به گزارش ایرنا، پس از ۷ روز رقابت انتخاباتی، روزهای پرهیجان داوطلبان برای تعیین صلاحیتها و فعالیت تشکل ها و احزاب سیاسی برای معرفی نامزدهای موردنظر، سرانجام دوم اسفند فرا رسید و فرآیند رسمی رای گیری در استان تهران همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

 رئیس ستاد انتخابات استان تهران در این زمینه از آماده سازی ۶ هزار و ۶۸۹ شعبه اخذ رای در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد شعبه، ۶ هزار و ۲۲۸ شعبه ثابت و ۴۶۱ شعبه سیار در قالب ۶ هزار و ۱۱۲ شعبه شهری و ۵۷۷ شعبه روستایی آرای مردم را جمع آوری می کنند.

این مسئول یادآور شد: با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان رهبری به طور همزمان برگزار می شود در مجموع حدود ۱۳ هزار و ۳۷۸ صندوق اخذ رای و ۱۱ میلیون برگ تعرفه در شعب اخذ رای استان تهران پیش بینی و توزیع شده است.

شکراله حسن بیگی در گفت وگو با ایرنا افزود: در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با یکهزار و ۲۶۴ نامزد، چهار هزار و ۹۴۹ شعبه اخذ رای در ۱۷ حوزه اصلی و فرعی، آرای مردم را جمع آوری می کند.

وی افزود: در حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد با ۲۳ کاندیدا، ۶۱۱ شعبه اخذ رای در قالب ۵ حوزه فرعی و اصلی فعالیت خود را برای انتخابات انجام می دهد.

حسن بیگی اظهارداشت: در حوزه انتخابیه دماوند، قرچک و ورامین با ۲۰ نامزد، ۱۷۰ شعبه اخذ رای در قالب ۴ حوزه اصلی و فرعی فعالیت می کند.

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران گفت: برای حوزه انتخابیه رباط کریم و بهارستان با ۳۵ نامزد، ۳۴۴ شعبه اخذ رای پیش بینی و آماده سازی شده است.

وی یادآورشد: در حوزه انتخابیه پاکدشت با هشت کاندیدا ۱۵۴ شعبه اخذ رای در قالب دو حوزه فرعی و اصلی در حال جمع آوری آرای مردم است.

حسن بیگی خاطرنشان کرد: برای اقلیت های دینی که چهار نفر در استان تهران انتخاب خواهند شد نیز ۳۵ شعبه اخذر رای برای چهار اقلیت دینی کلیمیان، مسیحیان، زرتشتیان و آشوری کلدانی پیش بینی شده است.

تعداد واجدین شرایط در پایتخت

 رییس ستاد انتخابات استان تهران شمار افراد واجد شرایط حق رای را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را در این استان، تعداد ۹ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۹۸۱ نفر اعلام کرد که از این تعداد ۲۰۰ هزار و ۱۹۸ نفر رای اولی هستند. 

استان تهران در مجلس شورای اسلامی ۳۵ نماینده دارد که از این تعداد، حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» ۳۰ کرسی و هر کدام از حوزه های انتخابیه «پاکدشت»، «دماوند و فیروزکوه»، «ورامین، پیشوا و قرچک»، «قدس، ملارد و شهریار» و «رباط کریم و بهارستان» یک نماینده دارند.

در حوزه انتخابیه تهران، چهار کرسی نیز برای اقلیت های دینی «کلیمی»، «آشوری و کلدانی»، «زرتشتی» و «ارامنه شمال» پیش بینی شده است که هر کدام یک نماینده در مجلس دارند.

نمایندگان اقلیتهای دینی در کشور به صورت سراسری انتخاب می شوند و فقط ارامنه دارای دو حوزه انتخابیه ارامنه شمال به مرکزیت تهران و ارامنه جنوب به مرکزیت اصفهان هستند.

تهران امروز جمعه شاهد برگزاری اولین انتخابات میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز هست.

در انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان در استان تهران ۱۷ نفر برای تصدی سه کرسی این استان با یکدیگر رقابت می کنند.

این افراد جایگزین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی و آیت الله سیدابوالفضل میرمحمدی در مجلس خبرگان خواهند شد.

وضعیت امنیتی انتخابات

رییس کمیته حقوقی ستاد انتخابات استان تهران گفت: حوزه‌های انتخابیه استان به حساس و نیمه حساس تقسیم شده است تا تمهیدات امنیتی لازم متناسب با شرایط برای هر حوزه اتخاذ شود.

 مسعود ستایشی روز گذشته در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: همه تدابیر برای حضور مردم در انتخابات دیده شده است اما از مردم درخواست می کنیم رای دادن را به ساعات پایانی واگذار نکنند.

وی بر لزوم پایبندی به عدالت محوری، بی طرفی و اخلاق محوری در انتخابات تاکید کرد و افزود: باید بتوانیم در ابعاد مختلف عملکرد خوبی داشته باشیم تا در کسب اعتماد مردم موفق باشیم.

رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه ۳۳ شعبه رسیدگی کننده به جرایم انتخاباتی به مدیریت رئیس کل دادگستری و ریاست ستاد استانی پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی احصا و ابلاغ شده است، تاکید کرد: مستندسازی اقدامات باید مورد توجه جدی قرار گیرد و گزارش های برخط از روند فعالیت‌ها ارائه شود چراکه اطلاع رسانی نقش مهمی در شفاف سازی اقدامات دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.