دردسرهای دریافت وام، سود و بهره فراوان بانک‌ها و فقدان ضامن سبب شده تا برخی افراد به سمت تاسیس صندوق‌های خانگی روی بیاورند. عده‌ای هم برای رفع مشکلات زندگی خود و دریافت پول بدون دردسر و سود به عضویت این صندوق‌ها درمی‌آیند تا شاید گره‌ای از مشکلات خود بگشایند.

صندوق های خانگی در برخی موارد موجب بروز مشکلاتی برای اعضاء شده و پرونده های قضایی در این زمینه تشکیل می شود که هم برای دستگاه قضا و هم برای افراد دشواری و دردسر ایجاد می کند و فرجامی تلخ را برای اعضا و مسئولان آن رقم می زند.

بی توجهی و اعتماد کاذب عامل بروز مشکل در صندوق های خانگی

رییس دادگستری شهرستان ری به خبرنگار ایرنا گفت: عدم اطمینان و فقدان بررسی در مورد مدیریت صندوق‌های خانگی از مهمترین علل و عوامل بروز مشکل در این گونه صندوق‌ها است.

رسول جلالی افزود: افراد به طمع مبالغ بالا، بدون دقت و شناخت بر روی مدیر و اعضای صندوق‌های خانگی به راحتی وارد این گونه صندوق‌ها نشوند.

وی تاکید کرد: افراد به ویژه بانوان، قبل از اطمینان وارد صندوق‌های خانگی نشوند چرا که امکان از بین رفتن پول و مال آنها وجود دارد.

رییس دادگستری شهرستان ری عنوان کرد: بخشی از پرونده‌های قضایی مربوط به صندوق‌های خانگی است که افراد به دلیل بی‌توجهی و اعتماد کاذب برای خود و دستگاه قضا دردسر و مشکل به وجود آورده‌اند.

وی ادامه داد: صندوق‌های خویشاوندی و وابستگان به دلیل شناخت و آشنایی بیشتر از یکدیگر کمتر مرتکب تخلف و مشکل می‌شوند.

جلالی با تاکید بر اینکه اعتماد اولیه برای شرکت در صندوق‌های خانگی اهمیت بسیاری دارد، اذعان داشت: برخی به بهانه افتتاح صندوق و رفع مشکلات مردم از اطمینان آنها سوء استفاده کرده و سبب از بین رفتن پول و مبالغ آنها می‌شوند.

وی به همه افراد به ویژه بانوان توصیه کرد که قبل از ورود به صندوق‌های خانگی و محلی حتما از مدیریت صندوق و اعضا اطمینان داشته و تحقیق و بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام دهند.

۱۰ درصد زندانیان زن مربوط به صندوق‌های خانگی است

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان شهرستان ری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پنج تا ۱۰ درصد زندانیان زن مربوط به صندوق‌های خانگی است که این افراد به دلیل عدم آگاهی و داشتن اعتماد نسبت به اعضای صندوق دچار گرفتاری می‌شوند.

محسن حسن پور افزود: زنان برای رفع معضلات و گرفتار نشدن در پیچ و خم اداری در راستای دریافت وام، بی‌گدار به آب زده و خود را وارد مهلکه می‌کنند.

وی عنوان کرد: افراد برای دریافت وام به راحتی جلب صندوق‌های خانگی نشوند و برای ثبت اعضا به هر کسی اعتماد نکنند چرا که در آینده ممکن است با گرفتاری‌ها و مشکلات قانونی برخورد کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان شهرستان ری گفت: افراد برای دریافت وام به صندوق‌های معتبر که دارای هیئت مدیره و امنا هستند مراجعه کنند.

وی یاد آور شد: به عضویت درآوردن افراد گوناگون در صندوق‌های خانگی نوعی ریسک است چرا که در صورت فرار برخی از اعضا، سایر افراد عضو در صندوق، پول خود را از مسئول مطالبه می‌کنند.

طمع و مادیات محوری عامل سوء استفاده در صندوق‌های خانگی

یک جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت: کم رنگ شدن باورهای دینی و ضعف اعتقادی از عوامل سوء استفاده در صندوق‌های خانگی به شمار می‌رود چرا که اگر فرد خداباوری را در نظر داشته باشد هرگز به امانت دیگران خیانت نمی‌کند.

امان الله قرائی مقدم با بیان اینکه زمانی که نسبت به اعتماد خدشه وارد شود دیگر هر فردی قابل اعتماد نخواهد بود، افزود: کسانی که برای رفع مشکلات مالی خود به هر فردی اعتماد کرده و بدون تحقیق و شناخت در صندوق‌های محلی و خانگی شرکت می‌کند احتمال بروز مشکل و دردسرهم برای او وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: مادی گری، سوء استفاده و طمع‌کاری در برخی افراد موجب می‌شود تا به بهانه تاسیس صندوق‌های قرض‌الحسنه خانگی، پول‌های هنگفتی را به جیب زده و برای دیگران معضل ایجاد کنند.

جامعه شناس و استاد دانشگاه عنوان کرد: زمانی که اشیاء برای فرد از هر چیزی ارزشمندتر باشد مادیات بر همه چیز سروری و تسلط یافته و معنویت رنگ می‌بازد.

وی یادآور شد: افراد به ویژه بانوان نباید هر مکانی که صندوق خانگی را ایجاد کرد وارد شده و اطمینان کنند چرا که شناخت و بررسی در این گونه وارد بر هر چیزی اولویت دارد.

قرائی مقدم خاطرنشان کرد: صندوق‌های که مبالغ بالا و هنگفتی دارند نیاز به بررسی و دقت نظر بیشتری از سوی اعضاء نسبت به مدیر صندوق دارد.

وی با بیان اینکه اگر چه نَفس تاسیس صندوق‌های خانگی ارزشمند و مورد توجه است اما احتیاط و مراقبت نباید فراموش شود، گفت: افراد در صندوق‌های خانگی، فقط به کسانی که اعتماد داشته و نسبت به او شناخت لازم و کافی دارند شرکت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.