به گزارش روز دوشنبه معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محسن هاشمی رفسنجانی با اشاره به یکدستی اصلاح طلبان در مدیریت این شهر در مقطع کنونی گفت: مناسب است در مدیریت شهری عملگرا و واقع گرا باشیم.

وی تصریح کرد: عملگرایی و واقع گرایی که ذیل مفهوم کلیدی عقلانیت تعریف می شود به معنای در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی و محدودیتها، فرصتها و تهدیدها در تصمیم گیری و بدست آوردن بیشترین منافع با کمترین هزینه برای جامعه است.

هاشمی افزود: در مقابل عملگرایی و واقع گرایی، شعارگرایی و ایده آل گرایی قرار دارد که بجای واقعیتها براساس ذهنیت ها عمل می کند و سعی دارد با گفتار درمانی و تبلیغات، فقدان دستاوردهای عینی را جبران کند و شاید این نوع فعالیت سیاسی در کوتاه مدت بتواند جواب بدهد اما قطعا در دراز مدت شهروندان از منتخبین خود در مدیریت شهری کارنامه و نتایج واقعی را مطالبه می کنند، البته این یک واقعیت است که شورای شهر بعنوان منتخبین شهروندان، نقش مستقیمی در اموراجرایی مدیریت شهری ندارند اما براساس عملکرد شهرداری بعنوان مجری در این حوزه قضاوت می شوند.

وی اظهار داشت:‌ انتظار شهروندان از مدیریت شهری جدید این بود که در کنار مسائل فرهنگی چند موضوع را در اولویت قرار دهد که اصلاح ساختار مالی مدیریت شهری و اتکا به درآمدهای پایدار بجای تراکم فروشی و شهرفروشی از جمله آن است.

هاشمی اصلاحات ساختاری و چابک سازی در پیکره فربه شهرداری و بهبود فرایندهای بوراتیک مدیریت شهری، اقدامات اجرایی زیربنایی و پرداختن به معضلات اصلی تهران، که از نگاه ۹۳ درصد شهروندان ترافیک و آلودگی هوا در اولویت است را از دیگر انتظارات شهروندان ذکر کرد.

وی ادامه داد : حال پرسش اینجاست که میراث ما برای تهران چیست؟ ما می توانیم در تبلیغات و سخنرانی دستاوردهایی برای خود عنوان کنیم اما تاریخ بدون نظر ما و براساس واقعیات در مورد کارنامه ما قضاوت خواهد کرد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بدیهی است صرف انجام پروژه های عمرانی، آنهم بدون مطالعه صحیح، یک دستاورد مثبت نیست اما سخن گفتن و نقد کارنامه دیگران بدون داشتن دستاوردهای عینی و واقعی نیز پذیرفته نیست و طبیعی است که ما نیازمند انجام فعالیتهای ماندگاری هستیم که تهران و شهروندان تهران آینده با آن ما را بخاطر بیاورند.

به جای یارانه دادن به حمل و نقل عمومی به بنزین یارانه می‌دهیم

رییس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل آلودگی هوا گفت: در ابتدای مسئولیت خود در مدیریت شهری تهران اقدام به نظرسنجی کردیم و حدود ۹۳ درصد از شهروندان، آلودگی هوا و ترافیک را بعنوان معضل اصلی تهران عنوان کردند و آسیبهای اجتماعی و بافتهای فرسوده در اولویت های بعدی مسایل تهران بودند، حالا باید ببنیم ما برای حل این مسایل واقع گرایانه وعملگرایانه برخورد کرده ایم؟

هاشمی اضافه کرد:‌ تنها راه پایدار حل مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران، جایگزینی خودرو محوری و وسایل نقلیه شخصی توسط سیستم حمل ونقل عمومی است، در حال حاضر مجموع سهم اتوبوس و مترو از ۲۰ میلیون سفر روزانه تهران، کمتر از ۵ میلیون سفر است در حالیکه این رقم باید سه برابر، یعنی ۱۵ میلیون سفر باشد.

وی ادامه داد: اما وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی تهران، در شرایط مثبتی نیست و در ده سال اخیر بجای ۳۰ درصد افزایش اتوبوس، ۲۰ درصد کاهش را در این بخش شاهد بودیم و عمر متوسط اتوبوس های تهران نیز از ۵ سال به ۱۱ سال افزایش یافته است. برای خطوط جدید مترو نیز ما نتوانسته ایم تجهیزات تهیه کنیم و نسبت قطار به کیلومتر مترو از ۱.۱ در شش سال قبل به ۰.۸ کاهش یافته است.

هاشمی افزود: در جوامع توسعه یافته، بخش اصلی بودجه سامانه حمل ونقل عمومی از طریق مالیات بر سوختهای فسیلی و وسایل نقلیه شخصی تامین می شود اما ما برعکس عمل می کنیم و به بنزین یارانه می دهیم اما یارانه ای به حمل ونقل عمومی پرداخت نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: روزانه ۸۰ میلیارد تومان و سالانه ۲.۵ میلیارد دلار یارانه بنزین تهران است اما تاکنون یک سنت از ۹۰۰ میلیون دلاری که قرار بوده است برای ۹ میلیارد سفر انجام شده توسط مترو از سوی وزارت نفت پرداخت شود را دریافت نکرده ایم در حالیکه هم بودجه ساخت مترو و اتوبوس و هم یارانه آن توسط دولت مصوب شده است و باید برای دریافت آن پیگیری ویژه ای صورت گیرد.


 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.