به گزارش روز چهارشنبه معاونت ارتباطات «سید آرش حسینی میلانی» در هفتاد و چهارمین جلسه کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران که به بررسی آخرین اقدامات انجام شده از سوی سازمان مدیریت پسماند اختصاص داشت، سرمایه‌گذاری در حوزه مدیریت پسماند را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نیازمند یک برنامه جدی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم و از سوی دیگر، با محدودیت‌هایی از نظر تامین منابع مالی هم در تهران و هم در کشور روبه‌رو هستیم.
وی ادامه داد: در طرح جامع مدیریت پسماند باید سناریوهای مختلف بدبینانه و خوش‌بینانه دیده شود تا اگر شرایط فضای کسب و کار برای سرمایه‌گذاری مناسب نبود و بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری نباشد شهرداری تهران طرح جایگزین ولو حداقلی داشته باشد و بداند تامین منابع مورد نیاز به چه صورتی انجام شود.

حضور کودکان افغان در جمع آوری پسماند 
میلانی با اشاره به پیامدهای اجتماعی بازار غیر رسمی پسماند افزود:‌ متاسفانه شاهد حضور کتفی‌ها و کودکان کار (که عمدتا هم خارجی و از کشور افغانستان هستند) در چرخه جمع‌آوری پسماند هستیم.
وی گفت: از این کودکان بهره‌برداری ظالمانه‌ای می‌شود که می‌تواند عوارض و پیامدهای اجتماعی، سیاسی و بهداشتی به همراه داشته باشد.
عضو شورای تهران افزود: در این مدت هم اقداماتی از سوی دیگر دستگاه‌ها با مدیریت فرمانداری انجام شده و یکی از گودها در منطقه 20 برچیده شده است.
میلانی با بیان اینکه جمع‌آوری گودها هر چند براساس اختیارات قانونی است اما حل‌کننده مشکلات نیست، عنوان کرد: تصور این است که با جمع‌آوری گودها مسئله حل می‌شود اما اگر مباحث جامع در نظر گرفته نشود، مشاهده می‌کنیم افراد مستقر در یک گود بعد از اقدامات اینچنینی از یک منطقه به مناطق دیگر جابجا می‌شوند.
وی با اشاره به تعامل مدیریت شهری با پیمانکاران حوزه پسماند یادآور شد: پیمانکاران حوزه پسماند - چه پسماند خشک و چه پسماند تر - از مهمترین بازیگران و اثرگذاران وضعیت پسماند شهری محسوب می‌شوند که تعامل منطقی و مدبرانه با آنها ضروری است.

اجرای طرح کاپ
عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد: کمیته محیط زیست و خدمات شهری در طول 2 سال و نیم گذشته جلسات منظمی را با مسئولان سازمان مدیریت پسماند درخصوص ساماندهی پسماند در شهر تهران برگزار کرده است.
وی گفت:‌ در این جلسه نیز آخرین اقدامات انجام شده در این رابطه به ویژه طرحی که جدیدا از سوی این سازمان به عنوان «کاپ» (طرح کاهش پسماند) مطرح شده، بررسی می‌شود.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین سیاست‌های مدیریت جامع پسماند کاهش تولید پسماند است، اظهار داشت: کاهش پسماند از جمله موضوعات و سیاست‌های کلان مدیریت شهری است و در این چارچوب، اجرای طرح کاپ نیازمند مقدمات و الزاماتی است که باید فراهم شود.
میلانی ادامه داد:‌ اقداماتی هم در گذشته در این رابطه تحت عناوین و طرح‌های دیگر انجام شده که باید از تجارب آنها استفاده کرد و با ارزیابی صحیح مشخص کرد که سیاست‌های قبلی تا چه اندازه با طرح کاپ نزدیک است.

گفت و گو با وزارت کشور برای تعیین نرخ پسماند
این عضو شورای شهر تهران موضوع نرخ تعرفه و عوارض دریافت خدمات پسماند را از دیگر مسائل مورد اهمیت دانست و بیان کرد: یکی از مسائل مهم در طرح جامع مدیریت پسماند، مسائل اقتصادی است که باید بررسی شود با چه شیوه و سیستمی باید مسائل اقتصادی در این حوزه را پیش برد.
وی اظهار داشت: در این رابطه گفت‌وگوهایی با وزارت کشور برای تعیین نرخ عوارض دریافت خدمات پسماند در حال انجام است.
میلانی یادآور شد:‌ ایده‌ها و گزینه‌های در این رابطه مطرح است که باید مورد همفکری قرار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.