مصطفی عباسی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اقدامات این نهاد از ابتدای سال جاری تاکنون اظهار داشت: شناسایی کلیه ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه، شناسنامه دار کردن پرونده های تخلفی و ورود در بانک اطلاعات و همچنین تشکیل و تکمیل بانک اطلاعات کامل از سازهای غیرمجاز از جمله اقدامات این نهاد بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته تداوم گشت های بازرسی در ساعت غیر اداری و روزهای تعطیل نسبت به سال گذشته بیشتر شده که همین امر میزان تخلفات و تصرفات بستر و حریم رودخانه ها را نسبت به سال‌های گذشته کاهش داده است.

عباسی گفت: این نهاد به کلیه ارگان های دولتی در خصوص صدور مجوز یا اخذ سند در بستر و حریم رودخانه ها اعلام نموده که باید استعلام لازم از امور منابع آب شهرستان گرفته شود تا علاوه بر جلوگیری از تخریب بعد از هرگونه ساخت و ساز غیرمجاز، شاهد خطرات احتمالی در هنگام سیل نباشیم.

وی در ادامه با اشاره به وجود حدود چهار هزار حلقه چاه غیر مجاز شناسایی شده در شهرستان دماوند، خاطرنشان کرد: این چاه‌ها شامل چاه‌های ثبت نامی و غیر ثبت نامی در دفاتر پیشخوان هستند که شناسایی شده و به مرور توسط اکیپ های انسداد، پر و مسلوب المنفعه می شود.

رئیس اداره امور منابع آب شهرستان دماوند بیان داشت: بیش از ۷۰ حلقه چاه از ابتدای سال جاری تاکنون پر و مسلوب المنفعه شده و تعداد حدود ۳۰ حلقه چاه غیرمجاز ثبت نامی که امکان پر شدن آن به لحاظ قانونی نیست، تا زمان تعیین و تکلیف در کمیسیون پلمب و از بهره‌برداری آن جلوگیری کردیم؛ همچنین از برداشت آب اضافی ۲۶ حلقه چاه مجاز با دستور دادستان، جلوگیری شد.

وی گفت: برنامه ما برای جلوگیری از بهره برداری چاه های غیرمجاز مداوم و مستمر است بطوری که اکیپ انسداد در شهرستان به صورت روزانه فعالیت داشته و این موضوع برای امور منابع آب شهرستان تعطیل نمی شود.

رئیس امور منابع آب شهرستان دماوند در ادامه با بیان اینکه حدود ۲۸ حلقه چاه غیرمجاز نیز توسط شهرداری‌های شهرستان در حال بهره برداری است، گفت: برخوردهای لازم با صدور اخطار به نهادهای مربوطه صورت گرفته و اگر اقدامی جهت ساماندهی چاه ها نکنند ما مجبور هستیم طبق قانون جهت پلمپ یا پرکردن چاه ها اقدام کنیم.

وی گفت: منابع آب های زیر زمینی بیلان منفی شهرستان، منطقه ممنوعه اعلام شده و خوشبختانه هنوز به وضعیت بحرانی نرسیدم ولی بیلان منفی در شهرستان داریم؛ این به معنای این است که میزان آب مورد نیاز در شهرستان با میزان چاه‌هایی که آب و فاضلاب شهری و روستایی در اختیار دارند، همخوانی ندارد که این مهم باید تعیین تکلیف شود.

عباسی ادامه داد: این اتفاق به دلیل برداشت های غیرمجاز و بی رویه از چاه های غیرمجاز در شهرستان صورت گرفته و عدم همکاری برخی از ارگان های دخیل در موضوع بهینه سازی مصرف آب و عدم تغذیه طبیعی یا مصنوعی چاه های مجاز در شهرستان است که جملگی دست به دست هم داده اند و وضعیت ممنوعیت منطقه را مقداری تشدید کردند؛ رفع این مهم نیازمند تعامل همه دستگاه ها است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: یکی از چالش های جدی این نهاد پر و مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز در واحدهای مسکونی مجاز و غیرمجاز در شهرستان دماوند است که این امر موجب شده بخشی از وضعیت آب های زیرزمینی شهرستان را دچار مشکل کند.

وی افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت ها و اراضی کشاورزی با توجه به اینکه متاسفانه حجم قابل توجه چاه ها داخل همین محدوده ها حفر می شود، ورود به ملک، شناسایی و پر و مسلوب المنفعه کردن آن نیاز به داشتن نیرو دارد که به دلیل کمبود نیرو این امر مدت زمان طولانی می گیرد.

رئیس اداره امور منابع آب شهرستان دماوند در ادامه با اشاره به لایروبی رودخانه ها همزمان با آغاز فصل سرما خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ نقطه از نقاط حادثه خیز شهرستان در مسیر رودخانه ها به مبادی ذیربط از جمله اداره راه و شهرسازی و فرمانداری اعلام شده که مربوط به مناطقی است که تلاقی رودخانه با مسیل ها است.

عباسی در ادامه با اشاره به اینکه امسال ۳۰دستگاه خودرو فروش آب توسط این نهاد متوقف شده است، خاطرنشان کرد: این اقدام با هدف حفاظت از منابع آب و توزیع عادلانه آب صورت گرفت که همین امر موجب افزایش رضایتمندی کشاورزان در منطقه به دلیل آب دزدی های که در شهرستان از محل آبهای سطحی صورت می گرفت، شد.

این مقام مسئول گفت: خط قرمز ما حفظ منابع آبی سالم برای شهروندان است یکی از آیتم هایی که اصرار بر ادامه پیدا کردن آن داشتیم و اکنون هم نیز مصر هستیم، بحث حفظ کیفیت آب بوده است که متاسفانه با توجه به برداشت هایی که صورت می گیرد و گاها شاید به مصارف شرب و مسائل بهداشتی هم می رسد، شاید از مبادی غیرمجاز و غیر بهداشتی صورت می گرفته است که یکی از اقدامات موثر امور آب هم در همین رابطه بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.