زهرا بهروزآذر عصر دوشنبه در نشست تخصصی «زنان و سلامت» که با موضوع «مادری، بارداری و جامعه» سخن می‌گفت، اظهارداشت: اگر به دنبال حل مساله جمعیتی و مشکل فرزندآوری هستیم باید شناخت دقیقی از تجربه مادری امروز داشته باشیم.

وی گفت: ما در حال حاضر با مادرانی مواجه هستیم که در سه مرحله قبل، حین و بعد از بارداری ترس جدی از فرزندآوری را تجربه می‌کنند؛ ترس‌های ذهنی، ترس‌های ناشی از روابط خانوادگی و ترس‌هایی که در فضای عمومی و شهر حاکم است به زنان، تحمیل می‌شود و یا خودشان در شرایطی قرار می‌گیرند که فکر می‌کنند، فضای حاکم جامعه روی رفتار آنان و بر سرنوشت فرزندی که در آینده می‌خواهند به دنیا بیاروند، اثر می‌گذارد.

بهروزآذر افزود: زنانی که برای فرزندآوری اقدام می‌کنند الگوی موفقی که خودشان دوست داشتند باشند برای فرزنداشان ترسیم می‌کنند، براساس تخیلات و تصورات خودشان می‌خواهند فرزند داشته باشند و فکر می‌کنند اگر شرایط امروز نامساعد است حتما در ۲۰سالگی فرزندشان از این شرایط بدتر می‌شود.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران ادامه داد: ناامیدی وقتی در جامعه حاکم بشود، میزان فرزندآوری بسیار کاهش پیدا می‌کند،  نگرش‌های ذهنی در زنان شکل می‌گیرد و باعث می‌شود که آنان تصمیمی برای مادرشدن که از مهمترین ویژگی‌های فیزیکی، روحی و جسمی زنان و مشخصه تفاوتشان با مرد است، از دست بدهند.

وی، ساختارهای محیط کار، از دست دادن شغل و موقعیت اجتماعی، چگونگی تعریف روابط با همسر و خانواده همسر بعد از بارداری و مداخله آنان در نامگذاری فرزند را از دیگر ترس‌ها و نگرانی‌های زنان برای فرزندآوری عنوان کرد و اظهارداشت: بسیاری از این مسائل ناشی از ضعف‌های فردی و نداشتن یکسری از مهارت‌ها مربوط به هوش هیجانی و یا یکسری مهارت‌های زندگی است.

بهروزآذر با اشاره به ترس زنان برای به دنیاآوردن فرزند معلول با توجه به ناهنجاری‌های موجود در جامعه گفت: با پیشرفت علم و دسترسی به شبکه‌ها در صورت افزایش آگاهی، دسترسی به انواع سونوگرافی‌ها، پیشگیری‌ها و مراقبت‌ها، نگرانی‌هایی برای مادران ایجاد می‌شود که فرزندی که می‌خواهند به دنیا بیاورند، سالم است یا خیر و در صورت معلولیت شاید نتوانند فرزندشان را بزرگ کنند، این موضوع‌ها با توجه به تغییرات هورمونی و فیزیولوژیک مادران، نگرانی‌ها را در دوران بارداری افزایش می‌دهد.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به اینکه خانواده‌های امروز تجربه کافی برای نگهداری از نوزاد را ندارند، افزود: بعد از بارداری با توجه به تغییرات هورمونی، افسردگی بعد از زایمان و ... مادران با نگرانی‌هایی مواجه هستند، علاوه بر اینکه بسیاری از خانواده‌ها تجربه نگهداری، مراقب و برخورد با نوزاد را ندارند که برای حل این مسائل باید توانمندی خانواده‌ها ارتقا پیدا کند.

وی بیان کرد: در این راستا باید تجربه‌های نسل جدید شناسایی شود، به یکدیگر کمک کنیم و این تجربه‌ها را به اشتراک بگذاریم، به جز مادران باید پدران، پدربزرگان و مادربزرگان آگاهی کافی درباره نگهداری از نوزاد را داشته باشند و در روزهای اول بعد از بارداری نیازمند پرستاران ویژه مانند مددکار هستیم که در کنار خانواده‌ها باشند و آموزش‌های لازم را به آنان ارائه دهند.

بهروزآذر گفت: امیدوارم بتوانیم سال آینده پاتوق‌های مادر و نوزاد را در سرای محلات پایتخت ایجاد کنیم تا مادران علاوه بر فضای مجازی به صورت فیزکی دور هم جمع شوند و با یکدیگر گفت و گو کنند، برای مادران باردار، کارهای خوبی در بخش‌های دولتی و بیمارستان‌ها انجام شده و امیدواریم ما هم در سراهای محلات بتوانیم آنها را اجرایی کنیم و با گفت و گو درباره تجربه‌های جدید به راه حل مناسبی دست پیدا کنیم.

تدوین سند سلامت شهر تهران

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به تدوین سند سلامت این شهر اظهارداشت: جلسات هم اندیشی باید منجر به برنامه و رفع نیازهای جامعه شود، ما در این کمیته مباحث مختلفی همچون مصرف دخانیات و آسیب‌های آن را دنبال می‌کنیم.

ناهید خداکرمی، یکی از اقدامات شورای شهر تهران در بحث سلامت اجتماعی را استخراج سیمای سلامت پایتخت عنوان کرد گفت: بر این اساس، اطلاعات مربوط به حرکت جمعیتی، جنسیت، میانگین سنی با تاکید بر محله محوری استخراج خواهد شد که همه این اقدامات منجر به تدوین سند سلامت شهر تهران می‌شود.

وی افزود: مقدمه این سند، استخراج آمار دقیقی از وضعیت تهران در حوزه سلامت همچون سلامت جنسی، روان و اجتماعی است که برنامه های خود را به این سمت و سو پیش ببریم.

خداکرمی بیان کرد: با توجه به مطالعات اولیه در بعضی از محلات، برخی از مسائل در اولویت است، مثلا در یکسری از محلات، خشونت، نزاع‌های خیابانی و در محله‌ای روسپی‌گری زیاد است که اگر به صورت منطقه‌ای و محله ای این آمار را استخراج کنیم، امیدواریم بتوانیم یک برنامه مبتنی بر اطلاعات به دست آمده از ترکیب جمعیتی تهران و مشکلات آن ارائه کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: اینکه ما بگویم می‌خواهیم همه افراد جامعه را آموزش دهیم و درمان کنیم، وظیفه ما نیست اما وظیفه ما است که یک تابلویی از وضعیت جمعیت تهران، استخراج کنیم که بیشتر این داده‌ها را سایر سازمان‌ها تولید کردند، به عنوان مثال وزارت بهداشت و وزارت کشور یکسری اطلاعات را تولید می‌کند، مدیریت شهری با رویکرد مدیریت یکپارچه به این سمت پیش می‌رود که بتواند از اینها برای برنامه‌ریزی و رفع نیازهای شهر استفاده کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت جمعیتی شهر تهران اظهارداشت: ما با خطر کاهش نرخ باروری و افزایش سالمندی مواجه هستیم که این موضوع هزینه‌های نگهداری، درمان و هزینه‌های روحی و روانی را افزایش می‌دهد.

خداکرمی با اشاره به دیدگاه‌های زنان امروز نسبت به ازدواج گفت: در سال‌های اخیر رشد اجتماعی، فرهنگی و اندیشه‌ورزی زنان بسیار بیشتر از مردان بوده با این وجود این موضوع، مشکلاتی را ایجاد کرده که زنان وقتی تحصیلات بالاتری دارند، دیدگاهشان نسبت به ازدواج و نوع زندگی همچنان سنتی است و به جای اینکه به دنبال حقوق از دست رفته خود در برابر مردان یعنی حقوق برابر با آنان همچون حق سرپرستی فرزند، حق طلاق و ... باشند، درگیر نگاه‌های سنتی، داشتن امکانات برای ازدواج و... هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید نگاه‌های جنسیت زده از جامعه دور شود، افزود: با توجه به تحقیقی که درباره خشونت علیه زنان در محیط کار و کسب جایگاه مدیریتی انجام شده، درست است که مردان نیز در این زمینه نقش دارند اما زنان نیز با توجه به انگ زدن‌ها و قضاوت‌هایی که به یکدیگر دارند باعث ایجاد شرایط نامناسب در جامعه می‌شوند که همه اینها بر ازدواج، فرزندآوری و... تاثیر می‌گذارد، اگر نگاه‌ها به سمت خوش‌بینی، اهمیت به استقلال و هویت زنان باشد، دنیای ما بهتر خواهد شد.

به گفته خداکرمی هیچ حکومتی نمی‌تواند شرایط ازدواج را تسهیل کند و در حال حاضر خانواده‌ها مانع ازدواج هستند، باید تابوها شکسته شود،  نیازها و خواسته‌های فرزندان مطرح و راه‌حل‌ها بیان شود.

همچنین در این نشست مریم مقدسی با موضوع پوکی استخوان در زنان، وجیهه آقاملایی درباره آلزایمر و دمانس، رضوان هاشمی با موضوع چاقی و تصویر ذهنی در زنان، حوریه شمشیری درباره مراقبت های جنسی در زنان، فائزه غلامیان درباره سندروم آشیانه خالی و زنان، نوشین خادم‌الرضا با موضوع افسردگی زنان و سارا ثابت درباره نابرابری جنسیتی- شکاف سخن گفتند.

نشست تخصصی «زنان و سلامت» به همت اداره کل سلامت و امور بانوان شهرداری تهران به مناسبت گرامیداشت میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن با حضور جمعی از مسئولان، انجمن‌های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، متخصصان و پژوهشگران در خانه گفت و گوی تهران برگزار شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.