شمارش معکوس برای حضور جاماندگان حسینی آغاز شده است و شوق رسیدن به ثواب زیارت، زمان و مکان را نمی‌شناسد و ندای " یا حسین" این‌بار هم در سرتاسر پایتخت می‌پیچد و حضور هزاران عاشق دلداده که دل در گرو کربلا دارند در مسیر میدان امام حسین(ع) تهران تا حرم عبدالعظیم(ع) حماسه خلق خواهد کرد.

چند سالی است که پیاده‌روی تا کربلا بسیاری را با خود همراه ساخته است؛ ولی کسانی هستند که به کربلا نرفته‌اند اما با پای پیاده و با قلبی سرشار از عشق به سیدالشهدا(ع) به مکان‌های زیارتی کشور می‌روند که جاماندگان حسینی نام گرفته‌اند.

مردم هر منطقه‌ای هر چند به نیابت از زیارت امام حسین (ع) در روز اربعین به زیارتگاه‌های سطح کشور می‌رفتند، اما هیچ کدام جامانده خوانده نمی شدند تا اینکه همزمان با اوج حضور شیعیان در عراق و برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین، کم کم این آیین پیاده‌روی جای خودش را در مناسک دینی کشور جا باز کرد.

اولین پیاده روی های پرشمار جاماندگان حسینی در سال 1393 از تهران به سوی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) صورت گرفت و حرکت جاماندگان کربلا از تهران به مقصد شهرری به خاطر منزلت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و به اتکای حدیثی از امام هادی (ع) انجام می‌شود که می فرمایند «اگر قبر عبدالعظیم(ع) را که در نزد شما است زیارت می کردی مانند کسی بودی که امام حسین(ع) را در کربلا زیارت کرده است».

حماسه وحدت

رییس اداره تبلیغات اسلامی ری در مورد فلسفه حضور میلیونی جاماندگان اربعین در مسیر حرم عبدالعظیم(ع) اظهار داشت: جاماندگان اربعین خلق حماسه از سوی کسانی است که به هر نوعی توان رفتن به کربلا را ندارند، خلق می‌شود و چند سالی است که مردم تهران به قصد زیارت امام حسین(ع) این مسیر را راهپیمایی می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین علی کنگرلو با بیان حدیثی از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه «کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) رود، خداوند یک درجه به کمالش می افزاید»، افزود: بر این اساس زیارت با پای پیاده ثوابی بزرگ دارد.

وی عنوان کرد: همچنین بر اساس روایتی از امام حسن عسکری(ع) که زیارت اربعین را از علائم مومن دانست و بر این اساس زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده از واجبات است.

کنگرلو ادامه داد: این حرکت یک آیین عزاداری تلقی می‌شود از باب اینکه یک حرکت بزرگ برای وحدت و همبستگی مردم و شیعیان است و حضور در این مراسم یک نوع شعائر است و در ایجاد باورهای دینی و اعتقادات مردمی کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه باید از این حرکت عظیم در جهت بالا بردن معرفت مردم به امام حسین(ع) استفاده کرد، گفت: باید از این فرصت در جهت اشاعه مکتب حسینی و برای رسیدن به آگاهی و عشق به خدا استفاده کرد.

کنگرلو ادامه داد: با وجود تکنولوژی و فاصله گرفتن جوانان از مناسک مذهبی لازم است تا این مراسم باشکوه خاصی برگزار شود و بستر لازم برای حضور جوانان در این مراسم فراهم شود.

بستر حضور امام زمان(عج)

امام جمعه موقت شهرری نیز در این زمینه گفت: یکی از مسائل و اموری که ادیان الهی به آن اجماع دارند؛ ظهور منجی و موعودی است که عالم را پر از عدل و داد، مساوات، برابری، برادری و عدالت می‌کند.

حجت الاسلام علی ابراهیمی عنوان کرد: بنابراین هر جریان و انقلابی برای اینکه در جامعه جای باز کند و استمرار داشته باشد، نیاز به شرایطی دارد که حماسه پیاده‌روی اربعین از مواردی است که این شرایط را فراهم خواهد کرد.

وی ادامه داد: هر چقدر وسعت دید افراد در جامعه بیشتر و مهرورزی و محبت فراگیر شود، زمینه نزول برکات الهی، دوری از مشکلات و شرایط ظهور فراهم می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: واقعه عظیم ظهور اربعین تحولات شگرفی در اشکال و نظام‌های سیاسی، فرهنگی،مذهبی، اقتصادی، اجتماعی و... ایجاد می‌کند و  از دلایل بسترساز ظهور امام عصر(عج) است.

وی اضافه کرد: بی شک جامعه‌ای که در ذیل عنایات امام زمان(عج) در مسیر حق استوار و همدل باشد، برکت، سعادت و پیروزی نصیب آن خواهد شد.

هفتمین مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی شهر تهران از میدان امام‌حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم(ع) امسال برگزار می‌شود و در منطقه ۲۰ خیابان‌های فدائیان اسلام، شهید رجایی، ورامین و دسترسی‌های بزرگراهی پیرامون حرم مطهر از جمله مسیرهای پیاده‌روی روز اربعین هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.