صدرالدین علیپور امروز یکشنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران افزود: پس از شیوع ویروس کرونا تلاش شد ناوگان شهرداری در حوزه پسماند پزشکی گسترش یابد تا در مدت کمتری پسماندهای بیمارستانی جمع آوری شود.

وی ادامه داد: برای بیمارستان های مخصوص بیماران کرونایی هم ماشین‌آلات جداگانه‌ای در نظر گرفتیم و مقرر شد فاز زباله سوز موجود تکمیل و تغییراتی در آن ایجاد شود تا مجموعه پسماندهای پزشکی را به صورت کامل بسوزانیم.

علیپور همچنین در خصوص دفن زباله های تهران پس از شیوع کرونا گفت: در حال حاضر زباله ها در عمق بیشتر و با ریختن آهک بیشتر دفن می‌شود اما شاید به سمت سوزاندن کامل پسماندهای بیمارستانی حرکت کنیم.

 این مقام مسئول تصریح کرد: در حوزه خدمات شهری در حال رایزنی با شهرداران مناطق هستیم تا با تأمین وسایل محافظتی همچون دستکش و ماسک، مواجهه پاکبانان با پسماندها به حداقل برسد.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه وزارت بهداشت در خصوص پسماندهای خشک و تفکیک پسماند پروتکل ارائه نداده بود، اظهار داشت: برای پیشگیری از خطرات احتمالی و با توجه به تجربه کشور چین، تفکیک پسماندهای خانگی را که احتمال انتقال ویروس در آن وجود داشت، تعطیل کرده ایم.

وی ادامه داد: همچنین مقرر شد قراردادهای پیمانکاران تفکیک پسماند به مدت یک ماه تمدید شده و حقوق کارکنان آنها در این مدت پرداخت شود.

به گفته علیپور، طبق این تصمیم تفکیک پسماند خشک در سطح مخازن و آراد کوه و ایستگاه‌های میانی منتفی شده است و پسماندها به صورت مستقیم برای دفع منتقل می‌شود.

وی با بیان اینکه انجام این کار برای مرکز پسماند بسیار سنگین است، خاطرنشان کرد: حالا باید بیش از ۶ هزار تن پسماندهای جمع شده از شهر را دفع کنیم اما این روش در حال حاضر علمی ترین شیوه برای مدیریت پسماند محسوب می‌شود.

درمانگاه های شهرداری در خدمت بیماران کرونا 

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران نیز در این نشست خبری مجازی با بیان اینکه شهرداری اولین نهادی بود که در کنار وزارت بهداشت آمادگی خود را برای مقابله با ویروس کرونا اعلام کرد،  گفت: درمانگاه‌های شهرداری از این پس به چرخه درمان بیماران مبتلا به کرونا وارد می شوند. 

حمید چوبینه با بیان اینکه کارهای ما در چند حوزه تقسیم شده است، ‌توضیح داد: یکی از این حوزه ها بهداشت و پیشگیری است که از قبل از ورود ویروس کرونا به کشور دستورالعمل هایی را به سازمان های درگیر ارائه کردیم و از سوی دیگر، یک سری وسایل مورد نیاز مثل ماسک را هم در انبارها دپو کردیم تا در زمان مورد نیاز از آن استفاده شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم ادامه داد: بیش از ۵۰ هزار ماسک را به همراه صدها قوطی محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح را در اختیار ادارات پشتیبانی قرار دادیم و به شرکت های مختلف نظیر سازمان آتش نشانی شهر تهران نیز امکانات مورد نیازشان را ارائه کردیم.

وی افزود:  به بسیاری از واحدهای شهرداری تهران نیز تب سنج‌های مورد نیازشان را تحویل داده ایم. 

چوبینه گفت: علاوه براین،  از همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا، آموزش هایی را برای کارکنان اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی تدارک دیدیم تا هم در خصوص گندزدایی و ضدعفونی کردن این اماکن اقدام کنند و هم در حوزه پیشگیری ورود کرده باشند.

مدیر عامل شرکت شهر سالم افزود: یکی از اقدامات دیگر که مورد توجه وزارت بهداشت بود بحث درمان پرسنل شهرداری تهران در 18 مرکز شهرداری تهران است. 

وی ادامه داد:  بار ابتلا به کرونا سنگین است به گونه ای که بیمارستانهای وزارت بهداشت در تهران جوابگوی این حجم از بیماران نیست و از این رو در تعدادی از درمانگاه‌های شهرداری تهران اقدام به ارائه خدمات درمانی خواهیم کرد.

چوبینه گفت: اگر کارکنان شهرداری تهران و به خصوص بازنشستگان نیاز به اقدامات درمانی در این زمینه داشته باشند هم در خانه به آنها امکانات درمانی خواهیم داد و هم در مراکز شهرداری تهران.

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران در خصوص پایش سلامت کارمندان شهرداری گفت: ما فعلا اینگونه پایش را منطقی نمی دانیم زیرا منجر به شیوع می شود.

وی افزود: اگر فردی آلوده باشد اما علائم نداشته باشد با این پایش سالم تلقی می شود و با ورودش به مجموعه باعث آلوده شدن افراد دیگری می شود.

چوبینه گفت: پیشنهاد ما این بود که افراد دارای بیماری خاص یا زنان باردار به سر کار نیایند و به صورت دورکاری کارهایشان را انجام بدهند و تا آنجایی که می شود افراد به صورت شیفت بندی در محل کار حاضر شوند. 

ایجاد بخش آموزش های کرونایی در سامانه تهران من

محمد فرجود رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز در این نشست خبری مجازی گفت: امروز زیرساخت ها و امکانات خوبی در سامانه «تهران من» قرار گرفته است و فردا بخش آموزش های مقابله با ویروس کرونا در این سامانه ایجاد می شود.

وی در خصوص اقدامات سازمان متبوعش برای مقابله با کرونا توضیح داد: یک دسته از اقدامات ما درون شهرداری تهران بود که در این راستا زیرساختی برای دور کاری همکارانمان در شهرداری تهران ایجاد کردیم و در بخش دیگر، برقراری ارتباطات یکپارچه برای برگزاری جلسات به شکل مجازی در شهرداری است.

فرجود افزود: ما امکان اطلاع رسانی های گسترده را در شهر تهران ایجاد کرده ایم تا شهروندان بتوانند به سریع ترین شکل ممکن هم با ۱۳۷ ارتباط بگیرند و هم بتوانند از خدمات شهرداری تهران استفاده بهتری داشته باشند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران گفت: نکته دیگر این است که من از شهروندان می خواهم تا از بستر تهران من برای انجام امور خود استفاده کنند زیرا برای مثال در همین نرم افزار می توانند اقدام به پرداخت های قبوض خود کنند یا کارت بلیت بخرند.

وی افزود: این نرم افزار دو سویه بوده و مردم می توانند اطلاعات خود را هم به گوش مسوولان در شهرداری تهران برسانند و دیگر نگران حضور در محل خاصی برای این کار نباشند.

فرجود خاطرنشان کرد: امروز اطلاعات مربوط به شهرسازی در سامانه تهران من قرار گرفته و باعث شده است تا حضور و رفت و آمد شهروندان کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم ما ارتباط با پلتفرم های دیگر است که یک نمونه آن توزیع اقلام و کالاهای اساسی است.

فرجود گفت: در صدد هستیم تا پل ارتباطی میان مردم و شهرداری از طریق همین تهران من افزایش یابد تا ضرورت حضور فیزیکی مردم در شهرداری کاهش یابد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات ما این است که در بستر جغرافیای شهری نقاطی که برای مردم اهمیت درمانی دارند را در نقشه ها طراحی کرده ایم.

تشکیل پنج کارگروه ویژه در شهرداری تهران

رضا کرمی محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران هم در این نشست خبری مجازی درباره اقدامات شهرداری تهران برای مقابله با کرونا ویروس گفت: از اول اسفندماه که وزارت بهداشت رسما از شهرداری تهران درخواست کرد تا وارد موضوع مقابله با ویروس کرونا شود، ‌ شهرداری تهران همراه با معاونین جلسه‌ای را به همراه سایر اداراتی که اقداماتی را از قبل انجام داده بودند، ‌همراه با نمایندگان وزارت بهداشت تشکیل داد و اعلام کردند که شهرداری باید به طور ویژه وارد مساله مبارزه با ویروس کرونا شود.  

وی ادامه داد: پس از این جلسه کارگروهی تشکیل شد که در آن علاوه بر مدیران شهرداری، نمایندگان دادگستری، سازمان پدافند غیرعامل، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی و اورژانس و سایر ارگان‌های مرتبط با این موضوع حضور داشتند و هماهنگی‌های اولیه انجام شد.  

کرمی محمدی تصریح کرد: بعد از اینکه شهرداری وارد موضوع مقابله با کرونا شد در شهر تهران آمادگی به نسبت قبل بالا رفت. وظیفه هماهنگی و مقابله با ویروس کرونا از سوی شهردار تهران برعهده سازمان مدیریت بحران شهرداری قرار گرفت و مدیران شهرداری تهران که از گذشته نیز کار خود را شروع کرده بودند در پروسه جدید در ۵ کارگروه تقسیم بندی شدند.  

وی خاطرنشان کرد: این ۵ کارگروه شامل کارگروه اطلاع رسانی‌، کارگروه توزیع و تامین اقلام و ارزاق عمومی، کارگروه بهداشت محیط و پسماند، ‌کارگروه مشارکت مردمی و کارگروه بودجه و پشتیبانی و منابع انسانی هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.