عباس ارشدی روز چهارشنبه در نشست کارگروه آرد و نان شهرستان دماوند که در فرمانداری این شهر برگزار شد، اظهار داشت: اعلام قیمت نان تاثیر بسزایی بروی کیفیت نان داشته است چرا که برای نانوا عرضه خارج از شبکه توجیه اقتصادی نداشت و این اقدام موجب شد علاوه بر افزایش کیفیت نان دیگر موضوعات همچون هزینه حمل آرد مرتفع شود.

وی ادامه داد: هم اکنون توزیع آرد در سطح استان تهران در دو بخش یارانه ای و نیمه یارانه ای انجام که حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد عرضه آرد به صورت نیمه یارانه ای انجام می شود که تامین آرد دماوند از کارخانه مروارید این شهر محقق شده و در سطح استان تهران انتخاب برای نانوا، آزاد است.

سهمیه آرد نانوایی ها در کارگروه آرد و نان مطرح و مصوب شود 

همچنین محمود یوسفی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران با بیان اینکه طبق مصوبه استان تهران، اختیارات مربوط به گندم، آرد و نان و همچنین جابجایی سهمیه به کارگروه‌های آرد و نان شهرستان واگذار شده، اظهار داشت: با توجه به گلایه‌هایی مبنی بر سهمیه آرد، لیستی از سوی اتحادیه‌ها در خصوص نانوایی های آزادپز تنظیم و در سامانه وارد شده که دیگر مشکل خاصی در این خصوص وجود ندارد و اگرچه در ابتدا ساماندهی این مهم با چالش هایی همراه بود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران یکی از بهترین اقدامات صورت گرفت در خصوص این اداره کل را اعلام نرخ جدید نان دانست و خاطرنشان کرد: گرچه هنوز برخی اتحادیه‌ها اعلام دارند که از سال ۹۳ تاکنون نرخ‌گذاری نشده بود اما در نهایت، اتحادیه‌ها نرخ را پذیرفته و این قیمت در کارگروه ملی مطرح و مصوب شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه شهرستان دماوند بالاترین سرانه آرد را در استان تهران دارد و باید کیل‌گیری با دقت و کارشناسی انجام شود، گفت: ظاهرا ۵۰ تن آرد خام از سوی نماینده اداره غلات به صورت ماهیانه در شهرستان دماوند توزیع می‌شود که ما بر این موضوع ایراد گرفتیم چراکه متولی این امر، سازمان تعاون روستایی و امور عشایری است و باید این سهمیه به صورت شفاف در کارگروه انجام شود؛ سهمیه‌ آرد نانوای‌ها باید با نظارت و در کارگروه آرد و نان مطرح و مصوب شوند که البته در خصوص کسری آرد هیچ مشکلی نداریم.

وی در خصوص توزیع آرد نیز افزود: هم اکنون توزیع آرد خام در استان تهران توسط شرکت خلیج فارس و در شهرستان دماوند توسط کارخانه مروارید انجام می شود که البته این کارخانهها باید وارد سامانه شوند و قیمت حمل آرد نیز از ۱۱۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان تغییر یافته است.

یوسفی در ادامه اضافه کرد: برای نخستین بار شماره حساب بانکی کارخانه‌های آرد را دریافت کردیم و مانند سایر مصارف که فرد می‌تواند به انتخاب خود، کارخانه و حمل را انتخاب کند، این قابلیت برای نانوایی‌های یارانه‌ای به زودی اجرایی می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه کشور ما از ذخایر خوبی در زمینه گندم برخوردار است و هیچ نگرانی در زمینه قوت غالب مردم وجود ندارد، بیان داشت: با وجود اینکه دماوند بالاترین سرانه آرد در استان تهران را دارد، اگر با کسری مواجه هستید، پس از تأیید کارگروه استان تهران، در این خصوص نیز ورود خواهیم کرد؛ صنعت آرد و نان ایران از بهترین صنایع روز است و در سطح ایران حداقل ۴۵ درصد کارخانجات در این زمینه از صنایع سوئیس، ایتالیا و حدود ۴۰ درصد نیز از صنعت ترکیه استفاده می‌کنند.

مجید صفری، فرماندار شهرستان دماوند نیز با تاکید براینکه باید قیمت به صورت عادلانه باشد تا نه مردم دچار مشکل شوند و نه نانواها با چالش مواجه گردند، گفت: با توجه به افزایش قیمت ها و تورم در کشور، انتظار می رفت قیمت نان منطقی شود و این آمادگی وجود داشت؛ قطعا این افزایش قیمت بر افزایش توان نانواها نیز موثر است و  دغدغه کیفیت نان نخواهیم داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.