور هستند که اتفاقی نخواهد افتاد و عمر دست خدا است اما عده ای هم هستند که برای حفظ سلامتی خود و خانواده، در خانه ماندن را ترجیح می دهند و برنامه ای هم برای نوروز و خرید عید و دید و بازدیدها ندارند.

اما باور داریم که بسیاری از کسبه و مشاغلی که ارتباط مستقیمی با مشتری دارند، قطعا درگیر این ویروس خواهند شد اما شرایط اقتصادی آنان را از شیوع این بیماری غافل می کند.

کاسبان و بازاریان شهرستان دماوند از آغاز این بیماری به ویژه انتشار آن در شهرستان، نگران گسترش آن بودند و از همان ابتدا برای جلوگیری از شیوع آن با رعایت بهداشت تلاش های لازم را داشتند که طی روزهای اخیر با تصمیم ستاد مقابله با شیوع بیماری کرونا در سطح شهرستان مقرر شد تمامی کسبه و بازاریان از ساعت ۸ تا ۱۶ فعالیت داشته و بعد از آن تعطیل شوند که این طرح مورد استقبال دیگر شهرستان های شرق استان تهران نیز قرار گرفت.

همچنین در ادامه این تصمیم، مقرر شد تمامی آرایشگاه های زنانه و مردانه شهرستان تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند. البته نانوایی ها از این طرح مبرا بودند و با رعایت بهداشت، طبق روال قبل خدمات ارائه می کنند.

اگر چه عده ای از این طرح استقبال کردند و حتی بصورت خود جوش کسب و کار خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل نمودند اما عده ای هم بودند که با اعتراضات جمعی و یا در فضای مجازی نارضایتی خود را اعلام کردند.

آنان معتقد بودند که این اقدام، تصمیم درستی نیست و کسبه ها با چک و بدهی های خود چه کنند؟ و یا اینکه آیا کرونا از ساعت ۸ تا ۱۶ سراغ مردم نمی آید و از این ساعت به بعد برای مردم خطرآفرین است؟ و حتی معتقد بودند که موجب ازدحام مردم در آغاز روز می شود.

یکی از این معترضین در فضای مجازی گفت: اگر مسئولان توانایی مدیریت دارند، راه تردد مسافران از محور هراز و فیروزکوه را ببندند تا این ویروس به شهرستان نیاید؛ این اقدام برای کسبه دردی را دوا نمی کند.

اما عده ای نیز این تصمیم را برای کاهش تردد مردم بسیار مطلوب ارزیابی کردند زیرا معقتد هستند بیشتر تردد مردم در ساعات پایانی روز است زیرا صبح ها عمدتا ادارات درگیر تردد مردم هستند و عصرها خرید آغاز می شود.

همچنین در پی این تصمیم جمعی از کسبه صنف آرایشگران مردانه به‌علت دستور تعطیلی واحدهای صنفی خود از سوی ستاد پیشگیری از کرونا این شهرستان اعتراض خود را اعلام کردند و از مسئولان ذی‌ربط درخواست داشتند که در امر انجام ضوابط بهداشتی امکانات در اختیار آنها قرار دهند تا بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.

یکی از کسبه صنف آرایشگران در این خصوص اظهار داشت: بیشتر کاسبان صنف آرایشگری به علت مشکلات اجاره ماهانه مغازه و معیشتی زندگی نسبت به این اقدام اعتراض دارند چرا که اوج درآمد این صنف مربوط به شب عید است و این تصمیم مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند.

همچنین یکی از کسبه های دماوند که فروش لوازم تزیین منزل دارد، به خبرنگار ایرنا گفت: شرایط به وجود آمده برای کاسبان بسیار سخت و نگران کننده شده است؛ من تا آخر این ماه ۳۰ میلیون تومان چک دارم و تا نیمه نخست فروردین ماه ۲۰ میلیون تومان که با شرایط کنونی قطعا به مشکل خواهم خورد.

جعفر حقیقی ادامه داد: البته باور دارم که این ویروس نگران کننده است و با کسی شوخی ندارد و باید رعایت کنیم؛ برای همین در زمانی که مغازه باز است، تمامی نکات بهداشتی را رعایت می کنم و در زمان مشخص شده، مغازه تعطیل می شود.

این اقدام حتی موجب تعطیلی واحدهای صنفی در محدوده امامزاده هاشم(ع) شهرستان دماوند در محور هراز شده که البته جمعی از کسبه از مسئولان اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان دماوند خواستند تا مساعدت لازم نسبت به دریافت اجاره‌ها صورت گیرد.

همت شهروندان در مبارزه با کرونا

یکی از شهروندان شهر که سن بالایی نیز داشت و در حال خرید عید بود، اظهار داشت: در شرایط کنونی بهترین راه خرید از طریق فضای مجازی و اینترنتی است ولی برای من که امکان خرید وجود ندارد، چاره ای جزو خرید حضوری نیست و سعی می کنم بهداشت را نیز رعایت کرده تا برای خود و خانواده مشکلی ایجاد نشود.

پرویز قدیری یکی از شهروندان نیز در خصوص خرید شب عید گفت: ما با تصمیم خانواده، تمامی خرید های عید و دید و بازدید ها را کنسل کردیم و تنها برای خرید های ضروری به بازار رفته و خرید می کنم چرا که معتقد هستم باید این ویروس را جدی گرفت و به تصمیمات وزارت بهداشت که برای سلامتی ما تاکید می کنند، باور داشت.

یکی از بانوان دماوندی همچنین درخصوص خرید شب عید، گفت: من تمامی خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام می دهم و بعد از ارسال توسط اداره پست، اقدام به ضدعفونی کرده تا مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: همچنین برای خرید های ضروری و مایحتاج زندگی، همسرم مسئول خرید است و ایشان نیز با تجهیزات لازم بهداشتی به بازار می رود.

پیام تشکر رئیس شبکه بهداشت و درمان از کسبه و اصناف شهرستان دماوند

حسن خیرخواه، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند در پیامی از همکاری کسبه و اصناف شهرستان دماوند به جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در این شهرستان تشکر کرد.

امید است که با همکاری روز افزون همه اقشار جامعه در جهت حفظ سلامت افراد، گامی مؤثر در راستای کنترل و از بین بردن هرچه سریع‌تر این ویروس در جامعه برداریم.

اصناف شهرستان بعد از ساعت ۱۶ تعطیل نکنند، پلمب می‌شوند

رضا میرزاکریمی، رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: طبق مصوبه ستاد پیشگیری و مقابل با ویروس کرونا در شهرستان، مقرر شد کسبه و بازاریان به غیر از برخی اصناف همچون نانوایی ها، داروخانه ها و... از ساعت ۸ تا ۱۶ فعالیت داشته و بعد از آن تعطیل شوند.

وی ادامه داد: همچنین تصمیم براین شد که آرایشگاه های زنانه و مردانه تا اطلاع ثانوی به جهت پیشگیری از ویروس کرونا تعطیل باشند ولی با توجه به درخواست صنف آرایشگران و احتمال ایجاد مشکلات مالی برای آنان، مقرر شد به صورت تلفنی نوبت دهی صورت گیرد و تا ساعت ۱۶ فعالیت کرده و مشتری ها را به صورت انفرادی با رعایت نکات بهداشتی پذیرش کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه عمده کسبه شهرستان این طرح را اجرا می کنند به ویژه کسبه شهر آبسرد که تماماً و بلا استثناء اقدام به تعطیلی واحد صنفی در راس ساعت مقرر می کنند که باید تشکر و قدردانی کرد، گفت: مردم نیز در زمان خرید، بهداشت را رعایت کرده و از تجمع در بازار جلوگیری می کنند و حتی از میزان حضور مردم کاسته شده است.

رئیس اتاق اصناف شهرستان دماوند با اشاره به شرایط کسبه، گفت: برخی از کسبه همچون قنادی ها، به دلیل حجم خرید شب عید و گرانی کالا، یک تا دو ماه قبل اقلام خود را خریداری می کنند و هرساله به همان قیمت، به فروش می رسانند که با توجه به رکود بازار کسبه هایی همچون قنادی ها و پوشاک نگران شرایط اقتصادی خود هستند.

میرزاکریمی گفت: البته برخی از کسبه های شهرستان طی روزهای اخیر برای پیشگیری از شیوع بیماری، مغازه های خود را تا اطلاع ثانوی تعطیل کردند که این مهم جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با بیان اینکه اگر اصناف شهرستان بعد از ساعت ۱۶ تعطیل نکنند، پلمب می‌شوند، افزود: در صورت عدم رعایت این دستور با کسبه متخلف برخورد و مکان صنفی آنها پلمب می‌شود که در این راستا تاکنون ۱۳ مورد پلمب و اخطار به واحدهای صنفی و فروشگاه های زنجیره‌ای در دماوند به‌علت فعالیت بعد از ساعت ۱۶ صورت گرفته و مابقی نیز تمکین می کنند.

هماهنگی با پردیس و فیروزکوه جهت محدودیت فعالیت اصناف

مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند نیز در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه اصناف و کسبه نیز اظهار داشت: پیرو ایجاد محدودیت ساعت کار اصناف در شهرستان دماوند، به منظور جلوگیری از شلوغی‌ و ترددهای غیرضروری در شهرهای هم‌جوار، هماهنگی‌های لازم با فرمانداران محترم پردیس و فیروزکوه جهت اعمال محدودیت فعالیت اصناف انجام شده است.

وی با بیان اینکه این اقدام که در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا صورت گرفته و لازم است تا خانواده‌ها و شهروندان گرامی در زمان دایر بودن اصناف به صورت انفرادی برای تامین مایحتاج خود مراجعه کنند،  گفت: از کلیه شهروندان محترم شهرستان دماوند تقاضا داریم که حتی‌المقدور از منازل خود خارج نشده و ضمن رعایت بهداشت از انتشار بیماری جلوگیری کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اصناف دماوند به خاطر سلامت مردم از حقوق و سود خود گذشتند، خاطرنشان کرد: این امر نشان می‌دهد که سطح همکاری و اعتماد کسبه و هماهنگی مسؤولان در دماوند بالاست.

صفری گفت: تلاش ما این است که همه افراد اعم از انجمن‌های مردم نهاد، احزاب، امناها و همه دستگاه‌ها تلاش کنند تا بتوانیم حضور مردم را کمتر کرده و در مدت کوتاهی مردم در خانه بمانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.